Spatial change in German online food retailing: Examples from brick-and-mortar, pure-play and combined e-commerce

Authors

  • Sebastian Dederichs Geographisches Institut, Universität zu Köln
  • Peter Dannenberg Universität zu Köln

DOI:

https://doi.org/10.14512/rur.102

Keywords:

E-Commerce, Online Food Retailing, Changing Retail Structures, Location Factors, Germany

Abstract

Even before the current covid-19-pandemic, online grocery retailing in Germany is achieving a high level of momentum, giving rise to new and increasingly hybrid forms of operation and distribution models in the retail sector. These new operational forms of complementary, pure and combined e-commerce are accompanied by spatial changes of the individual value-added steps, e.g. in the areas of logistics, store structure and transfer of goods, which have hardly been investigated so far. Using three selected cases studies (Picnic, Wochenmarkt24 and Rewe) newer types of spatial logistics and distribution structures were identified and different location factors of these were listed. Thus, the paper illustrates that, in addition to the typical factors of location selection for distribution warehouses (proximity to customers, employees and suppliers) in food retailing, other aspects, such as a shortening of the last mile, a minimum or maximum density of households in the surrounding area or the proximity to an (agricultural) producer structure, can also be of importance for the new forms of operation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanquart, C.; Seidel, S.; Lenz, B. (2014): A conceptual framework to understand retailers’ logistics and transport organization – illustrated for groceries’ goods movements in France and Germany. In: 93rd Annual Meeting Transportation Research Board (Poster).

Boyer, K. K.; Prud’homme, A.M.; Chung, W. (2009): The last mile challenge: evaluating the effects of customer density and delivery window patterns. In: Journal of Business Logistics 30, 1, 185–201. https://doi.org/10.1002/j.2158-1592.2009.tb00104.x

Bozbag, D. (2020): Per Mausklick zum lokalen Angebot. https://www.verlagshaus-jaumann.de/inhalt.kreis-loerrach-per-mausklick-zum-lokalen-angebot.baddbf90-e9ee-416b-8337-fd19655ca65d.html (20.09.2021).

Brabänder, C. (2020): Die Letzte Meile. Definition, Prozess, Kostenrechnung und Gestaltungsfelder. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29927-9

Clarke, G.; Thompson, C.; Birkin, M. (2015): The emerging geography of e‑commerce in British retailing. In: Regional Studies, Regional Science 2, 1, 371–391. https://doi.org/10.1080/21681376.2015.1054420

Dannenberg, P.; Dederichs, S. (2019): Online-Lebensmittelhandel in ländlichen Räumen. Hemmnisse einer Expansion des Onlinehandels mit Lebensmitteln aus der Perspektive unterschiedlicher Akteure in Deutschland. In: RaumPlanung 202, 3/4, 16–21.

Dannenberg, P.; Franz, M. (2014): Essen aus dem Internet. Online-Supermärkte auf dem Weg aus der Experimentierphase? In: Standort. Zeitschrift für Angewandte Geographie 38, 4, 237–243. https://doi.org/10.1007/s00548-014-0347-8

Dannenberg, P.; Franz, M.; Lepper, A. (2016): Online einkaufen gehen – Einordnung aktueller Dynamiken im Lebensmittelhandel aus Perspektive der geographischen Handelsforschung. In: Franz, M.; Gersch, I. (Hrsg.): Online-Handel ist Wandel. Mannheim, 133–156. = Geographische Handelsforschung 24.

Dannenberg, P.; Fuchs, M.; Riedler, T.; Wiedemann, C. (2020): Digital Transition by Covid-19 Pandemic? The German food online retail. In: Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie 111, 3, 543–560. https://doi.org/10.1111/tesg.12453

Dederichs, S.; Dannenberg, P. (2017): Vom Nischenmarkt in die Expansion: Die aktuelle Dynamik des deutschen Online-Lebensmitteleinzelhandels im Kontext der Transitionsforschung. In: Dannenberg, P.; Willkomm, M.; Zehner, K. (Hrsg.): Einzelhandel in Deutschland. Aktuelle Dynamiken im Kontext neuer Rahmenbedingungen. Mannheim, 59–82. = Geographische Handelsforschung 25.

