Alternative Cultural Institutions in Germany: Questioning Economic Perspectives on Spaces of Creativity

Authors

  • Christoph Mager Institut für Geographie und Geoökologie, Karlsruher Institut für Technologie, Reinhard-Baumeister-Platz 1, 76131, Karlsruhe, Deutschland

DOI:

https://doi.org/10.1007/s13147-014-0314-7

Keywords:

Cultural infrastructure, Creativity, Cultural policy, Alternative culture, Cultural centre, Germany

Abstract

In 2007 the German Bundestag issued an extensive parliamentary report on “Culture in Germany” that spurred broad debates about the role of cultural institutions in urban and regional planning. Subsequently, these infrastructures gained particular importance in discussions on the cultural and creative industries as nodes for professional activities and marketplaces for cultural goods. By analyzing the material and discursive trajectories of alternative cultural and community centres in Germany the paper argues that economic perspectives on spaces of creativity obscure important dimensions of creative practices. Firstly, conceptions of creativity as a defining feature of occupations and economic sectors imply that creative pursuits are ultimately determined by patterns of supply and demand. Mundane activities on a day-to-day basis however show that alternative creativities are frequently driven by voluntary engagements, personal desires and affection towards people and ideas. Secondly, as studies on the creative industries offer rather current diagnoses of cultural infrastructures the historical dimension of political discussions is often missing from theses analyses. Established since the 1960s, alternative cultural institutions are conceptualized as sustainable meeting places that offer spaces for communication, self-determination and free play. Finally, creative industry thinking emphasizes specific geographical contexts for creative production. The overriding observation is one of urban agglomeration and spatial clustering. The mapping of alternative cultural infrastructures reveals a more complex and nuanced geography of non-profit creativity that encompasses material spaces in suburban and more rural areas. Cultural and community centres offer an important and sometimes occasional anchor point for creativity in these peripheries lacking publicly funded and privately financed cultural infrastructures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahbe, E.; Dallmann, G.; Mager, C.; Staal, M.; Trimborn-Bruns, I.; Wolter, M. (2013): Soziokulturelle Zentren in Zahlen: Statistischer Bericht 2013. Berlin.

Amin, A.; Thrift, N. (2007): Cultural-economy and cities. In: Progress in Human Geography 31 (2), 143–161.

Behr, V.; Gnad, F.; Kunzmann, K. R. (Hrsg.) (1989): Kultur, Wirtschaft, Stadtentwicklung. Dortmund. = Dortmunder Beiträge zur Raumplanung 51.

Berndt, C.; Glückler, J. (Hrsg.) (2006): Denkanstöße zu einer anderen Geographie der Ökonomie. Bielefeld.

Brennan-Horley, C.; Gibson, C. (2009): Where is creativity in the city? Integrating qualitative and GIS methods. In: Environment and Planning A 41 (11), 2595–2614.

Bundesvereinigung sozio-kultureller Zentren (1977): Satzung. Mimeo. O.O.

Bundesvereinigung soziokultureller Zentren (2012): Leitbild. http://www.soziokultur.de/bsz/sites/default/files/file/LeitbildSoziokultur.pdf (30.07.2014).

Castree, N. (2004): Economy and culture are dead! Long live economy and culture! In: Progress in Human Geography 28 (2), 204–226.

Christaller, W. (1968): Die zentralen Orte in Süddeutschland. Darmstadt.

Crang, P. (1997): Cultural turns and the (re)constitution of economic geography. In: Lee, R.; Wills, J. (Hrsg.): Geographies of economies. London, 3–15.

Dallmann, G. (2008): Soziokultur in ländlichen Räumen. In: Politik und Kultur 5, 17.

Der Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien (Hrsg.) (2012): Kultur- und Kreativwirtschaft im Rahmen des öffentlich geförderten und des intermediären Kultursektors. Berlin.

Drake, G. (2003): ‘This place gives me space’: place and creativity in the creative industries. In: Geoforum 34 (4), 511–524.

Ebert, R. (2008): „Kreative Räume“ der Kultur- und Kreativwirtschaft in der Hierarchie der Städte und Anforderungen an eine zukunftsorientierte Stadtpolitik. In: Institut für Kulturpolitik der Kulturpolitischen Gesellschaft (Hrsg.): Jahrbuch für Kulturpolitik 2008: Thema Kreativwirtschaft und Kreative Stadt. Essen, 293–304.

Edensor, T.; Leslie, D.; Millington, S.; Rantisi, N. M. (Hrsg.) (2010): Spaces of vernacular creativity: rethinking the cultural economy. London.

Enquete-Kommission (2007): Schlussbericht der Enquete-Kommission „Kultur in Deutschland“. Deutscher Bundestag Drucksache 16/7000. Berlin.

Ermann, U. (2011): Kunst und Kreativität als Faktor ländlicher Ökonomien: vernachlässigbar oder unterschätzt? In: Geographische Rundschau 63 (2), 20–28.

