Collaborative Consumption, Social Capital and the Neighbourhood. An Approximation

Authors

  • Olaf Schnur Hochschule für Soziale Arbeit, Institut Sozialplanung und Stadtentwicklung, Thiersteinerallee 57, 4053, Basel, Schweiz
  • Henning Günter Eberhard Karls Universität Tübingen, Geographisches Institut, Rümelinstraße 19-23, 72070, Tübingen, Deutschland

DOI:

https://doi.org/10.1007/s13147-014-0304-9

Keywords:

Collaborative consumption, Neighbourhoods, Social capital, Local shift

Abstract

Both, neighbourhoods and Collaborative Consumption (sometimes also referred to as Sharing Economy or New Economy), are the loci of interest in current scientific and political discussions that oscillate between the global and the local. This article aims to link the concepts’ potential procedural similarities more closely than has been done so far. Both of these concepts consider societal problems and potentials to be affecting the micro level; they form a part of the currently undergoing local shift. In order to explore this potential in more detail, we will present a typology of different platforms of Collaborative Consumption that takes into consideration both, social capital and relevant characteristics of a neighbourhood. Based on this analysis, we will argue that many of these platforms, despite their emphasis on neighbourly relationships, don’t necessarily foster an accumulation of social capital within neighbourhoods. However, there is one distinguished type, we define it as “the autotelic-oriented one”, which can potentially have a positive impact on neighbourhood development. Only this type enables the accumulation of social capital, attempts to overcome socio-economic barriers and provides reciprocity mechanisms for the exchange of favours. This type could be fruitful for neighbourhoods and should be taken into account more seriously by researchers and professionals in this field. We will argue that Collaborative Consumption can hence result in a “neighbourhood 2.0” – a community that is complementarily strengthened through web-based services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albrow, M. (2007): Das globale Zeitalter. Frankfurt am Main.

Botsman, R.; Rogers, R. (2010): What’s mine is yours. The rise of Collaborative Consumption. New York.

Bourdieu, P. (1983): Ökonomisches Kapital, kulturelles Kapital und soziales Kapital. In: Kreckel, R. (Hrsg.): Soziale Ungleichheiten. Göttingen, 183–198.

Cairncross, F. (1997): The Death of Distance. How the Communications Revolution will change our Lives. Harvard.

Coleman, J. (1988): Social Capital in the Creation of Human Capital. In: American Journal of Sociology 94 (Suppl.), 95–120.

Coleman, J. (1991): Grundlagen der Sozialtheorie. Band 1: Handlungen und Handlungssysteme. München.

Finkeldey, L. (Hrsg.) (1999): Tausch statt Kaufrausch. Bochum.

Franke, T. (2008): Wo kann sich die „Soziale Stadt“ verorten? In: Schnur, O. (Hrsg.): Quartiersforschung. Zwischen Theorie und Praxis. Wiesbaden, 127–144.

Franzen, A.; Freitag, M. (Hrsg.) (2007): Sozialkapital. Grundlagen und Anwendungen. Wiesbaden. = Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Sonderheft 47/2007.

Goodman, J. D. (2010): Learning to Share, thanks to the Web. In: New York Times. http://www.nytimes.com/2010/09/26/weekinreview/26goodman.html?_r=0 (19.05.2014).

Grimm, F.; Kunze, A. (2011): Meins ist Deins 3.0. In: enorm – Wirtschaft für den Menschen 2, 16–27.

Hägerstrand, T. (1967): Innovation Diffusion as a Spatial Process. Chicago.

Hamm, B. (1973): Betrifft: Nachbarschaft. Verständigung über Inhalt und Gebrauch eines vieldeutigen Begriffs. Düsseldorf. = Bauwelt-Fundamente 40.

Haug, S. (1997): Soziales Kapital. Ein kritischer Überblick über den aktuellen Forschungsstand. Mannheim.

Holzer, B. (2006): Netzwerke. Bielefeld.

Ikosom – Institut für Kommunikation in sozialen Medien (2013): Crowdfunding auf großen und kleinen Bühnen. Handbuch für Crowdfunding-Kampagnen. Berlin.

Kamleithner, C. (2009): „Regieren durch Community“: Neoliberale Formen der Stadtplanung. In: Drilling, M.; Schnur, O. (Hrsg.): Governance der Quartiersentwicklung. Theoretische und praktische Zugänge zu neuen Steuerungsformen. Wiesbaden, 29–48.

Lanz, S. (2009): Powered by Quartiersmanagement: Füreinander Leben im “Problemkiez“. In: Drilling, M.; Schnur, O. (Hrsg.): Governance der Quariersentwicklung. Theoretische und praktische Zugänge zu neuen Steuerungsformen. Wiesbaden, 219–225.

Luhmann, N. (1973): Vertrauen. Ein Mechanismus der Reduktion sozialer Komplexität. Stuttgart.

Luhmann, N. (1997): Die Gesellschaft der Gesellschaft. Frankfurt am Main.

