Goods traffic centres in Germany

The rise or fall of a multi-modal transport infrastructure?

Authors

  • Sebastian Kinder School of Geography, University of Oxford, Mansfield Road, OX1 3TB, Oxford, Gro/sBbritannien

DOI:

https://doi.org/10.1007/BF03183793

Keywords:

Article

Abstract

Since the early 1990s there has been intensive discussion in Germany on the construction of goods-traffic centres. Today more than 40 projects have reached an advanced stage of planning or of realisation. Originally the idea of goods-traffic centres reflected aims emanating from the fields of transportation, economic, urban-development as well as environmental policy. Early practical experience of goods-traffic centres has led to the economic aims behind these centres being emphasised at the expense of the other aims. There is a future for goods-traffic centres if they are developed consistently as centres of logistic competence in the regions in which they are located.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Haubold, Verena: Umstrukturierungsprozesse in der zwischenbetrieblichen Arbeitsteilung in der Industrie. Eine theoretische und emirische Analyse unter besonderer Berücksichtigung logistischer Aspekte. — Münster?. = Beitr. a. d. Institut für Verkehrswissenschaft an der Universität Münster. 138, S. 20 ff.

Haubold, Verena: Lean Production in der Industrie. Implikationen für die Speditionsbranche. In: Internat. Verkehrswes., Hamburg 46 (1994) 6, S. 317–324

Kossak, Andreas: Erste Erfahrungen mit Güterverkehrszentren. Sinnvolle Entwicklungen und verfehlte Ansätze. In: Internat. Verkehrswes., Hamburg 47 (1995) 4, S. 185–189; Glaser, Jürgen: Güterverkehrszentren (GVZ). Konzepte zwischen Euphorie und Skepsis. In: Läpple, Dieter (Hrsg.): Güterverkehr, Logistik und Umwelt. Analysen und Konzepte zum interregionalen und städtischen Verkehr. — Berlin 1993, S.189–235.

Vgl. Baumgarten, Helmut; Hidber, Carl; Steger, Ulrich: Güterverkehrszentren und Umwelt. — Bern, Stuttgart, Wien 1996; Deutsche Bahn AG (Hrsg.): Masterplan IL Beitrag der Deutschen Bahn AG zur Planung der Güterverkehrszentren in Deutschland. — Frankfurt a. M., Berlin 1995; Eckstein, Werner: Güterverkehrszentren. Moder oder regionale Notwendigkeit? In: Internat. Verkehrswes., Hamburg 43 (1991) 3, S. 104–107; Glaser, Jürgen; a.a.O.; Güterverkehrszentren (GVZ). Konzepte zwischen Euphorie und Skepsis. In: Läpple, Dieter (Hrsg.): Güterverkehr, Logistik und Umwelt. Analysen und Konzepte zum interregionalen und städtischen Verkehr. — Berlin 1993, S.189–235. Hatzfeld, Ulrich; Hesse, Markus: Wirtschaftsverkehr: „Stadtlogistik zum öffentlichen Thema machen”. In: Inform. z. Raumentwicklung, Bonn (1996) 7/8, S. 417–436; Hesse, Markus: Güterverkehrszentren. Basisstrategie für die Verkehrsplanung oder Herausforderung für den Städtebau? In: Boes, Hans; Hesse, Markus (Hrsg.): Güterverkehr in der Region. Technik, Organisation, Innovation. — Marburg 1996, S. 219–234; Hesse, Markus: Güterverkehrszentren in räumlicher Perspektive. Integration oder Diffusion? In: Inform. z. Raumentwicklung, Bonn (1993) 5/6 S. 339–350; Höltgen, Daniel: Güterverkehrszentren. Knotenpunkte des Kombinierten Verkehrs im europäischen Binnenmarkt. Geogr. Rundschau, Braunschweig 44 (1992) 12, S. 708–715; Kossak, Andreas; a.a.O.; Erste Erfahrungen mit Güterverkehrszentren. Sinnvolle Entwicklungen und verfehlte Ansätze. In: Internat. Verkehrswes., Hamburg 47 (1995) 4, S. 185–189; Pannek, Gernot; Talke, Wolfgang: Güterverkehrszentren. Funktionalität und Handlungsbedarf. In: Internat. Verkehrswes., Hamburg 46 (1994) 3, S. 104–113

Hatzfeld, Ulrich; Hesse, Markus; a.a.O. Hesse, Markus: Wirtschaftsverkehr: „Stadtlogistik zum öffentlichen Thema machen”. In: Inform. z. Raumentwicklung, Bonn (1996) 7/8, S. 417–436;

Höltgen, Daniel; a.a.O. ; Baumgarten, Helmut; Hidber, Carl; Steger, Ulrich: Güterverkehrszentren und Umwelt. — Bern, Stuttgart, Wien 1996

Forschungsverbund Lebensraum Stadt (Hrsg.): Faktoren des Verkehrshandelns. — Berlin 1994, Bd. III/1; Glaser, Jürgen; a.a.O. Güterverkehrszentren (GVZ). Konzepte zwischen Euphorie und Skepsis. In: Läpple, Dieter (Hrsg.): Güterverkehr, Logistik und Umwelt. Analysen und Konzepte zum interregionalen und städtischen Verkehr. — Berlin 1993, S.189–235.

Hatzfeld, Ulrich; Hesse, Markus; a.a.O. Wirtschaftsverkehr: „Stadtlogistik zum öffentlichen Thema machen”. In: Inform. z. Raumentwicklung, Bonn (1996) 7/8, S. 417–436; Pannek, Gernot; Talke, Wolfgang; a.a.O. Güterverkehrszentren. Funktionalität und Handlungsbedarf. In: Internat. Verkehrswes., Hamburg 46 (1994) 3, S. 104–113

Leerkamp, Bert; Nobel, Thomas: GVZ: Bausteine einer nachhaltigen Raum-, Verkehrs- und Standortplanung. In: Internat. Verkehrswes., Hamburg 51 (1999) 7/8, S. 325–328

Deutsche Bahn AG (Hrsg.): Masterplan II; a.a.O. Masterplan IL Beitrag der Deutschen Bahn AG zur Planung der Güterverkehrszentren in Deutschland. — Frankfurt a. M., Berlin 1995

Deutsche Verkehrs-Zeitung, Nr. 68 vom 8.Juni 1999.

Downloads

Published

2000-07-31

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Kinder S. Goods traffic centres in Germany: The rise or fall of a multi-modal transport infrastructure?. RuR [Internet]. 2000 Jul. 31 [cited 2024 May 2];58(4):276–287. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/1155