Ettlinger, N. (2010): Bringing the everyday in the culture/creativity discourse. In: Human Geography 3 (1), 49–59.

Evans, G. (2001): Cultural planning: an urban renaissance? London.

Evans, G. (2009): Creative cities, creative spaces and urban policy. In: Urban Studies 46 (5–6), 1003–1040.

Fleming, R. C. (2009): Creative economic development, sustainability, and exclusion in rural areas. In: Geographical Review 99 (1), 61–80.

Florida, R. (2002): The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York.

Freytag, T.; Hoyler, M.; Mager, C. (2002): Soziokultur und ihre Zentren. In: Institut für Länderkunde (Hrsg.): Nationalatlas Bundesrepublik Deutschland. Bd. 6: Bildung und Kultur. Heidelberg, 118–119.

Fritsch, M.; Stützer, M. (2007): Die Geographie der Kreativen Klasse in Deutschland. In: Raumforschung und Raumordnung 65 (1), 15–29.

Gibson, C. (2003): Cultures at work: why ‘culture’ matters in research on the ‘cultural’ industries. In: Social & Cultural Geography 4 (2), 201–215.

Gibson, C. (2005): Recording studios: relational spaces of creativity in the city. In: Built Environment 31 (3), 192–207.

Gibson, C. (2012a): Cultural economy: achievements, divergences, future prospects. In: Geographical Research 50 (3), 282–290.

Gibson, C. (2012b): Creativity in peripheral places: redefining the creative industries. Milton.

Gibson, C.; Klocker, N. (2005): The ‘cultural turn’ in Australian regional economic development discourse: neoliberalising creativity? In: Geographical Research 43 (1), 93–102.

Gibson, C.; Kong, L. (2005): Cultural economy: a critical review. In: Progress in Human Geography 29 (5), 541–561.

Glaser, H.; Stahl, K. H. (1983): Bürgerrecht Kultur. Frankfurt am Main.

Glückler, J.; Ries, M.; Schmid, H. (2010): Kreative Ökonomie. Perspektiven schöpferischer Arbeit in der Stadt Heidelberg. Heidelberg. = Heidelberger Geographische Arbeiten 131.

Göschel, A.; Mittag, K.; Strittmatter, T. (1995): Die befragte Reform: Neue Kulturpolitik in Ost und West. Berlin. = Difu-Beiträge zur Stadtforschung 15.

Groschopp, H. (2001): Breitenkultur in Ostdeutschland: Herkunft und Wende – wohin? In: Aus Politik und Zeitgeschichte B 11, 15–22.

Häußermann, H.; Läpple, D.; Siebel, W. (2008): Stadtpolitik. Frankfurt am Main.

Heßler, M.; Zimmermann, C. (Hrsg.) (2008): Creative urban milieus: historical perspectives on culture, economy, and the city. Frankfurt am Main.

Hoyler, M.; Mager, C. (2005): ‚HipHop ist im Haus‘: cultural policy, community centres, and the making of hip-hop music in Germany. In: Built Environment 31 (3), 237–254.

Hübner, I. (1981): Kulturzentren: Gesellschaftliche Ursachen, empirische Befunde, Perspektiven sozio-kultureller Zentren. Weinheim.

Ingham, J.; Purvis, M.; Clarke, D. B. (1999): Hearing places, making spaces: sonorous geographies, ephemeral rhythms, and the Blackburn warehouse parties. In: Environment and Planning D 17 (3), 283–305.

Ingold, T.; Hallam, E. (2007): Creativity and cultural improvisation: an introduction. In: Hallam, E.; Ingold, T. (Hrsg.): Creativity and cultural improvisation. Oxford, 1–24.

Jackson, P. (2000): Rematerializing social and cultural geography. In: Social & Cultural Geography 1 (1), 9–14.

Jacobs, J. (1961): The death and life of great American cities. New York.

Jayne, M.; Gibson, C.; Waitt, G.; Bell, D. (2010): The cultural economy of small cities. In: Geography Compass 4 (9), 1408–1417.

Kirchberg, V. (2010): Kreativität und Stadtkultur: stadtsoziologische Deutungen. In: Hannemann, C.; Glasauer, H.; Pohlan, J.; Pott, A.; Kirchberg, V. (Hrsg.): Jahrbuch StadtRegion 2009/2010: Stadtkultur und Kreativität. Opladen, 19–44.

Krätke, S. (2011): The creative capital of cities: interactive knowledge creation and the urbanization economies of innovation. Chichester.

Kunzmann, K. R. (1992): Kultur, Wirtschaft und Raumentwicklung. In: Informationen zur Raumentwicklung 4/5, 185–197.

Landry, C. (2000): The creative city: a toolkit for urban innovators. London.

Lange, B.; Bürkner, H.-J. (2010): Wertschöpfung in der Kreativwirtschaft: der Fall der elektronischen Klubmusik. In: Zeitschrift für Wirtschaftsgeographie 54 (1), 46–68.

