Real-world laboratories in theory and practice: Reflection of the research design regarding the sustainable transformation of urban spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14512/rur.38

Keywords:

Real-world laboratory, Transformation, Urban areas, Urban planning, Aaction research

Abstract

As part of sustainable transformation of municipalities, real-world laboratories have been increasingly used as instruments in research projects since 2015. However, the academic reflection of their implementation has so far been scarce. This paper views real laboratories as a cooperative instrument for the sustainable transformation of urban spaces. It investigates the research question, to what extend real-world laboratories work as a theoretical concept in practice. The paper undertakes a comparative analysis of the projects “Bottrop 2018+”, “KuDeQua” and “ProUrban”, where real-world laboratories present the central methodology. Despite their common theoretical background, the projects show significant differences in the subject matter, spatial scope, practitioners’ involvement, processes and procedures. Through the comparison, opportunities, challenges and possible problems in implementing real-world laboratories are worked out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, S.; Lindner, D.; Löwe, C.; Kuhn, R.; Puttroweit, E. (2018): Die Kultur des Experimentierens. In Reallaboren Nachhaltigkeit gemeinsam schaffen. Stuttgart.

Arnstein, S. R. (1969): A Ladder of Citizen Participation. In: Journal of the American Institute of Planners 35, 4, 216–224. https://doi.org/10.1080/01944366908977225

Barth, M.; Michelsen, G. (2013): Learning for change: An educational contribution to sustainability science. In: Sustainability Science 8, 1, 103–119. https://doi.org/10.1007/s11625-012-0181-5

Beecroft, R.; Trenks, H.; Rhodius, R.; Benighaus, C.; Parodi, O. (2018): Reallabore als Rahmen transformativer und transdisziplinärer Forschung: Ziele und Designprinzipien. In: Defila, R.; Di Giulio, A. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Wiesbaden, 75–100. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_4

BMWi – Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (2019): Freiräume für Innovationen. Das Handbuch für Reallabore. Berlin.

Borner, J. (2019): Akzeptanz und Narrative – Kommunikationswissenschaftliche Perspektive. Reflexion der Erfahrungen in Reallaboransätzen in Mecklenburg-Vorpommern. In: Fraune, C.; Knodt, M.; Gölz, S.; Langer, K. (Hrsg.): Akzeptanz und politische Partizipation in der Energietransformation. Wiesbaden, 253–376.

Boschma, R. (2005): Proximity and innovation: a critical assessment. In: Regional Studies 39, 1, 61–74. https://doi.org/10.1080/0034340052000320887

Caniglia, G.; Schäpke, N.; Lang, D. J.; Abson, D.J.; Luederitz, C.; Wiek, A.; Laubichler, M. D.; Gralla, F.; von Wehrden, H. (2017): Experiments and Evidence in Sustainability Science: A Typology. In: Journal of Cleaner Production 169, 5, 39–47. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.05.164

De Flander, K.; Hahne, U.; Kegler, H.; Lang, D.; Lucas, R.; Schneidewind, U.; Simon, K.-H.; Singer-Brodowski, M.; Wanner, M.; Wiek, A. (2014): Resilience and Real-life Laboratories as Key Concepts for Urban Transition Research. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 23, 3, 284–286. https://doi.org/10.14512/gaia.23.3.19

Defila, R.; Di Giulio, A. (2018): Reallabore als Quelle für die Methodik transdiziplinären und transformativen Forschens – eine Einführung. In: Defila, R.; Di Giulio, A. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Wiesbaden, 9–35. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_1

Fung, A. (2006): Varieties of Participation in Complex Governance. In: Public Administration Review 66, s1, 66–75. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00667.x

Georg, A.; Quaas, W. (2018): Experimental turn. Das Reallabor im Kontext transformativer Forschung und Modus III-Wissenschaft. In: Raum und Resilienz 3, 1, 2–4.