Eschborn, N. (2020): Picnic im Interview: Nachhaltiges Wachstum, befeuert durch Corona. https://www.rundschau.de/artikel/picnic-im-interview-nachhaltiges-wachstum-befeuert-durch-corona/ (21.09.2021).

Evers, J. M.; Tavasszy, L.; van Duin, R.; Schott, D.; Gorte, F. (2018): Demand forecast models for online supermarkets. In: E‑groceries, digitalization and sustainability: Which governance, planning and regulation mix do our cities need? Molde, 1–12. Conference Paper.

Gittenberger, E.; Teller, C. (2012): Betriebstypen des Handels – Begrifflichkeiten, Typologisierung und Entwicklungslinien. In: Zentes, J.; Swoboda, B.; Morschett, D.; Schramm-Klein, H. (Hrsg.): Handbuch Handel. Strategien – Perspektiven – Internationaler Wettbewerb. Wiesbaden, 215–242. https://doi.org/10.1007/978-3-8349-3847-3_11

Goethals, F.; Leclercq-Vandelannoitte, A.; Tütüncü, Y. (2012): French consumers’ perceptions of the unattended delivery model for e‑grocery retailing. In: Journal of Retailing and Consumer Services 19, 1, 133–139. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2011.11.002

Hays, T.; Keskinocak, P.; de López, V. M. (2005): Strategies and challenges of internet grocery retailing logistics. In: Geunes, J.; Akçali, E.; Pardalos, P. M.; Romeijn, H. E.; Shen, Z.-J. M. (Hrsg.): Applications of Supply Chain Management and E‑Commerce Research. Boston, 217–252. https://doi.org/10.1007/0-387-23392-X_8

HDE – Handelsverband Deutschland (2021): Online Monitor 2021. Berlin. https://einzelhandel.de/online-monitor (20.09.2021).

Heinemann, G. (2021): Der neue Online-Handel. Geschäftsmodelle, Geschäftssysteme und Benchmarks im E‑Commerce. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32314-1

Hielscher, H. (2018): Eine Effizienzmaschine namens Scarlet. https://www.wiwo.de/unternehmen/handel/rewe-startet-e-food-offensive-eine-effizienzmaschine-namens-scarlet/23099562.html (21.09.2021).

Hucko, M.; Machatschke, M. (2020): „Da läuft ein Verdrängungswettbewerb“. Interview mit Rewe-Vorstandschef Lionel Souque. https://www.manager-magazin.de/unternehmen/handel/lionel-souque-ueber-seine-plaene-mit-rewe-penny-der-touristik-und-toom-a-5f7c913b-9ea2-4d0f-9606-597a22e8e9d8 (21.09.2021).

Hübner, A. H.; Kuhn, H.; Wollenburg, J. (2016): Last mile fulfilment and distribution in omni-channel grocery retailing: a strategic planning framework. In: International Journal of Retail and Distribution Management 44, 3, 228–247. https://doi.org/10.1108/IJRDM-11-2014-0154

IfH – Ausschuss für Betriebsdefinitionen aus der Handels- und Absatzwirtschaft (1995): Katalog E. Begriffsdefinitionen aus der Handels- und Absatzwirtschaft. Köln.

Kille, C.; Nehm, A. (2018): Zukunft der Logistikimmobilien und Standorte aus Nutzersicht. Mythen. Moden. Trends. Weiterstadt.

Koether, R. (2014): Distributionslogistik. Effiziente Absicherung der Lieferfähigkeit. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-8349-4663-8

Kulke, E. (2004): Ansätze wirtschaftsgeographischer Betrachtungen von Dienstleistungen. In: Petermanns Geographische Mitteilungen 148, 4, 6–16.

Kulke, E. (2017): Wirtschaftsgeographie. Paderborn.

Mayring, P. (2015): Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. Weinheim.

McNair, M. P. (1958): Significant trends and developments in the post-war period. In: Smith, A. B. (Hrsg.): Competitive distribution in a free high-level economy and its implications for the university. Pittsburgh, 1‑25.

Morganti, E.; Seidel, S.; Blanquart, C.; Dablanc, L.; Lenz, B. (2014): The impact of e‑commerce on final deliveries: alternative parcel delivery services in France and Germany. In: Transportation Research Procedia 4, 178–190. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2014.11.014

Moriset, B. (2021): The Geography of E‑Commerce. In: Warf, B. (Hrsg.): Geographies of the Internet. Abingdon, 139–156.