Mager, C. (2000): Kommunale Kulturpolitik und lokale Kulturarbeit: Dynamik und Entwicklungen des soziokulturellen Zentrums ‚Karlstorbahnhof‘ in Heidelberg. In: Journal der Heidelberger Geographischen Gesellschaft 15, 164–183.

Marcuse, H. (1965): Kultur und Gesellschaft. 2 Bände. Frankfurt am Main.

Markusen, A. (2006): Urban development and the politics of a creative class: evidence from a study of artists. In: Environment and Planning A 38 (10), 1921–1940.

Mitscherlich, A. (1965): Die Unwirtlichkeit unserer Städte. Frankfurt am Main.

Molotch, H. (2002): Place in product. In: International Journal of Urban and Regional Research 26 (4), 665–688.

Mossig, I. (2009): Zentralisierungstendenzen in der Medienwirtschaft: zur Bedeutung des räumlichen Kontextes für die Erzeugung und kommerzielle Verwertung von Medieninhalten. In: Geographische Zeitschrift 97 (2/3), 95–112.

MWMTV – Ministerium für Wirtschaft und Mittelstand, Technologie und Verkehr des Landes Nordrhein-Westfalen (Hrsg.) (1998): 3. Kulturwirtschaftsbericht. Kulturwirtschaft in Nordrhein-Westfalen: Kultureller Arbeitsmarkt und Verflechtungen. Düsseldorf.

Olma, S. (2009): Kritik der Kreativindustrien. In: Lange, B.; Kalandides, A.; Stöber, B.; Wellmann, I. (Hrsg.): Governance der Kreativwirtschaft: Diagnosen und Handlungsoptionen. Bielefeld, 103–120.

Peck, J. (2005): Struggling with the creative class. In: International Journal of Urban and Regional Research 29 (4), 740–770.

Power, D.; Hallencreutz, D. (2002): Profiting from creativity? The music industry in Stockholm, Sweden and Kingston, Jamaica. In: Environment and Planning A 34 (10), 1833–1854.

Pratt, A. C. (2008): Creative cities: the cultural industries and the creative class. In: Geografiska Annaler, Series B: Human Geography 90 (2), 107–117.

Pratt, A. C. (2011): The cultural contradictions of the creative city. In: City, Culture and Society 2 (3), 123–130.

Rammstedt, O.; Wagner, G. (1998): Neue soziale Bewegungen. In: Schäfers, B.; Zapf, W. (Hrsg.): Handwörterbuch zur Gesellschaft Deutschlands. Bonn, 483–486.

Rantisi, N. M.; Leslie, D. (2010): Materiality and creative production: the case of the Mile End neighborhood in Montréal. In: Environment and Planning A 42 (12), 2824–2841.

Reckwitz, A. (2013): Die Erfindung der Kreativität. In: Kulturpolitische Mitteilungen, 141 (2), 23–34.

Scott, A. J. (2000): The cultural economy of cities: essays on the geography of image-producing industries. London.

Scott, A. J. (2010): Cultural economy and the creative field of the city. In: Geografiska Annaler, Series B: Human Geography 92 (2), 115–130.

Shaw, K. (2013): Independent creative subcultures and why they matter. In: International Journal of Cultural Policy 19 (3), 333–352.

Sievers, N.; Wagner, B. (Hrsg.) (1992): Bestandsaufnahme Soziokultur: Beiträge, Analysen, Konzepte. Stuttgart.

Strittmatter, T. (1992): Tendenzen und Probleme der Umgestaltung der kulturellen Infrastruktur in den neuen Ländern. In: Informationen zur Raumentwicklung 1, 11–18.

Taubmann, W. (1987): Städtische Kulturangebote als raumwirksamer Wirtschaftsfaktor: das Beispiel Bremen. In: Berichte zur deutschen Landeskunde 61 (1), 147–172.

von Beyme, K. (2012): Kulturpolitik in Deutschland: von der Staatsförderung zur Kreativwirtschaft. Wiesbaden.

Waitt, G.; Gibson, C. (2009): Creative small cities: rethinking the creative economy in place. In: Urban Studies 45 (5–6), 1223–1246.

Watson, A.; Hoyler, M.; Mager, C. (2009): Spaces and networks of musical creativity in the city. In: Geography Compass 3 (2), 856–878.

Weckerle, C.; Söndermann, M.; HfGK – Hochschule für Gestaltung und Kunst Zürich (2003): Erster Kulturwirtschaftsbericht Schweiz: Das Umsatz- und Beschäftigungspotential des kulturellen Sektors. Zürich.

Downloads

Published

2014-12-31

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Mager C. Alternative Cultural Institutions in Germany: Questioning Economic Perspectives on Spaces of Creativity. RuR [Internet]. 2014 Dec. 31 [cited 2024 Mar. 29];72(6):477–489. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/580