Gonser, M.; Eckart, J.; Eller, C.; Köglberger, K.; Häußler, E.; Piontek, F. M. (2019): Unterschiedliche Handlungslogiken in transdisziplinären und transformativen Forschungsprojekten – Welche Risikokulturen entwickeln sich daraus und wie lassen sie sich konstruktiv einbinden? In: Defila, R.; Di Giulio, A. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Band 2. Wiesbaden, 39–83. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27135-0_3

Grießhammer, R.; Brohmann, B. (2015): Wie Transformationen und gesellschaftliche Innovationen gelingen können. Dessau-Roßlau.

Grillitsch, M.; Trippl, M. (2014): Combining Knowledge from Different Sources, Channels and Geographical Scales. In: European Planning Studies 22, 11, 2305–2325. https://doi.org/10.1080/09654313.2013.835793

Groß, M.; Hoffmann-Riem, H.; Krohn, W. (2005): Realexperimente. Ökologische Gestaltungsprozesse in der Wissensgesellschaft. Bielefeld.

Grunwald, A. (2015): Transformative Wissenschaft – eine neue Ordnung im Wissenschaftsbetrieb? In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 24, 1, 17–20. https://doi.org/10.14512/gaia.24.1.5

Hens, L.; Nath, B. (2003): The Johannesburg Conference. In: Environment, Development and Sustainability 5, 1/2, 7–39. https://doi.org/10.1023/A:1025303511864

Howaldt, J.; Schwarz, M. (2010): Soziale Innovationen – Konzepte, Forschungsfelder und -perspektiven. In: Howaldt, J.; Jacobsen, H. (Hrsg.): Soziale Innovation. Auf dem Weg zu einem postindustriellen Innovationsparadigma. Wiesbaden, 87–109. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92469-4

Jahn, D. (2011): Vergleichende Politikwissenschaft. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92682-7

Kanders, M.; Rösner, E. (2006): Das Bild der Schule im Spiegel der Lehrermeinung. Ergebnisse der 3. IFS-Lehrerbefragung 2006. In: Jahrbuch der Schulentwicklung 14, 11–48.

Lang, D.J.; Wiek, A.; Bergmann, M.; Stauffacher, M.; Martens, P.; Moll, P.; Swilling, M.; Thomas, C.J. (2012): Transdisciplinary research in sustainability science: Practice, principles, and challenges. In: Sustainability Science 7, 1, 25–43. https://doi.org/10.1007/s11625-011-0149-x

Lauth, H.-J.; Pickel, G.; Pickel, S. (2009): Methoden der vergleichenden Politikwissenschaft. Eine Einführung. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-08636-7

Lijphart, A. (1971): Comparative Politics and the Comparative Method. In: American Political Science Review 65, 3, 682–693. https://doi.org/10.2307/1955513

Lütje-Klose, B.; Urban, M. (2014): Professionelle Kooperation als wesentliche Bedingung inklusiver Schul- und Unterrichtsentwicklung. Teil 1: Grundlagen und Modelle inklusiver Kooperation. In: Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete 83, 2, 112–123. https://doi.org/10.2378/vhn2014.art09d

O’Hern, M.S.; Rindfleisch, A. (2010): Customer Co-Creation. In: Malhotra, N. K. (Hrsg.): Review of Marketing Research, Volume 6. Bingley, 84–106. https://doi.org/10.1108/S1548-6435(2009)0000006008

Parodi, O. (2020): Erfahrungen aus der Reallabor-Arbeit mit Blick auf Verstetigung, Übertragung und Wirkungsverstärkung. Experimente in urbanen Reallaboren. Vortrag am 30. Juni 2020im Rahmen von SynVer*Z; Quer*Z. Karlsruher Institut für Technologie (KIT).

Parodi, O.; Beecroft, R.; Albiez, M.; Quint, A.; Seebacher, A.; Tamm, K.; Waitz, C. (2016): Von „Aktionsforschung“ bis „Zielkonflikte“. Schlüsselbegriffe der Reallaborforschung. In: Technikfolgenabschätzung – Theorie und Praxis 25, 3, 9–18. https://doi.org/10.14512/tatup.25.3.9

Parodi, O.; Waitz, C.; Bachinger, M.; Kuhn, R.; Meyer-Soylu, S.; Alcántara, S.; Rhodius, R. (2020): Erkenntnisse und Empfehlungen dreier Reallabore. Ein erfahrungsbasierter Vergleich. In: Quartier Zukunft (Hrsg.): Dein Quartier und Du. Nachhaltigkeitsexperimente im Reallabor zu Nachbarschaften, Bienen, Naschbeeten, Kreativität und Konsum. Karlsruhe, 275–289. https://doi.org/10.5445/KSP/1000076132

Rose, M.; Wanner, M.; Hilger. A. (2019): Das Reallabor als Forschungsprozess und -infrastruktur für nachhaltige Entwicklung. Konzepte, Herausforderungen und Empfehlungen. Wuppertal. = Wuppertal Paper 196.

