Does the municipal financial system promote a traffic-intensive settlement development of the city regions?

Authors

  • Jens-Martin Gutsche TU Hamburg-Harburg, Arbeitsbereich 1-10, 21071, Hamburg

DOI:

https://doi.org/10.1007/BF03183089

Abstract

The article reviews the assumption that the German fiscal system has a traffic-generating effect by animating the municipalities through a potential fiscal surplus to have housing development activities within their boundaries even if these are generating more motorised traffic than they would in other municipalities in the region. The study is based on a household survey of traffic behaviour, on an analysis of regional house building rates and on a fiscal impact analysis. The results show that the signals sent out by the fiscal system towards municipal zoning policies are not in direct contradiction with the planning goal of a traffic-avoiding spatial structure. In fact their guiding effects are not strong enough to prevent a traffic-intensive sprawl in urban regions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bade, F.-J.; Junkernheinrich, M.; Micosatt, G.; Schelte, J. (1993): Finanzielle Auswirkungen von Baulandausweisungen. — Bochum

Bergmann, A.; Einig, K., Hutter, G.; Müller, B.; Siedentop, S. (Hrsg.) (1999): Siedlungspolitik auf neuen Wegen. Steuerungsinstrumente für eine ressourcenschonende Flächennutzung. — Berlin

Bundesforschungsanstalt für Landeskunde und Raumordnung (BfLR) (1995): Verkehrsvermeidung. Siedlungsstrukturelle und organisatorische Konzepte. — Bonn. = Materialien zur Raumentwicklung. Heft 73

Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Wohnungswesen (2003): Verkehr in Zahlen 2003/2004. — Berlin

Burchell, R. W.; Listokin, D.; Dolphin, W. (1994): Development Impact Assessment Handbook. Urban Land Institute. — Washington, D.C

Einig, K. (Hrsg) (2000): Regionale Koordination der Baulandausweisung. — Berlin

Freie und Hansestadt Hamburg, Staatliche Pressestelle (2002): Leitbild: Metropole Hamburg — Wachsende Stadt. — Hamburg

Geier, S.; Holz-Rau, C; Krafft-Neuhäuser, H. (2001): Randwanderung und Verkehr. In: Internationales Verkehrswesen. Heft 1+2 (2001), S. 22–26

Gertz, C. (1998): Umsetzungsprozesse in der Stadt- und Verkehrsplanung. Die Strategie der kurzen Wege. — Berlin

Gertz, C.; Stein, A. (Hrsg.) (2004): Raum und Verkehr gestalten. Festschrift für Eckhard Kutter. — Berlin

Gutsche, J.-M. (2000): Die Rolle der Gemeinden bei der Umsetzung verkehrssparsamer Raumstrukturen. ECTL Working Paper Nr. 1. — Hamburg

Gutsche, J.-M. (2003): Kommunale Investitionskosten für soziale Infrastruktur und äußere Erschließung bei neuen Wohngebieten. ECTL-Working Paper 16. — Hamburg

Gutsche, J.-M. (2004): Verkehrserzeugende Wirkungen des kommunalen Finanzsystems. — Berlin

Hueck, T. (1994): Beeinflussung der Baulandausweisungspolitik der Gemeinden in der Bundesrepublik Deutschland. In: Raumforschung und Raumordnung, H. 4+5 (1994), S. 300–307

Hutter, G. (2000): Steuerbarkeit von Baulandausweisungen durch einen reformierten kommunalen Finanzausgleich. In: K. Einig (Hrsg) (2000): Regionale Koordination der Baulandausweisung. — Berlin, S. 258–273

Kutter, E.; Stein, A. (1998): Minderung des Regionalverkehrs. Chancen von Städtebau und Raumordnung in Ostdeutschland. — Bonn. = Forschungen. Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung, Heft 87

Koch, R.; Stein, A. (2001): Kommunale Entwicklungsstrategien in der Region Dresden. ECTL-Working Paper Nr. 5. — Hamburg

Moeckel, R.; Osterhage, F. (2002): Stadt-Umland-Wanderung und Finanzkrise der Städte. — Dortmund. = Dortmunder Beiträge zur Raumplanung, Bd. 115

Schmidt, A.; Gutsche, J.-M. (2003): Räumliche Verteilung der sozialversicherungspflichtig Beschäftigten in Hamburg. — Hamburg. = ECTL Working Paper 17

Schönbäck, W.; Schneider, M.; Winkelbauer, S. (1998): Interkommunaler Finanzausgleich als Ergänzung einer regionalen Entwicklungsplanung? Effekte von Betriebs- und Wohnansiedlungen auf den Gemeindehaushalt. In: Raumforschung und Raumordnung, Jg. 56, H. 2+3, S. 153–159

Wassmer, R.W. (2001): Fiscalization of Land Use. Urban Growth Boundaries and Non-Central Retail Sales in the Western United States. — Sacramento. = Forschungspapier der California State University

Downloads

Published

2005-03-31

Issue

Section

Policy and practice perspective

How to Cite

1.
Gutsche J-M. Does the municipal financial system promote a traffic-intensive settlement development of the city regions?. RuR [Internet]. 2005 Mar. 31 [cited 2024 Jul. 15];63(2):142–153. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/1467

Share