Knowledge production and learning effects using the example of living labs in Halle (Saale) and Mannheim

Authors

  • Jörg Knieling Hafencity Universität Hamburg
  • Nancy Kretschmann Hafencity Universität Hamburg
  • Rebecca Nell Universtität Stuttgart
  • Natalie Pfau-Weller Universtität Stuttgart

DOI:

https://doi.org/10.14512/rur.30

Keywords:

Real-world-laboratories, Knowledge production, Learning process, Accompanying research, Climate change adaptation, Halle (Saale), Mannheim

Abstract

Rising average temperatures and more frequent occurrence of heat islands increase the vulnerability of urban society in Halle (Saale) and Mannheim. Dealing with the associated challenges requires not only locally adapted strategies, but in particular an interdepartmental approach and involvement of those affected. Living labs in both cities open up the possibility of testing this in a transformative process. This paper discusses the challenges that living labs are confronted with in terms of knowledge already in the finding phase and what needs to be taken into account to support this process in the best possible way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beecroft, R.; Parodi, O. (2016): Reallabore als Orte der Nachhaltigkeitsforschung und Transformation. Einführung in den Schwerpunkt. In: TATuP – Zeitschrift für Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis 25, 3, 4–8. https://doi.org/10.14512/tatup.25.3.4

Beecroft, R.; Trenks, H.; Rhodius, R.; Benighaus, C.; Parodi, O. (2018): Reallabore als Rahmen transformativer und transdisziplinärer Forschung: Ziele und Designprinzipien. In: Di Giulio, A.; Defila, R. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Wiesbaden, 75–100. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_4

Behrens, M.; Keil, A. (2019): Wuppertal – städtische Transformation auf der Maßstabsebene des Quartiers. In: Niermann, O.; Schnur, O.; Drilling, M. (Hrsg.): Ökonomie im Quartier. Von der sozialräumlichen Intervention zur Postwachstumsgesellschaft. Wiesbaden, 191–215. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23446-1_11

Böcher, M.; Töller, A. E. (2012): Umweltpolitik in Deutschland. Eine politikfeldanalytische Einführung. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-19465-3

Borner, J.; Kraft, A. H. (2018): Konzeptpapier zum Reallabor-Ansatz. http://komob.de/wp-content/uploads/2018/08/ENavi_Reallabore_Borner-Kraft.pdf (14.04.2021).

Bundesregierung (2015): Fortschrittsbericht zur Deutschen Anpassungsstrategie an den Klimawandel. Berlin.

DWD – Deutscher Wetterdienst (2019): Synthesebericht. Stadtklimatische Untersuchungen in Halle (Saale). Auswertungen von Klimamessungen und Modellsimulationen für die Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft. Potsdam.

Eckart, J.; Ley, A.; Häußler, E.; Erl, T. (2018): Leitfragen für die Gestaltung von Partizipationsprozessen in Reallaboren. In: Di Giulio, A.; Defila, R. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Wiesbaden, 105–135. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_6

Fekkak, M.; Fleischhauer, M.; Greiving, S.; Lucas, R.; Schinkel, J.; von Winterfeld, U. (2016): Resiliente Stadt – Zukunftsstadt. Wuppertal.

Jahn, T.; Keil, F. (2016): Reallabore im Kontext transdisziplinärer Forschung. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 25, 4, 247–252. https://doi.org/10.14512/gaia.25.4.6

Meerow, S.; Newell, J. P.; Stults, M. (2016): Defining urban resilience: A review. In: Landscape and Urban Planning 147, 38–49. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2015.11.011

Nowotny, H. (1999): The Need for Socially Robust Knowledge. In: TATuP – Zeitschrift für Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis 8, 3‑4, 12–16. https://doi.org/10.14512/tatup.8.3-4.12

Nowotny, H.; Scott, P.; Gibbons, M. (2005): Wissenschaft neu denken. Wissen und Öffentlichkeit in einem Zeitalter der Ungewißheit. Weilerswist.

Pelfini, A. (2010): Endogenes oder exogenes Lernen? Globale Wege zur Problematisierung des Klimawandels am Beispiel Argentiniens und Deutschlands. In: Voss, M. (Hrsg.): Der Klimawandel: sozialwissenschaftliche Perspektiven. Wiesbaden, 313–323. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92258-4

Pohl, C.; Hirsch Hadorn, G. (2006): Gestaltungsprinzipien für die transdisziplinäre Forschung. München.

