Approaches to environmental impact assessment (EIA) for plans and programmes in the federal republic of Germany Authors Dieter Wagner Stadt- und Regionalplanung, Dr. Paul G. Jansen, Postfach 410507, 50865, Köln DOI: https://doi.org/10.1007/BF03182993 Keywords: Article Abstract The EU Commission has proposed that environmental impact assessment (EIA) should be introduced for plans and programmes. In Germany, in some quarters at least, this proposal has met with emphatic resistance. The key (methodological) objections to this proposal reflect reservations about the extremely rigid formalisation of planning processes which this would entail (without this in itself producing any beneficial effects for the environment), and the Problems it would create for the public participation process which it envisages. In Germany no experience has been gathered to date of full plan or programme EIA; there is however already a wealth of experience available regarding the individual requirements. This article presents the results of a Simulation exercise based on application of the EIA directive for plans and programmes in the context of area development planning in the federal State of North Rhine-Westphalia. Downloads Download data is not yet available. References Zur Diskussion über die strategische UVP in der Bundesverkehrswegeplanung siehe UVP-report 2/2000, mit Schwerpunktthema „Bundesverkehrswegeplanung” sowie Hugo, Joachim: Überarbeitung des Bundesverkehrswegeplans in: UVP-report 3/2000, S. 155–156 Zusammenfassung zur Diskussion, siehe Jacoby, Christian: Strategische Umweltprüfung (SUP) in der Raumplanung. — Berlin, Bielefeld, München 2000 Krautzberger, Michael: Auf dem Wege zu Urban 21. Politik für eine zukunftsfähige Entwicklung von Stadt und Regionen. In: Deutsches Architektenblatt 11/1999, S. 1468 Spannowsky, Willy: Rechts- und Verfahrensfragen einer „Plan-UVP” im deutschen Raumplanungssystem. 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