Places in digital nets

Location and spatial organisation of content producers in Hamburg

Authors

  • Holger Adam Amt für Stadterneuerung und Bodenordnung, Stadtentwicklungsbehörde der Freien und Hansestadt Hamburg, Alter Steinweg 4, 20459, Hamburg

DOI:

https://doi.org/10.1007/BF03184351

Keywords:

Article

Abstract

The spatial consequences of the new information and communication technologies are manifest through their integration in social processes. Empirically found spatial qualities of the production of internet content point towards a current reconfiguration of the spatial-functional structures of cities. This means that urban planning needs to adapt its aims and instruments. It is of surmount importance, though, that not a technical but a social vision is guiding this process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Graham, Stephen; Marvin, Simon: Telecommunications and the city. Electronic spaces, urban places. — London 1996, S. 318

Vgl. Floeting, Holger; Grabow, Busso: Auf dem Weg zur virtuellen Stadt? Auswirkungen der Telematik auf die Stadtentwicklung. In: Informationen zur Raumentwicklung, Bonn (1998) H. 1, S. 17–30, S. 25 f.; vgl. auch Graham, Stephen; Marvin, Simon: Telecommunications and the city. Electronic spaces, urban places. — London 1996, S. 123 ff.; vgl. auch Hepworth, Mark: Geography of the Information Economy. — London 1989, S. 124 ff., 149 ff.

Vgl. Kubicek, Herbert u.a.: The Social Shaping of Multimedia in an International Perspective, Bericht Nr. 3/00. — Bremen 2000, S. 11ff.; vgl. auch Thomas, Ray: Differing Perspectives. Introduction. In: Heap, Nick. u.a. (Hrsg.): Information Technology and Society. A Reader. — London 1995

Sassen, Saskia: Die neue Zentralität — Auswirkungen von Telematik und Globalisierung. In: Maar, Christa; Rötzer, Florian (Hrsg.): Virtual Cities. Die Neuerfindung der Stadt im Zeitalter der globalen Vernetzung. — Basel 1997, S. 117–131, S. 117

Vgl. Läpple, Dieter: Die Ökonomie einer Metropolregion im Spannungsfeld von Globalisierung und Regionalisierung — das Beispiel Hamburg. In: Fuchs, Gerhard; Krauss, Gerhard; Wolf, Hans-Georg (Hrsg.): Die Bindungen der Globalisierung. — Marburg 1999, S. 11–47, S. 18 f.

Camagni, Roberto: Space-time in the concept of the “milieu innovateur”. In: Blien, Ulrich (Hrsg.): Regionalentwicklung und regionale Arbeitsmarktpolitik: Konzepte zur Lösung regionaler Arbeitsmarktprobleme? Beiträge zur Arbeitsmarkt- und Berufsforschung. — Nürnberg 1994, S. 74–89, S. 74 ff.

Vgl. Camagni, Roberto: Space-time in the concept of the „milieu innovateur”. In: Blien, Ulrich (Hrsg.): Regionalentwicklung und regionale Arbeitsmarktpolitik: Konzepte zur Lösung regionaler Arbeitsmarktprobleme? Beiträge zur Arbeitsmarkt- und Berufsforschung. — Nürnberg 1994, S. 74–89; vgl. auch Läpple, Dieter: Ökonomie der Stadt. In: Häußermann, Hartmut (Hrsg.): Großstadt. Soziologische Stichworte. — Opladen 1998, S. 193–207, S. 202 ff.

Vgl. Läpple, Dieter: Neue Technologien in räumlicher Perspektive. In: Informationen zur Raumentwicklung, Bonn (1989) H. 4, S. 213–226, S. 213 ff.