Müller-Hagedorn, L.; Toporowski, W. (2006): Handelsbetriebe. Köln. = Arbeitspapiere des Seminars für Allgemeine Betriebswirtschaftslehre, Handel und Distribution der Universität zu Köln 19.

Poch, M. (2020): Hochkonjunktur mit der Lebensmitteltüte. https://www.westfalen-blatt.de/OWL/Bielefeld/Bielefeld/4181604-Die-Bielefelder-Genossenschaft-Wochenmarkt-24-profitiert-von-der-Corona-Krise-Hochkonjunktur-mit-der-Lebensmitteltuete (20.09.2021).

Popp. M.; Rauh, J. (2003): Standortfragen im Zeitalter von E‑Commerce. In: Ducar, D.; Rauh, J. (Hrsg.): E‑Commerce: Perspektiven für Forschung und Praxis. Passau, 47–62. = Geographische Handelsforschung 8.

Purper, G. (2007): Die Betriebsformen des Einzelhandels aus Konsumentenperspektive. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-8350-9176-4

Ring, L. J.; Tigert, D. J. (2001): Viewpoint: the decline and fall of Internet grocery retailers. In: International Journal of Retail and Distribution Management 29, 6, 264–271. https://doi.org/10.1108/09590550110393956

Schögel, M. (2012): Distributionsmanagement. München.

Schu, M. (2020): Das E‑Food Buch. Märkte, Player, Strategien. Frankfurt am Main.

Seidel, S.; Marei, N.; Blanquart, C. (2016): Innovations in e‑grocery and Logistics Solutions for Cities. In: Transportation Research Procedia 12, 825–835. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.02.035

Terpitz, K. (2020): Robert Tönnies expandiert mit Hofladen-Lieferdienst. https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/wochenmarkt24-robert-toennies-expandiert-mit-hofladen-lieferdienst/25787298.html?ticket=ST-751055-ea4JqTwB2QJzfysh1Ru2-ap2 (20.09.2021).

Theuvsen, L.; Schütte, R. (2013): Lebensmittel im Electronic Commerce: Historische Entwicklung und aktuelle Trends. In: Clasen, M.; Kersebaum, K. C.; Meyer-Aurich, A.; Theuvsen, B. (Hrsg.): Massendatenmanagement in der Agrar- und Ernährungswirtschaft. Bonn, 339–342.

Veres-Homm, U.; Weber, N. (2017): Logistikimmobilien – Dreh- und Angelpunkte der Supply Chain. Weiterstadt.

Warschun, M.; Rühle, J. (2011): Online-Food-Retailing – Nischenmarkt mit Potenzial. http://docplayer.org/3401030-Online-food-retailing-nischenmarkt-mit-potenzial-konzepte-herausforderungen-und-marktpotenzial-fuer-den-handel-in-deutschland.html (20.09.2021).

Wieland, T. (2020): Größere Discounter, kleinere Verbrauchermärkte und Onlineshops: Welche Rolle spielen die aktuellen Trends im Lebensmitteleinzelhandel für die Nahversorgung im ländlichen Raum? In: Schrenk, M.; Popovich, V. V.; Zeile, P.; Elisei, P.; Beyer, C.; Ryser, J.; Reicher, C.; Celik, C. (Hrsg.): Real Corp 2020 Tagungsband. Wien, 401–411.

Wollenburg, J.; Hübner, A. H.; Kuhn, H.; Trautrims, A. (2018): From bricks-and-mortar to bricks-and-clicks. Logistics networks in omni-channel grocery retailing. In: International Journal of Physical Distribution and Logistics Management 48, 4, 415–438. https://doi.org/10.1108/IJPDLM-10-2016-0290

Published

Issue publication date 2021-12-30 (version 2)
Published online first 2021-11-10 (version 1)

Versions

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Dederichs S, Dannenberg P. Spatial change in German online food retailing: Examples from brick-and-mortar, pure-play and combined e-commerce. RuR [Internet]. 2021 Dec. 30 [cited 2024 Oct. 15];79(6):590-605. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/102

Share