Multioptionality: A new (“old”) term in everyday mobility of the modern society?

Authors

  • Sören Groth ILS – Institut für Landes- und StadtentwicklungsforschungDortmund, Deutschland

DOI:

https://doi.org/10.2478/rara-2019-0003

Keywords:

Multioptionality, Multimodality, Mobility as a service, Reflexivity, Regression

Abstract

In this paper, the sociological term multioptionality is translated into the field of transport and mobility research. The aim is to stimulate a change of perspective from actual to potential mode choice by conceptualising multioptionality as a precondition for multimodal behaviours. The intention is to criticise the largely positive debate concerning transition from the automobile to the multimodal society. Multimodality discourse assumes a shift from the largely exclusive use of private cars to the flexible use of several transport modes. In this respect, the paper discusses the critical role of the concept of multioptionality in the transitional debate in three steps. i) The paper argues that structural developments such as interconnected mobility services legitimise the assumption of potentially "more" options, which increases opportunities for realising multimodal behaviours in everyday mobility, ii) Regressive tendencies in modern society lead to the assumption that mode options are, however, increasingly unequally distributed. In this sense, the emergence of multioptionality can be classified as a socially selective trend. iii) A concept proposal is put forward according to which the term multioptionality can be incorporated into empirical studies on multimodality in order to take a critical view of the uneven preconditions of options for the realisation of multimodal behaviours.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahrens, G.-A.; Klotzsch, J.; Wittwer, R. (2014): Autos nutzen statt besitzen – Treiber des multimodalen Verkehrsverbundes. In: Zeitschrift für die gesamte Wertschöpfungskette Automobilwirtschaft 17, 2, 6-21.

Andersson, M.; Hjalmarsson, A.; Avital, M. (2013): Peer-to-Peer Service Sharing Platforms: Driving Share and Share Alike on a Mass-Scale. Mailand. https://pdfs.semanticscholar.org/a5d1/c8142c5b5e83166745a00d59afa74b189397.pdf (03.07.2018).

Banister, D. (1994): Equity and acceptability question in internalising the social costs of transport. In: OECD – Organisation for Economic Co-Operation and Development; ECMT– European Conference of Ministers of Transport (Hrsg.): Internalising the Social Costs of Transport. Paris, 153-175.

Bauman, Z.; Lyon, D. (2013): Daten, Drohnen, Disziplin. Ein Gespräch über flüchtige Überwachung. Berlin.

Beck, U. (1986): Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne. Frankfurt am Main.

Beck, U. (1996): Das Zeitalter der Nebenfolgen und die Politisierung der Moderne. In Beck, U.; Giddens, A.; Lash, S. (Hrsg.): Reflexive Modernisierung. Eine Kontroverse. Frankfurt am Main, 19-112.

Beck, U. (2004): Der kosmopolitische Blick oder: Krieg ist Frieden. Frankfurt am Main.

Beckmann, J.; Brügger, A. (2013): Kollaborative Mobilität. In: Internationales Verkehrswesen 65, 2, 57-59.

Beckmann, K. J.; Chlond, B.; Kuhnimhof, T.; von der Ruhren, S.; Zumkeller, D. (2006): Multimodale Verkehrsmittelnutzer im Alltagsverkehr. Zukunftsperspektive für den ÖV? In: Internationales Verkehrswesen 58, 4, 138-145.

Beiina, B. (2013): Raum. Zu den Grundlagen eines historisch-geographischen Materialismus. Münster.

Blumenberg, E.; Pierce, G. (2014): Multimodal travel and the poor: Evidence from the 2009 National Household Travel Survey. In: Transportation Letters 6, 1, 36-45. doi: 10.1179/1942787513Y.0000000009

Böhler, S. (2010): Nachhaltig mobil. Eine Untersuchung von Mobilitätsdienstleistungen in deutschen Großstädten. Dortmund. = Dortmunder Beiträge zur Raumplanung 8.

