Privatisation of german rail Requirements for the organisational structure of the railway from a spatial planning perspective Authors Jan M. Stielike 110 Clyde Street, 9001, Dunedin, Neuseeland/New Zealand DOI: https://doi.org/10.1007/BF03185715 Keywords: Infrastructure, Transport, Railway, Services of general interest, Privatisation, Regulation Abstract The railway is a key part of the services of general interest and fulfils important functions for the common welfare. But against the background of the states’ limited financial resources the rail also has to work cost-effectively. This polarity can be solved in the best way by a transition from the “accountability for services” to the “accountability for regulation” of the state. This means that the provision of transport services is put out to tender under predefined conditions and for a limited period of time. From a spatial planning perspective the rail network has to set up high-capacity links between economic centres as well as connections to peripheral spaces. Downloads Download data is not yet available. References BAG SPNV (2001): Positionspapier der Bundesarbeitsgemeinschaft der Aufgabenträger des SPNV (BAG-SPNV) zum Eisenbahnfernverkehr. Neustadt a. d. Weinstraße. BAG SPNV (2007): Betriebsleistungen im SPNV in Deutschland. Stand: 02.02.2009. http://spnv.de/website/cms/upload/fakten/2007-05-30-Betriebsleistungen.pdf. Berschin, F. (2000): Daseinsvorsorge durch Wettbewerb — der öffentliche Verkehr zu Lande im Markt. Heidelberg. Booz Allen Hamilton (2006): Privatisierungsvarianten der Deutschen Bahn AG, ‚mit und ohne Netz”. Berlin. Bremer, E. (2005): Gewährleistungsverantwortung als Infrastrukturverantwortung am Beispiel der Eisenbahnreform in Deutschland. In: Schuppert, Gunnar Folke (Hrsg.): Der Gewährleistungs-staat — ein Leitbild auf dem Prüfstand. Baden-Baden, S. 133–143. 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