Puttrowait, E.; Dietz, R.; Gantert, M.; Heynold, J. (2018): Der Weg zum Realexperiment – Schlüsselakteure identifizieren, Kooperationsstrukturen aufbauen, Projektideen auswählen. In: Di Giulio, A.; Defila, R. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Wiesbaden, 195–232. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_11

Rose, M.; Schleicher, K.; Maibaum, K. (2017): Transforming Well-Being in Wuppertal – Conditions and Constraints. In: Sustainability 9, 12, 1–27. https://doi.org/10.3390/su9122375

Schäpke, N.; Stelzer, F.; Bergmann, M.; Singer-Brodowski, M.; Wanner, M.; Caniglia, G.; Lang, D. J. (2017): Reallabore im Kontext transformativer Forschung. Ansatzpunkte zur Konzeption und Einbettung in den internationalen Forschungsstand. Lüneburg. = IETSR Discussion Papers in Transdisciplinary Sustainability Research 1/2017.

Schäpke, N.; Stelzer, F.; Caniglia, G.; Bergmann, M.; Wanner, M.; Singer-Brodowski, M.; Loorbach, D.; Olsson, P.; Baedeker, C.; Lang, D. J. (2018): Jointly Experimenting for Transformation? Shaping Real-World Laboratories by Comparing Them. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 27, S1, 85–96. https://doi.org/10.14512/gaia.27.S1.16

Schneidewind, U. (2014): Urbane Reallabore – ein Blick in die aktuelle Forschungswerkstatt. In: pnd online 3, 2–7.

Schneidewind, U.; Augenstein, K.; Stelzer, F.; Wanner, M. (2018): Structure Matters: Real-world Laboratories as a New Type of Large-Scale Research Infrastructure. A Framework Inspired by Giddens’ Structuration Theory. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 27, S1, 12–17. https://doi.org/10.14512/gaia.27.S1.5

Schneidewind, U.; Singer-Brodowski, M. (2015): Vom experimentellen Lernen zum transformativen Experimentieren: Reallabore als Katalysator für eine lernende Gesellschaft auf dem Weg zu einer Nachhaltigen Entwicklung. In: Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik 16, 1, 10–23. https://doi.org/10.5771/1439-880X-2015-1-10

Schwickert, D. (2011): Strategieberatung im Zentrum der Macht. Strategische Planer in deutschen Regierungszentralen. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92645-2

Singer-Brodowski, M.; Beecroft, R.; Parodi, O. (2018): Learning in Real-World Laboratories. A Systematic Impulse for Discussion. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 27, S1, 23–27. https://doi.org/10.14512/gaia.27.S1.7

Stadt Mannheim (2019): Konzept Anpassung an den Klimawandel in Mannheim. Mannheim.

Trenks, H.; Waitz, C.; Meyer-Soylu, S.; Parodi, O. (2018): Mit einer Realexperimentreihe Impulse für soziale Innovationen setzen – Realexperimente initiieren, begleiten und beforschen. In: Di Giulio, A.; Defila, R. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Wiesbaden, 233–268. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_12

Ukowitz, M. (2011): „Wenn Forschung Wissenschaft und Praxis zu Wort kommen lässt ...“ Transdisziplinarität aus der Perspektive der Interventionsforschung. Marburg.

Wagner, F.; Grunwald, A. (2015): Reallabore als Forschungs- und Transformationsinstrument: Die Quadratur des Hermeneutischen Zirkels. In: GAIA –Ecological Perspectives for Science and Society 24, 1, 26–31. https://doi.org/10.14512/gaia.24.1.7

WBGU – Wissenschaftlicher Beirat für Globale Umweltveränderungen (2011): Welt im Wandel. Gesellschaftsvertrag für eine Große Transformation. Hauptgutachten. Berlin.

WBGU – Wissenschaftlicher Beirat Globale Umweltveränderungen (2016): Der Umzug der Menschheit: Die transformative Kraft der Städte. Berlin.

Wittmayer, J. M.; Schäpke, N. (2014): Action, research and participation: roles of researchers in sustainability transitions. In: Sustainability Science 9, 4, 483–496. https://doi.org/10.1007/s11625-014-0258-4

Published

Issue publication date 2021-08-31 (version 2)
Published online first 2021-07-19 (version 1)

Versions

Issue

Section

Policy and practice perspective

How to Cite

1.
Knieling J, Kretschmann N, Nell R, Pfau-Weller N. Knowledge production and learning effects using the example of living labs in Halle (Saale) and Mannheim. RuR [Internet]. 2021 Aug. 31 [cited 2024 Mar. 28];79(4):438-52. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/30