More mobility, less traffic in case of inner-city development before expansion outwards Authors Hartmut Topp FG Verkehrswesen, Universität Kaiserslautern, Paul-Ehrlich-Straße 14, 67663, Kaiserslautern DOI: https://doi.org/10.1007/BF03182964 Abstract Inner-city development uses available infrastructure: The capacities suffice in case of a small-scale development or if other traffic-intensive uses are replaced—especially if the population decreases. They are not sufficient in case of large-scale inner-city developments. Following an „intermediary peak” in the last decade, new urban districts in the surrounding areas are not cosistent anymore with the emerging demographic development. Traffic remains a problem for intermediate city and suburbia: it is too dispersive for local public transport, the distances are too large to go by bicycle and foot. The dependence on the car binds a considerable part of budgets. Inner-city development benefits from the proximity to already available uses. The way in which mixed land use is individually handled, determines traffic-related effects. The related (controversial) discussion will be presented in the following. Downloads Download data is not yet available. References Aring, Jürgen; Schmitz, Stefan; Wiegandt, Claus-Christian (1995): Nutzungsmischung—planerischer Anspruch und gelebte Realität. In: Informationen zur Raumentwicklung, H. 6/7 BMVBW—Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Wohnungswesen; BBR—Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung (2003): Schienengestützte Siedlungsentwicklung in ausgewählten Gemeinden der Region Bremen-Oldenburg. ExWoSt-Modellvorhaben, Zwischenbericht Dörnemann, Martina et al. (1995): Verkehrsvermeidung—Siedlungsstrukturelle und organisatorische Konzepte. Materialien zur Raumentwicklung der Bundesforschungsanstalt für Landeskunde und Raumordnung, Nr. 73 DVWG—Deutsche Verkehrswissenschaftliche Gesellschaft (1995): Welchen Beitrag kann Stadt- und Landesplanung zur Verkehrsvermeidung leisten? DVWG-Schriftenreihe, Nr. B 177 Hesse, Markus (Hrsg.) (1999): Siedlungsstrukturen, räumliche Mobilität und Verkehr—Auf dem Weg zur Nachhaltigkeit in Stadtregionen? Graue Reihe des Instituts für Regionalentwicklung und Strukturplanung Nr. 20, Erkner bei Berlin ILS—Institut für Landes- und Stadtentwicklungsforschung; plan-lokal GbR (2003): Siedlungs- und Verkehrsentwicklung in vier Umlandgemeinden von Münster: Everswinkel, Altenberge, Laer, Drensteinfurt. ExWoSt-Modellvorhaben, Zwischenbericht Kagermeier, Andreas (1999): Beeinflussung von räumlicher Mobilität durch gebaute Strukturen: Wunschbild oder Chance für eine nachhaltige Gestaltung des Mobilitätsgeschehens in Stadtregionen? In: Graue Reihe des Instituts für Regionalentwicklung und Strukturplanung Nr. 20, S. 19–34, Erkner bei Berlin Kutter, Eckhard (2001): Zu den strukturellen Ursachen regionaler Verkehrsentwicklungen: Ist die Verkehrsmisere „freier Wille” oder liegt es an den „Umständen”? In: Verkehr und Technik (54) Nr. 1/2 Motzkus, Arnd H. (2001): Verkehrsmobilität und Siedlungsstrukturen im Kontext einer nachhaltigen Raumentwicklung von Metropolregionen. In: Raumforschung und Raumordnung (61) Nr. 2/3 R+T—Topp, Skoupil, Küchler und Partner; VKT—Verkehrsplanung Köhler und Taubmann GmbH (2002): Gesamtverkehrsplan Frankfurt am Main, Stadt Marburg (Hrsg.) (1998): Marburger Verkehrsforum—Ablauf und Ergebnisse. Marburg an der Lahn, Oktober 1998 Topp, Hartmut H. (1994): Weniger Verkehr bei gleicher Mobilität? Ansatz zur Reduktion des Verkehrsaufwandes. In: Internationales Verkehrswesen (46) Nr. 9 Wehrli-Schindler, Birgit (1994): Nutzungsmischung: Nicht alles, was gewachsen ist, kann geplant werden. In: DISP 118 Downloads PDF (German) Published 2003-07-31 Issue Vol. 61 No. 4 (2003) Section Report License Copyright (c) 2003 RuR Editors This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License. Articles in Raumforschung und Raumordnung – Spatial Research and Planning are published under a Creative Commons license. From Vol. 79 No. 2 (2021), the license applied is CC BY 4.0. From Vol. 77 No. 1 to Vol. 79 No.1, articles were published under a CC BY-SA license. Earlier volumes have been re-published by oekom 2022 under the Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY 4.0. How to Cite 1.Topp H. More mobility, less traffic in case of inner-city development before expansion outwards. RuR [Internet]. 2003 Jul. 31 [cited 2024 Dec. 6];61(4):292–296. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/1591 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Share
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