Overcoming disparities in transport infrastructure in the reunited Germany between 1990 and 1999

Authors

  • Hans-Friedrich Eckey Universität Gh Kassel, Fachbereich 07: Wirtschaftswissenschaften, Postfach 101380, 34109, Kassel
  • Klaus Horn Universität Gh Kassel, Fachbereich 07: Wirtschaftswissenschaften, Postfach 101380, 34109, Kassel

DOI:

https://doi.org/10.1007/BF03182927

Keywords:

Article

Abstract

The quality of transport infrastructure has a major impact on the economic development of regions. Where it is inadequate — as it was in the former GDR at the time of reunification — it can act as a factor stifling growth. For politics, the goal therefore was at that time — and still remains — to improve on the situation found. This article attempts to provide an appraisal of the success to date of attempts to bring about this improvement. As far as rail transport is concerned, counties in the “newLänder” (of the former East Germany) now on average have better connections to the network than counties in western Germany. However, disparities between urban and rural areas have increased considerably. By contrast, relatively little progress has been made so far in up-grading and adding to the road network.

 

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References

Ein hervorragender Überblick zu den vorliegenden ökonometrischen Untersuchungen findet sich bei Hofmann, Ulrich: Produktivitätseffekte der öffentlichen Infrastruktur. — Frankfurt a.M. 1996, insbes. S. 15 ff.

Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) (Hrsg.): Immer noch Nachholbedarf bei der Verkehrsinfrastruktur in Ostdeutschland. In: Wochenbericht, 63. Jg. (1996) 50 v. 12.12.1996, S. 805–815

ifo-Institut Immer noch Nachholbedarf bei der Verkehrsinfrastruktur in Ostdeutschland. In: Wochenbericht, 63. Jg. (1996) 50 v. 12.12.1996, (Hrsg.): Investitionsaktivitäten westdeutscher Unternehmen in der ehemaligen DDR. In: ifo-Schnelldienst (1991) 12, S. 6 ff.

dass. Immer noch Nachholbedarfbei der Verkehrsinfrastruktur in Ostdeutschland. In: Wochenbericht, 63. Jg. (1996) 50 v. 12.12.1996, (Hrsg.): Infrastrukturengpässe in den neuen Bundesländern. In: ifo-Schnelldienst (1991) 6, S. 3 ff.

Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) (Hrsg.): Immer noch Nachholbedarf..., a.a.O. [siehe Anm. (4)], Immer noch Nachholbedarf bei der Verkehrsinfrastruktur in Ostdeutschland. In: Wochenbericht, 63. Jg. (1996) 50 v. 12.12.1996, S. 805–815

Vgl. Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Wohnungswesen (Hrsg.): Investitionsprogramm für den Ausbau der Bundesschienenwege, Bundesfernstraßen und Bundeswasserstraßen in den Jahren 1999 bis 2002. — Berlin 1999

o.V.: Investitionsprogramm Bundesverkehrswege 1999–2002. In: Internationales Verkehrswesen, 52. Jg. (2000) Jan.: Febr., S. 7

Die Menge der Stadt- und Landkreise in Deutschland beträgt 440.

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Published

2000-09-30

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Research Article

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1.
Eckey H-F, Horn K. Overcoming disparities in transport infrastructure in the reunited Germany between 1990 and 1999. RuR [Internet]. 2000 Sep. 30 [cited 2024 Dec. 3];58(5):373–381. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/1168

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