Bratzel, S. (2014): Die junge Generation und das Automobil – Neue Kundenanforderungen an das Auto der Zukunft? In: Ebel, B.; Hofer, M. B. (Hrsg.): Automotive Management. Strategie und Marketing in der Automobilwirtschaft. Berlin/Heidelberg, 93-108.

Buehler, R.; Hamre, A. (2015): The multimodal majority? Driving, walking, cycling, and public transportation use among American adults. In: Transportation 42, 6, 1081-1101. doi: 10.1007/S11116-014-9556-Z

Burkart, G. (1994): Individuelle Mobilität und soziale Integration. Zur Soziologie des Automobilismus. In: Soziale Welt 45, 2, 216241.

Canzler, W.; Knie, A. (2016): Die digitale Mobilitätsrevolution. Vom Ende des Verkehrs, wie wir ihn kannten. München.

Carstensen, T. A.; Ebert, A.-K. (2012): Cycling Cultures in Northern Europe: From 'Golden Age' to 'Renaissance'. In: Parkin, J. (Hrsg.): Cycling and Sustainability. Bingley, 23-58. = Transport and Sustainability 1.

Castells, M. (2009): The Rise of the Network Society. Oxford. = The Information Age: Economy, Society and Culture 1.

Cervero, R.; Kockelman, K. (1997): Travel demand and the 3Ds. Density, diversity, and design. In: Transportation Research Part D: Transport and Environment 2, 3,199-219. doi: 10.1016/S1361-9209(97)00009-6

Cohen, B.; Kietzmann, J. (2014): Ride On! Mobility Business Models for the Sharing Economy. In: Organization and Environment 27, 3, 279-296. doi: 10.1177/1086026614546199

Dahrendorf, R. (1979): Lebenschancen. Anläufe zur sozialen und politischen Theorie. Frankfurt am Main.

Deffner, J.; Hefter, T.; Götz, K. (2014): Multioptionalität auf dem Vormarsch? Veränderte Mobilitätswünsche und technische Innovationen als neue Potenziale für einen multimodalen Öffentlichen Verkehr. In Schwedes, O. (Hrsg.): Öffentliche Mobilität. Perspektiven für eine nachhaltige Verkehrsentwicklung. Wiesbaden, 201-227. doi: 10.1007/978-3-658-03302-6

Delbosc, A.; Currie, G. (2013): Causes of Youth Licensing Decline. A Synthesis of Evidence. In: Transport Reviews 33, 3, 271-290. doi: 10.1080/01441647.2013.801929

Diana, M. (2012): Measuring the satisfaction of multimodal travelers for local transit services in different urban contexts. In: Transportation Research Part A: Policy and Practice 46, 1, 1-11. doi: 10.1016/j.tra.2011.09.018

Diana, M.; Mokhtarian, P. L. (2009): Desire to change one's multimodality and its relationship to the use of different transport means. In: Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 12, 2,107-119. doi: 10.1016/j.trf.2008.09.001

Docherty, I.; Marsden, G.; Anable, J. (2018): The governance of smart mobility. In: Transportation Research Part A: Policy and Practice 115,114-125. doi: 10.1016/j.tra.2017.09.012

Firnkorn, J.; Müller, M. (2015): Free-floating electric carsharingfleets in smart cities. The dawning of a post-private car era in urban environments? In: Environmental Science and Policy 45, 30-40. doi: 10.1016/j.envsci.2014.09.005

Fonagy, P.; Gergely, G.; Jurist, E. L.; Target, M. (2015): Affektregulierung, Mentalisierung und die Entwicklung des Selbst. Stuttgart.

Franke, S. (2001): Car-Sharing: vom Ökoprojekt zur Dienstleistung. Berlin.

Franke, S. (2004): Die „neuen Multimodalen". Bedingungen eines multimodalen Verkehrsverhaltens. In: Internationales Verkehrswesen 56, 3, 105-106.