Schäpke, N.; Stelzer, F.; Bergmann, M.; Singer-Brodowski, M.; Wanner, M.; Caniglia, G.; Lang, D. J. (2017): Reallabore im Kontext transformativer Forschung. Ansatzpunkte zur Konzeption und Einbettung in den internationalen Forschungsstand. Lüneburg. = IETSR Discussion Papers in Transdisciplinary Sustainability Research 1/2017.

Schäpke, N.; Stelzer, F.; Caniglia, G.; Bergmann, M.; Wanner, M.; Singer-Brodowski, M.; Loorbach, D.; Olsson, P.; Baedeker, C.; Lang, D. J. (2018): Jointly Experimenting for Transformation? Shaping Real-World Laboratories by Comparing Them. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 27, S1, 85–96. https://doi.org/10.14512/gaia.27.S1.16

Schneidewind, U.; Augenstein, K.; Stelzer, F.; Wanner, M. (2018): Structure Matters: Real-World Laboratories as a New Type of Large-Scale Research Infrastructure: A Framework Inspired by Giddens’ Structuration Theory. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 27, S1, 12–17. https://doi.org/10.14512/gaia.27.S1.5

Stauffacher, M.; Flüeler, T.; Krütli, P.; Scholz, R. W (2008): Analytic and Dynamic Approach to Collaboration: A Transdisciplinary Case Study on Sustainable Landscape Development in a Swiss Prealpine Region. In: Systemic Practice and Action Research 21, 6, 409–422, https://doi.org/10.1007/s11213-008-9107-7

Verba, S. (1967): Some Dilemmas in Comparative Research. In: World Politics 20, 1, 111–127. https://doi.org/10.2307/2009730

von Hauff, M.; Kleine, A. (2005): Methodischer Ansatz zur Systematisierung von Handlungsfeldern und Indikatoren einer Nachhaltigkeitsstrategie – Das Integrierende Nachhaltigkeits-Dreieck. Kaiserslautern. Technische Universität Kaiserslautern, Diskussionsbeitrag 19-05.

Walter, M. (2009): Participatory Action Research. In: Bryman, A. (Hrsg.): Social Research Methods. Oxford, 151–158.

Wanner, M.; Stelzer, F. (2019): Reallabore – Perspektiven für ein Forschungsformat im Aufwind. Wuppertal. = in brief 07/2019, Wuppertaler Impulse zur Nachhaltigkeit.

WBGU – Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen (2011): Hauptgutachten. Welt im Wandel – Gesellschaftsvertrag für eine Große Transformation. Berlin.

WBGU – Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen (2016): Der Umzug der Menschheit: Die transformative Kraft der Städte. Hauptgutachten. Berlin.

Welschhoff, J.; Terstriep, J.; Seipel, N.; Gonka, T. (2017): Resilienz, Nachhaltigkeit & Transition als theoretische Leitplanken für das Projekt „Bottrop 2018+“. AP1.2 Bericht des Projekts „Bottrop 2018+ Auf dem Weg zu einer nachhaltigen und resilienten Wirtschaftsstruktur“. Gelsenkirchen.

Published

Issue publication date 2021-08-31 (version 2)
Published online first 2021-07-08 (version 1)

Versions

How to Cite

Meyer, K., Esch, D. and Rabadjieva, M. (2021) “Real-world laboratories in theory and practice: Reflection of the research design regarding the sustainable transformation of urban spaces”, Raumforschung und Raumordnung | Spatial Research and Planning. DE, 79(4), pp. 366-381. doi: 10.14512/rur.38.

Issue

Section

Article