Events and their contribution to regional economies — The BUGA 05 Authors Daniel Metzler Travel, Tourism & Transportation, TNS Infratest GmbH, Landsberger Straße 338, 80687, München Hubert Job Institut für Wirtschaftsgeographie, Ludwig-Maximilians-Universität München, Luisenstraße 37, 80333, München DOI: https://doi.org/10.1007/BF03183904 Abstract Events increasingly play a major role as important attractions in tourism. Like with other attractions, commonly comprising permanent built infrastructure, changing patterns of size and catchment areas are evident. Most strikingly those changes are identifiable, concerning financial inputs. Frequently, events are important means for city and regional marketing activities. Especially in cases, where public funds are used, evidence is to be provided on whether the money was well spent. The paper shows, which impacts events might have and how they can be measured. The BUGA 2005 in Munich is used to implement and discuss the methods. Concerning this case study a net impact effect for the tourism sector is calculated. Downloads Download data is not yet available. References Bernard, U.; Erb, A.; Job, H.; Warth, M.: Praktische Beispiele für Planungsansätze: Vorgehensweisen, Probleme, Perspektiven — das Beispiel München. In: Kulturlandschaften als Herausforderung für die Raumplanung, — Hannover 2006. = Forschungs- und Sitzungsberichte der ARL, 228, S. 204–220 Brenke, Karl; Wagner, Gerd: Zum volkswirtschaftlichen Wert der Fußball-Weltmeisterschaft 2006 in Deutschland. — Berlin 2007. = DIW-Research Notes, 19 Dalimann, Bernd: Nutzen-Kosten-Untersuchung einer kommunalen Großveranstaltung. Dargestellt am Beispiel der Landesgartenschau Freiburg 1986. — München 1987. = Schriftenreihe des Instituts für Allgemeine Wirtschaftsforschung der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, 28 Dwyer, Larry; Forsyth, Peter; Spurr, Ray: Evaluating Tourism's Economic Effects: new and old Approaches. — Tourism Management 25 (2004) 3, S. 307–317 Freyer, Walter: Tourismus-Marketing. — 4. Aufl., München/Wien 2004 Gans, Paul et al.: Sportgroßveranstaltungen — ökonomische, ökologische und soziale Wirkungen. Ein Bewertungsverfahren zur Entscheidungsvorbereitung und Erfolgskontrolle. — Bonn 2003. = Schriftenreihe des Bundesinstituts für Sportwissenschaft, Bd. 112 Gesellschaft für Konsumforschung — GfK: Erläuterungen — GfK-Kaufkraft 2005 für alle 5-stelligen Postleitzahlgebiete in Deutschland. — Nürnberg 2005 Getz, Donald: Festivals, special events and tourism. — New York 1991 Hall, Michael: Hallmark Tourist Events. Impacts, Management and Planning. — London 1992 Harrer, Bernhard: Wirtschaftsfaktor Tourismus. In: Geographie der Freizeit und des Tourismus. Hrsg.: Becker, Christoph; Hopfinger, Hans; Steinecke, Albrecht. — München 2004, S. 149–158 Harrer, Bernhard; Scherr, Silvia: Ausgaben der Übernachtungsgäste in Deutschland. — München 2002. = DWIF-Schriftenreihe, 49 Heinze, G.Wolfgang: Grundlagen der Verkehrsplanung von Events. In: Handbuch Eventverkehr. Planung, Gestaltung, Arbeitshilfen. Hrsg.: Dienel, Hans-Ludger; Schmithals, Jenny. — Berlin 2004. = Kulturkommerz, 9, S. 5–25 Horn, Michael: Steigerung des Gemeinwohls durch die Ausrichtung einer Sportgroßveranstaltung. — Mannheim 2005. = Mannheimer geogr. Arbeiten, 57 Job, Hubert; Metzler, Daniel; Vogt, Luisa: Inwertsetzung alpiner Nationalparks. Eine regionalwirtschaftliche Analyse des Tourismus im Alpenpark Berchtesgaden. — Kalimünz/Regensburg 2003. = Münchner Studien zur Sozial- und Wirtschaftsgeographie, 43 Job, Hubert; Paesler, Reinhard; Vogt, Luisa: Geographie des Tourismus. In: Allgemeine Anthropogeographie. Hrsg.: Schenk, Winfried; Schliephake, Konrad. — Gotha/Stuttgart 2005, S. 581–628. = Perthes GeographieKolleg Job, Hubert; Harrer, Bernhard; Metzler, Daniel: Untersuchung der Bedeutung von Events für die wirtschaftliche Entwicklung der Stadt und Region München (unveröff. Gutachten). — München 2006 Landeshauptstadt München — LHM (Hrsg.): Evaluierung Messestadt Riem. — München 2005 Landeshauptstadt München — LHM (Hrsg.): Jahresbericht 2005 des Tourismusamtes der Landeshauptstadt München. — München 2006 Landeshauptstadt München — LHM (Hrsg.): Jahresbericht 2006 des Tourismusamtes der Landeshauptstadt München. — München 2007 Leiper, Neil: Tourist Attraction Systems. Annals of Tourism Research 17 (1990) 3, S. 367–384 Maschke, Joachim: Tagesreisen der Deutschen. — München 2005. = DWIF-Schriftenreihe, 50 Meiberth, Friedrich: Motor für Landschaft, Städtebau und Wirtschaft. In: Gartenschauen — Motor für Landschaft, Städtebau und Wirtschaft. Hrsg.: Preisler-Holl, Luise. — Berlin 2002, S. 9–15 Metzler, Daniel: Regionalwirtschaftliche Effekte von Freizeitgroßeinrichtungen. Eine methodische und inhaltliche Analyse. — München 2007. = Münchener Studien zur Sozial- und Wirtschaftsgeographie, 46 Neumann, Andreas: Regionalökonomische Effekte von touristischen Großveranstaltungen: Kenndaten zur Ermittlung der Umwegrentabilität der BUGA 05 und ihrer räumlichen Implikationen (unveröff. Diplomarbeit, LMU München). — München 2006 Panten, Helga: Die Bundesgartenschauen — Eine blühende Bilanz seit 1951. — Stuttgart 1987 Preisler-Holl, Luise: Gartenschauen — ein bundesweiter Überblick mit Exkurs über einen Bundeswettbewerb und eine Stiftungsinitiative. In: Gartenschauen — Motor für Landschaft, Städtebau und Wirtschaft. Hrsg.: dies. Preisler-Holl, Luise. — Berlin 2002, S. 161–198 Ritchie, Brent: Assessing the impact of hallmark events: conceptual and research issues. Journ. of Travel Research 23 (1984) 1, S. 2–11 Rütter, Heinz; Stettier, Jürg: Volkswirtschaftliche Effekte von Sport Events — eine standardisierte empirische Erhebungsmethodik. In: Jahrbuch der Schweizerischen Tourismuswirtschaft 2002/2003. Hrsg.: Bieger, Thomas; Laesser, Christian. — St Gallen 2003, S. 39–66 Schmuck, Alfred: München und seine Verkehrswege im Jahr der Olympischen Sommerspiele 1972. In: Olympiastadt München. Hrsg.: Zech, U. — Bonn-Bad Godesberg 1972, S. 5–12 Steinecke, Albrecht: Kulturtourismus. — München/Wien 2007 Downloads PDF (German) Published 2007-11-30 Issue Vol. 65 No. 6 (2007) Section Research Article License Copyright (c) 2007 RuR Editors This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License. Articles in Raumforschung und Raumordnung – Spatial Research and Planning are published under a Creative Commons license. From Vol. 79 No. 2 (2021), the license applied is CC BY 4.0. From Vol. 77 No. 1 to Vol. 79 No.1, articles were published under a CC BY-SA license. Earlier volumes have been re-published by oekom 2022 under the Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY 4.0. How to Cite 1.Metzler D, Job H. Events and their contribution to regional economies — The BUGA 05. RuR [Internet]. 2007 Nov. 30 [cited 2024 Dec. 10];65(6):514–530. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/1284 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Share
A new Issue has been published October 30, 2024 A new issue of the Open-Access-Journal "Raumforschung und Raumordnung | Spatial Research and Planning" has been published. Volume 82 No. 5 (2024) is now available on our website.
A new Issue has been published August 30, 2024 A new issue of the Open-Access-Journal "Raumforschung und Raumordnung | Spatial Research and Planning" has been published. Volume 82 No. 4 (2024) is now available on our website.
A new Issue has been published June 28, 2024 A new issue of the Open-Access-Journal "Raumforschung und Raumordnung | Spatial Research and Planning" has been published. Volume 82 No. 3 (2024) is now available on our website.