Fukuyama, F. (1992): Das Ende der Geschichte. Wo stehen wir? München.

Furuhata, M.; Dessouky, M.; Ordóñez, F.; Brunet, M.-E.; Wang, X.; Koenig, S. (2013): Ridesharing. The state-of-the-art and future directions. In: Transportation Research Part B: Methodological 57, 28-46. doi: 10.1016/j.trb.2013.08.012

Geiselberger, H. (2017): Vorwort. In: Geiselberger, H. (Hrsg.): Die große Regression. Eine internationale Debatte über die geistige Situation der Zeit. Berlin, 7-15.

Giddens, A. (1996): Konsequenzen der Moderne. Frankfurt am Main.

Giddens, A. (1997): Die Konstitution der Gesellschaft. Grundzüge einer Theorie der Strukturierung. Frankfurt am Main.

Götz, K. (2007): Mobilitätsstile. In: Schöller, O.; Canzler, W.; Knie, A. (Hrsg.): Handbuch Verkehrspolitik. Wiesbaden, 759-784.

Gross, P. (1994): Die Multioptionsgesellschaft. Frankfurt am Main.

Groth, S. (2016): Multimodal Divide. Zum sozialen Ungleichgewicht materieller Verkehrsmitteloptionen. In: Internationales Verkehrswesen 68,1, 66-69.

Groth, S.; Hebsaker, J.; Pohl, L. (2017): Kunst des Gehens. Taktiken im Ort des Automobils. l n : s u b u r b a n – Zeitschrift für kritische Stadtforschung 5,1/2, 257-266.

Häußermann, H.; Läpple, D.; Siebel, W. (2008): Stadtpolitik. Frankfurt am Main.

Heinen, E.; Chatterjee, K. (2015): The same mode again?An exploration of mode choice variability in Great Britain using the National Travel Survey. In: Transportation Research Part A: Policy and Practice 78, 266-282. doi: 10.1016/j.tra.2015.05.015

Heinen, E.; Mattioli, G. (2017): Does a high level of multimodality mean less car use? An exploration of multimodality trends in England. In: Transportation, doi: 10.1007/s11116-017-9810-2

Hilpert, T. (1978): Die funktionelle Stadt. Le Corbusiers Stadtvision – Bedingungen, Motive, Hintergründe. Braunschweig. = Bauwelt-Fundamente 48.

Horkheimer, M.; Adorno, T. W. (2016 [1944]): Dialektik der Aufklärung. Philosophische Fragmente. Frankfurt am Main.

Hunecke, M. (2015): Mobilitätsverhalten verstehen und verändern. Psychologische Beiträge zur interdisziplinären Mobilitätsforschung. Wiesbaden. = Studien zur Mobilitäts- und Verkehrsforschung 26. doi: 10.1007/978-3-658-08825-5

Kesselring, S. (2007): Globaler Verkehr– Flugverkehr. In Schöller, O.; Canzler, W.; Knie, A. (Hrsg.): Handbuch Verkehrspolitik. Wiesbaden, 826-850.

Klinger, T. (2017): Moving from monomodality to multimodality? Changes in mode choice of new residents. In: Transportation Research Part A: Policy and Practice 104, 221-237. doi: 10.1016/j.tra.2017.01.008

Knie, A. (2005): Das Auto im Kopf. Die Auswirkungen moderner Verkehrsinfrastruktur auf die Mobilität der Bevölkerung im ländlichen Raum. In: Zeitschrift für Agrargeschichte und Agrarsoziologie 53, 1, 59-69.

Konrad, K.; Wittowsky, D. (2016): Digital Natives mobil – Die virtuelle und räumliche Mobilität junger Menschen. In: Internationales Verkehrswesen 68, 1, 56-58.