Sassen, Saskia: Die neue Zentralität — Auswirkungen von Telematik und Globalisierung. In: Maar, Christa; Rötzer, Florian (Hrsg.): Virtual Cities. Die Neuerfindung der Stadt im Zeitalter der globalen Vernetzung. — Basel 1997, S. 117–131; Sassen, Saskia: Metropolen des Weltmarkts. Die Neue Rolle der Global Cities, 2. Aufl., — Frankfurt 1997

Zerdick, Axel u. a.: European Communication Council Report. Die Internetökonomie. Strategien für die digitale Wirtschaft. — Berlin 1999, S. 136 ff.

Pavlik, John V.: New Media Technology. Cultural and Commercial Perspectives. —Needham Heights 1996, S. 16 ff.; Zerdick, Axel u.a.: European Communication Council Report. Die Internetökonomie. Strategien für die digitale Wirtschaft. — Berlin 1999, S. 179 ff.

Pavlik, John V.: New Media Technology. Cultural and Commercial Perspectives. —Needham Heights 1996, S. 14ff.; Schumann, Michael; Hess, Thomas: Medienunternehmen im digitalen Zeitalter — eine erste Bestandsaufnahme. In: dies. Schumann, Michael; Hess, Thomas (Hrsg.): Medienunternehmen im digitalen Zeitalter. Neue Technologien — Neue Märkte — Neue Geschäftsansätze. — Wiesbaden 1999, S. 1–18, S. 14

Boehm, Dietmar; Volkert, Bernd: Freie Mitarbeit im Multimedia-Markt. Arbeitsbericht Nr. 127. — Stuttgart 1998, S. 15

Vgl. Eckert, Thomas; Egeln, Jürgen: Multimedia-Anbieter in Westdeutschland: Existieren Cluster? Arbeitsbericht der Akademie für Technikfolgenabschätzung in Baden-Württemberg Nr. 76, 2. Aufl. — URL: http://www.ta-akademie.de/deutsch/Bestellungen/textelk/ab76/ab76.pdf (Stand: 24.02.2001) 1997; vgl. auch Zook, Mathew A.: The Web of Consumption: The Spatial Organization of the Internet Industry in the United States. — URL: http://socrates.berkeley.edu/~zook/pubs/acsp1998.pdf. (Stand: 24.02.2001) 1998; vgl. auch Zook, Mattew A.: Old Hierarchies or New Networks of Centrality? The Global Geography of the Internet Content Market. — URL: http://socrates.berkeley.edu/~zook/pubs/Global_Internet_Geography-Zook.pdf (Stand 24.02.2001) 2000

Vgl. Siemer, Michael: Inhalt am Fließband. In: Handelsblatt (2001) Nr. 190, S. N 3

Vgl. Heydebrand, Wolf: Multimedia Networks, Globalisation and Strategies of Innovation. The case of Silicon Alley. In: Braczyk, Hans-Joachim; Fuchs, Gerhard; Wolf, Hans-Georg (Hrsg.): Multimedia and regional economic restructuring. — London 1999, S. 49–80, S. 56 ff.; vgl. auch Zerdick, Axel u.a.: European Communication Council Report. Die Internetökonomie. Strategien für die digitale Wirtschaft. — Berlin 1999, S. 179 ff.

Vgl. Graham, Stephen.; Marvin, Simon: Planning cybercities? Integrating telecommunications into urban planning. In: Town Planning Review, Liverpool Vol. 70 (1999) H. 1, S. 89–114, S. 100 ff.

Vgl. Graham, Stephen; Marvin, Simon: Planning cybercities? Integrating telecommunications into urban planning. In: Town Planning Review, Liverpool, Vol. 70 (1999) H. 1, S. 89–114, S. 100 ff.

High Text Verlag (Hrsg.): MultiMEDIA Jahrbuch 2000: das Jahrbuch der interaktiven Medien. — München 1999

Downloads

Published

2001-03-31

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Adam H. Places in digital nets: Location and spatial organisation of content producers in Hamburg. RuR [Internet]. 2001 Mar. 31 [cited 2024 Jun. 17];59(2-3):166–172. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/1213

Share