Mayer, M. (2003): The Onward Sweep of Social Capital: Causes and Consequences for Understanding Cities, Communities and Urban Movements. In: International Journal of Urban and Regional Research 27 (1), 110–132.

Molz, J. G. (2012): CouchSurfing and Network Hospitality: ‘It’s not just about the furniture’. In: Hospitality & Society 3 (1), 215–225.

Nagel, F. (2012): Quartiersgrenzen: Wo beginnt und endet „Quartier“ aus Sicht von BewohnerInnen? Am Beispiel Berlin: Brunnenviertel-Ackerstraße und Brunnenviertel-Brunnenstraße. Diplomarbeit an der Eberhard-Karls-Universität Tübingen.

Portes, A. (1998): Social capital: Its origins and applications in modern sociology. In: Annual Review of Sociology 24, 1–24.

Portes, A.; Landolt, P. (1996): The Downside of Social Capital. Washington, D.C. = The American Prospect 5/1996.

Pott, A.; Budke, A.; Kanwischer, D. (2004): Internet, Raum und Gesellschaft. Zur Untersuchung eines dynamischen Verhältnisses. In: Budke, A.; Kanwischer, D.; Pott, A. (Hrsg.): Internetgeographien. Beobachtungen zum Verhältnis von Internet, Raum und Gesellschaft. Stuttgart, 9–22.

Prothero, A.; Dobscha, S.; Freund, J.; Kilbourne, W. E.; Luchs, M. G.; Ozanne, L. K.; Thogersen, J. (2011): Sustainable Consumption: Opportunities for Consumer Research and Public Policy. In: Journal of Public Policy & Marketing 30 (1), 31–38.

Putnam, R. D. (1995): Bowling Alone: America’s Declining Social Capital. In: Journal of Democracy 6 (1), 65–78.

Putnam, R. D. (2000): Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York.

Robertson, R. (1998): Glokalisierung: Homogenität und Heterogenität in Raum und Zeit. In: Beck, U. (Hrsg.): Perspektiven der Weltgesellschaft. Frankfurt am Main, 192–220.

Rosen, D.; Lafontaine, P. R.; Hendrickson, B. (2011): CouchSurfing: Belonging and Trust in a Globally Cooperative Online Social Network. In: New Media & Society13 (6), 981–998.

Schnur, O. (2003a): Lokales Sozialkapital für die ‚soziale Stadt‘. Politische Geographien sozialer Quartiersentwicklung am Beispiel Berlin-Moabit. Opladen.

Schnur, O. (Hrsg.) (2003b): Sozialkapital und Bürgerengagement in der Nachbarschaft: Ressourcen für die ‚soziale‘ Stadtentwicklung. Empirische Untersuchungen in zwei Quartiersmanagement-Gebieten in Berlin-Wedding. Projektbericht. Berlin.

Schnur, O. (2008): Quartiersforschung im Überblick: Konzepte, Definitionen und aktuelle Perspektiven. In: Schnur, O. (Hrsg.): Quartiersforschung. Zwischen Theorie und Praxis. Wiesbaden, 19–54.

Schnur, O. (2012): Nachbarschaft und Quartier. In: Eckardt, F. (Hrsg.): Handbuch Stadtsoziologie. Wiesbaden, 449–474.

Schrader, U. (2001): Konsumentenakzeptanz eigentumsersetzender Dienstleistungen. Konzeption und empirische Analyse. Frankfurt am Main.

Schroer, M. (2001): Urbanität im Netz. Der Cyberspace als „gute Gesellschaft“. In: Allmendinger, J. (Hrsg.): Gute Gesellschaft? Verhandlungen des 30. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie. Opladen, 353–363.

Schulist, K. (2012): Collaborative Consumption: A new form of consumption in a changing economy. http://www.katieschulist.com/wp-content/uploads/2013/01/Katherine-Schulist-IBSA-thesis-UNCW.pdf (16.05.2014).

Stegbauer, C. (2002): Reziprozität. Einführung in soziale Formen der Gegenseitigkeit. Wiesbaden.

Stichweh, R. (2000): Die Weltgesellschaft. Soziologische Analysen. Frankfurt am Main.

Turkle, S. (1995): Life on the screen. Identity in the age of the Internet. New York.

Walsh, B. (2011): Today’s Smart Choice: Don’t Own. Share. In: Time Magazin. http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2059521_2059717_2059710,00.html (19.05.2014).

Weber, M. (1988): Über einige Kategorien der verstehenden Soziologie. In: Winckelmann, J. (Hrsg.): Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre. Tübingen, 427–440.

Willke, H. (2001): Atopia. Studien zur atopischen Gesellschaft. Frankfurt am Main.

Downloads

Published

2014-10-31

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Schnur O, Günter H. Collaborative Consumption, Social Capital and the Neighbourhood. An Approximation. RuR [Internet]. 2014 Oct. 31 [cited 2024 Mar. 29];72(5):401–413. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/589