Kopp, J.; Gerike, R.; Axhausen, K. W. (2015): Do sharing people behave differently? An empirical evaluation of the distinctive mobility patterns of free-floating car-sharing members. In: Transportation 42, 3, 449-469. doi: 10.1007/s11116-015-9606-1

Krämer-Badoni, T.; Grymer, H.; Rodenstein, M. (1971): Zur sozioökonomischen Bedeutung des Automobils. Frankfurt am Main.

Kreckel, R. (2004): Politische Soziologie der sozialen Ungleichheit. Frankfurt am Main. = Theorie und Gesellschaft 25.

Kuhm, K. (1997): Moderne und Asphalt. Die Automobilisierung als Prozeß technologischer Integration und sozialer Vernetzung. Pfaffenweiler. = Stadt, Raum und Gesellschaft 9.

Kuhnimhof, T.; Buehler, R.; Dargay, J. (2011): A New Generation. Travel Trends for Young Germans and Britons. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 2230, 58-67. doi: 10.3141/2230-07

Kuhnimhof, T.; Chlond, B.; von der Ruhren, S. (2006): Users of Transport Modes and Multimodal Travel Behavior. Steps Toward Understanding Travelers' Options and Choices. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1985, 40-48. doi: 10.3141/1985-05

Kuhnimhof, T.; Wirtz, M.; Manz, W. (2012): Decomposing Young Germans' Altered Car Use Patterns. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 2320, 64-71. doi: 10.3141/2320-08

Lanzendorf, M.; Busch-Geertsema, A. (2014): The cycling boom in large German cities. Empirical evidence for successful cycling campaigns. In: Transport Policy 36, 26-33. doi: 10.1016/j.tranpol.2014.07.003

Lanzendorf, M.; Schönduwe, R. (2013): Urbanität und Automobilität. Neue Nutzungsmuster und Bedeutungen verändern die Mobilität der Zukunft. In: Geographische Rundschau 6, 34-41.

Loose, W. (2014): Vom Solidarhandeln zur Marktorientierung. 25 Jahre Carsharing im Überblick. In: Verkehrszeichen 30, 2, 32-38.

Lucas, K. (2012): Transport and social exclusion. Where are we now? In: Transport Policy 20, 105-113. doi: 10.1016/j.tranpol.2012.01.013

Manderscheid, K. (2013): Nachhaltig, beschleunigt oder abgehängt? Urbane Mobilitäts- und Lebensstile der Zukunft. In: dérive – Zeitschrift für Stadtforschung 53,16-21.

Meadows, D.; Meadows, D.; Zahn, E.; Milling, P.; Heck, H.-D. (1972): Die Grenzen des Wachstums. Bericht des Club of Rome zur Lage der Menschheit. Stuttgart.

Merki, C. M. (2008): Verkehrsgeschichte und Mobilität. Stuttgart.

Molin, E.; Mokhtarian, P.; Kroesen, M. (2016): Multimodal travel groups and attitudes. A latent class cluster analysis of Dutch travelers. In: Transportation Research Part A: Policy and Practice 83, 14-29. doi: 10.1016/j.tra.2015.11.001

Monheim, H. (1994): Integration im Umweltverbund. In: Verkehrszeichen 10, 3, 5-14.

Muheim, P.; Reinhardt, E. (2000): Das Auto kommt zum Zug. Kombinierte Mobilität auch im Personenverkehr. In: Internationales Verkehrswesen 52, 1/2, 27-30.

Nachtwey, O. (2016): Die Abstiegsgesellschaft. Über das Aufbegehren in der regressiven Moderne. Berlin.

Naisbitt, J. (1988): Megatrends. Ten new directions transforming our lives. New York.

Nobis, C. (2006): Carsharing as Key Contribution to Multimodal and Sustainable Mobility Behavior: Carsharing in Germany. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 1986, 89-97. doi: 10.3141/1986-14

Nobis, C. (2007): Multimodality. Facets and Causes of Sustainable Mobility Behavior. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 2010, 35-44. doi: 10.3141/2010-05

Parkes, S. D.; Marsden, G.; Shaheen, S. A.; Cohen, A. P. (2013): Understanding the diffusion of public bikesharing Systems. Evidence from Europe and North America. In: Journal of Transport Geography 31, 94-103. doi: 10.1016/j.jtrangeo.2013.06.003

Pfister, C. (1995): Das „1950er Syndrom": Die umweltgeschichtliche Epochenschwelle zwischen Industriegesellschaft und Konsumgesellschaft. In: Pfister, C. (Hrsg.): Das 1950er Syndrom. Der Weg in die Konsumgesellschaft. Bern/Wien, 51-96.

Rammler, S. (1999): Die Wahlverwandtschaft von Moderne und Mobilität. In: ARCH+ - Zeitschrift für Architektur und Städtebau 147, 105-110.

Rauterberg, H. (2016): Wir sind die Stadt! Urbanes Leben in der Digitalmoderne. Berlin.

Sachs, W. (1984): Die Liebe zum Automobil. Reinbek bei Hamburg.

Sassen, S. (1991): The Global City. New York, London, Tokyo. Princeton.

Scheiner, J. (2009): Sozialer Wandel, Raum und Mobilität. Empirische Untersuchungen zur Subjektivierung der Verkehrsnachfrage. Wiesbaden. doi: 10.1007/978-3-531-91502-9

Simma, A.; Axhausen, K. W. (2003): Commitments and Modal Usage. Analysis of German and Dutch Panels. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 1854, 22-31. doi: 10.3141/1854-03

SINUS (2015): Die Sinus-Milieus. www.sinus-institut.de/fileadmin/user_data/sinus-institut/Bilder/sinus-mileus-2015/2015-09-23_Sinus-Beitrag_b4p2015_slide.pdf (09.07.2018).

Spickermann, A.; Grienitz, V.; von der Gracht, H.A. (2014): Heading towards a multimodal city of the future? Multi-stakeholder scenarios for urban mobility. In: Technological Forecasting and Social Change 89, 201-221. doi: 10.1016/j.techfore.2013.08.036

Sprenger, F.; Engemann, C. (2015): Im Netz der Dinge. Zur Einführung. In: Sprenger, F.; Engemann, C. (Hrsg.): Internet der Dinge. Über smarte Objekte, intelligente Umgebungen und die technische Durchdringung der Welt. Bielefeld, 7-58.

Tully, C. J.; Schulz, U. (1999): Sozialisation zur Mobilität – Unterwegssein als Baustein jugendkulturellen Alltags. In Tully, C. J. (Hrsg.): Erziehung zur Mobilität. Jugendliche in der automobilen Gesellschaft. Frankfurt am Main, 13-38.

van der Waard, J.; Immers, B.; Jorritsma, P. (2012): New Drivers in Mobility: What Moves the Dutch in 2012 and Beyond? Delft. = International Transport Forum Discussion Paper 2012-15.

VDA– Verband der Automobilindustrie (2016): Jahresbericht 2016. Die Automobilindustrie in Daten und Fakten. Berlin.

Vij, A.; Carrel, A.; Walker, J. L. (2011): Capturing Modality Styles Using Behavioral Mixture Models and Longitudinal Data. Berkeley.

Wolf, W. (1989): Sackgasse Autogesellschaft. Höchste Eisenbahn für eine Alternative. Frankfurt am Main.

Zillien, N.; Haufs-Brusberg, M. (2014): Wissenskluft und Digital Divide. Baden-Baden.

Žižek, S. (2016): Ärger im Paradies. Vom Ende der Geschichte zum Ende des Kapitalismus. Frankfurt am Main.

Downloads

Published

2019-02-28

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Groth S. Multioptionality: A new (“old”) term in everyday mobility of the modern society?. RuR [Internet]. 2019 Feb. 28 [cited 2024 Nov. 2];77(1):17-34. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/342

Share