Storytelling in the real-world laboratory. A contribution to the conceptual design of participatory methods for the co-production of knowledge through storytelling in the real-world laboratory Authors Hanna Seydel Technische Universität Dortmund https://orcid.org/0000-0001-5309-5259 Katrin Gliemann Technische Universität Dortmund Sandra Stark Universität der Künste Berlin Bianca Herlo Universität der Künste Berlin DOI: https://doi.org/10.14512/rur.46 Keywords: Transdisciplinarity, Co-production, Narrative research, Design research, Participation, Urban development, Berlin-Moabit, Wiesbaden-Biebrich Abstract The transdisciplinary intersection between science and society in the real-world-laboratory approach is seen as a potential for generating transformational knowledge. At the same time, there are open questions in the methodological implementation, which are addressed in this paper by insights on experimental formats of storytelling. Using the example of the research project INTERPART, this paper explores the questions how intercultural spaces of participation in urban development can be expanded and what changes in institutional processes are required to achieve this. The paper involves two academic disciplines – spatial planning and design research – and fields of practice. Central findings include how deliberately designed narrative situations promote the co-production of transformative knowledge by encouraging participation in research and engaging citizens as experts of everyday life in co-research. The paper thus contributes to the current discourse on participatory research and co-production of knowledge in the context of methodological differentiation of real-world laboratory approaches. Downloads Download data is not yet available. References Altrock, U.; Huning, S.; Peters, D. (2006): Neue Wege in der Planungspraxis und warum aktuelle Planungstheorien unvollständig bleiben. In: Selle, K. (Hrsg.).: Planung neu denken. Band 1: Zur räumlichen Entwicklung beitragen: Konzepte, Theorien, Impulse. Dortmund, 248-263. Ball-Rokeach, S. J.; Kim, Y.-C.; Matei, S. (2001): Storytelling Neighborhood. Paths to Belonging in Diverse Urban Environments. In: Communication Research 4, 28, 392-428. https://doi.org/10.1177/009365001028004003 DOI: https://doi.org/10.1177/009365001028004003 Bamberg, M.; Georgakopoulou, A. (2008): Small stories as a new perspective in narrative and identity analysis. In: Text & Talk 28, 3, 377-396. https://doi.org/10.1515/TEXT.2008.018 DOI: https://doi.org/10.1515/TEXT.2008.018 Beer, I. (2013): Quartiersentwicklung als Diversitäts- und Teilhabestrategie. Zwischen traditionellen Integrationsdiskursen und gelebten Migrationsrealitäten. In: Schnur, O.; Zakrzewski, P.; Drilling, M. (Hrsg.): Migrationsort Quartier. Zwischen Segregation, Integration und Interkultur. Wiesbaden, 41-53. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01048-5_3 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-01048-5_3 Björgvinsson, E.; Ehn, P.; Hillgren, P.-A. (2010): Participatory design and “democratizing innovation”. In: Robertson, T. (Hrsg.): Proceedings of the 11th Biennial Participatory Design Conference. New York, 41-50. https://doi.org/10.1145/1900441.1900448 DOI: https://doi.org/10.1145/1900441.1900448 Borner, J.; Kraft, A. H. (2018): Konzeptpapier zur Reallabor-Methode im ENavi-Projekt. http://kmgne.de/wp-content/uploads/2019/04/ENavi_AP13_KMGNE_Konzeptpapier_Reallabore_Borner-Kraft_Jan2018.pdf (25.02.2021). Bruner, J. (2004): Life as Narrative. In: Social Research 71, 3, 691-710. DOI: https://doi.org/10.1353/sor.2004.0045 Dezuanni, M.; Foth, M.; Mallan, K.; Hughes, H.; Osborne, R. (2018): Social Living Labs for Digital Participation and Connected Learning. In: Dezuanni, M.; Foth, M.; Mallan, K.; Hughes, H. (Hrsg.): Digital Participation through Social Living Labs: Valuing Local Knowledge, Enhancing Engagement. Cambridge, 1‑17. https://doi.org/10.1016/C2016-0-01911-3 DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102059-3.00001-0 Eckart, J.; Ley, A.; Häußler, E.; Erl, T. (2018): Leitfragen für die Gestaltung von Partizipationsprozessen in Reallaboren. In: Defila, R.; Di Giulio, A. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Eine Methodensammlung. Wiesbaden, 105-135. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_6 Eckstein, B. J.; Throgmorton, J. A. (Hrsg.) (2003): Story and Sustainability. Planning, Practice, and Possibility for American Cities. Cambridge. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6472.001.0001 Finnegan, R. H. (2004): Tales of the city. A study of narrative and urban life. Cambridge. Flick, U. (2005): Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. Reinbek bei Hamburg. Flick, U. (2011): Das Episodische Interview. In: Oelerich, G.; Otto, H.-U. (Hrsg.): Empirische Forschung und Soziale Arbeit. Ein Studienbuch. Wiesbaden, 273-280. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92708-4_17 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92708-4_17 Gerhard, U.; Marquardt, E. (2017): Reallabore als innovatives Forschungsformat zur Untersuchung nachhaltiger Stadtentwicklung – eine kritische Reflexion. In: Berichte. Geographie und Landeskunde 91, 1, 97-111. Hahne, U. (2019): Reallabore. Katalysator für die nachhaltige Stadt- und Regionalentwicklung? In: RaumPlanung 200, 1, 50-55. Hörning, K.H. (2001): Experten des Alltags. Die Wiederentdeckung des praktischen Wissens. Weilerswist. Hydén, L.-C. (2013): Bodies, embodiment and stories. In: Andrews, M.; Squire, C.; Tamboukou, M. (Hrsg.): Doing narrative research. London, 126-141. DOI: https://doi.org/10.4135/9781526402271.n7 Joost, G.; Unteidig, A. (2015): Design and Social Change: The Changing Environment of a Discipline in Flux. In: Jonas, W.; Zerwas, S.; von Anshelm, K. (Hrsg.): Transformation Design. Perspectives on a New Design Attitude. Basel, 134-148. DOI: https://doi.org/10.1515/9783035606539-011 Kanning, H. (2018): Reallabore aus planerischer Perspektive. Hannover. = sustainify Arbeits- und Diskussionspapier 3. Landolt, S. (2010): Unordentliche Jugendliche an ordentlichen Orten? Raumkonstruktion im Spannungsfeld städtischer Politik, Raumaneignungen Jugendlicher und Bedürfnissen Anwohnender. In: Berichte zur deutschen Landeskunde 84, 3, 237-253. Lucius-Hoene, G.; Deppermann, A. (2004): Narrative Identität und Positionierung. In: Gesprächsforschung. Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion 5, 1, 166-183. Mandelbaum, S. J. (1991): Telling Stories. In: Journal of Planning Education and Research 10, 3, 209-214. https://doi.org/10.1177/0739456X9101000308 DOI: https://doi.org/10.1177/0739456X9101000308 Mareis, C. (2010): Entwerfen – Wissen – Produzieren. Designforschung im Anwendungskontext. In: Mareis, C.; Joost, G.; Kimpel, K. (Hrsg.): Entwerfen – Wissen – Produzieren. Designforschung im Anwendungskontext. Bielefeld, 9‑32. https://doi.org/10.14361/transcript.9783839414637.9 DOI: https://doi.org/10.1515/transcript.9783839414637.9 Mareis, C. (2011): Design als Wissenskultur. Interferenzen zwischen Design- und Wissensdiskursen seit 1960. Bielefeld. DOI: https://doi.org/10.1515/transcript.9783839415887 Martínez, M. (Hrsg.) (2011a): Handbuch Erzählliteratur. Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05317-6 Martínez, M. (2011b): Erzählen. In: Martínez, M. (Hrsg.): Handbuch Erzählliteratur. Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart, 1‑11. Martínez, M. (Hrsg.) (2017): Erzählen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart. Massey, D. (2005): For space. London. DOI: https://doi.org/10.12968/sece.2005.1.361 McVee, M. B.; Boyd, F. B. (2015): Exploring diversity through multimodality, narrative, and dialogue: A framework for teacher reflection. New York. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315700311 Müller, F. (2018): Designethnografie. Methodologie und Praxisbeispiele. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21388-6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-21388-6 Norrick, N. R. (2010): Conversational Storytelling. In: Herman, D. (Hrsg.): The Cambridge Companion to Narrative. Cambridge, 127-141. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521856965.009 Parodi, O.; Beecroft, R.; Albiez, M.; Quint, A.; Seebacher, A.; Tamm, K.; Waitz, C. (2016): Von „Aktionsforschung“ bis „Zielkonflikte“. Schlüsselbegriffe der Reallaborforschung. In: Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis 25, 3, 9‑18. https://doi.org/10.14512/tatup.25.3.9 DOI: https://doi.org/10.14512/tatup.25.3.9 Polanyi, M. (1985): Implizites Wissen. Frankfurt am Main. Richter, R.; Rohnstock, N. (2016): Der Erzählsalon als Verfahren strategischen Erzählens. Konzeptionelle Voraussetzungen und empirische Gestalt am Beispiel des Projektes Lausitz an einen Tisch. In: DIEGESIS 5, 2, 84-100. Ricoeur, P. (1984): Time and Narrative. Chicago. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226713519.001.0001 Ricoeur, P. (1986): Life. A Story in Search of a Narrator. In: Doeser, M. C.; Kraay, J. N. (Hrsg.): Facts and Values. Dordrecht, 121-132. https://doi.org/10.1007/978-94-009-4454-1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-009-4454-1_9 Römhild, R. (2017): Konvivialität – Momente von Post-Otherness. In: Hill, M.; Yıldız, E. (Hrsg.): Postmigrantische Visionen. Erfahrungen – Ideen – Reflexionen. Bielefeld, 63-72. https://doi.org/10.14361/9783839439166-007 DOI: https://doi.org/10.1515/9783839439166-007 Rössig, W.; Herlo, B.; Moormann, A.; Faber, A.; Diekämper, J. (2018): Visitor Participation. An instrument for enhancing scientific literacy. In: Finlayson, O. E.; McLoughlin, E.; Erduran, S.; Childs, P. (Hrsg.): Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education. Dublin, 1002-1015. Rose, M.; Wanner, M.; Hilger, A. (2019): Das Reallabor als Forschungsprozess und -infrastruktur für nachhaltige Entwicklung. Konzepte, Herausforderungen und Empfehlungen. o.O. = NaWiKo Synthese Working Paper 1. Sandercock, L. (2003): Out of the Closet: The Importance of Stories and Storytelling in Planning Practice. In: Planning Theory and Practice 4, 1, 11-28. https://doi.org/10.1080/1464935032000057209 DOI: https://doi.org/10.1080/1464935032000057209 Sandercock, L.; Attili, G. (Hrsg.) (2010): Multimedia Explorations in Urban Policy and Planning. Beyond the Flatlands. Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-90-481-3209-6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-90-481-3209-6 Sanders, E. B.-N. (2006): Scaffolds for building everyday creativity. In: Frascara, J. (Hrsg.): Designing Effective Communications: Creating Contexts for Clarity and Meaning. New York, 65-77. Sanders, E. B.-N. (2013): Perspectives on Participation in Design. In: Mareis, C.; Held, M.; Joost, G. (Hrsg.): Wer gestaltet die Gestaltung? Praxis, Theorie und Geschichte des partizipatorischen Designs. Bielefeld, 65-78. https://doi.org/10.14361/transcript.9783839420386.65 DOI: https://doi.org/10.1515/transcript.9783839420386.65 Schäpke, N.; Stelzer, F.; Bergmann, M.; Singer-Brodowski, M.; Wanner, M.; Caniglia, G.; Lang, D. J. (2017): Reallabore im Kontext transformativer Forschung. Ansatzpunkte zur Konzeption und Einbettung in den internationalen Forschungsstand. Lüneburg. = IETSR Discussion Papers in Transdisciplinary Sustainability Research 1/2017. Schneidewind, U. (2014): Urbane Reallabore. Ein Blick in die aktuelle Forschungswerkstatt. In: pnd|online 3, 1‑7. Schütze, F. (1983): Biographieforschung und narratives Interview. In: Neue Praxis 13, 3, 283-293. SEG – Stadtentwicklungsgesellschaft Wiesbaden (2020): Integriertes Städtebauliches Entwicklungskonzept: ‚Soziale Stadt‘ Biebrich-Mitte. Wiesbaden. Solorzano, D. G.; Yosso, T. J. (2001): Critical race and LatCrit theory and method: Counter-storytelling. In: International Journal of Qualitative Studies in Education 14, 4, 471-495. https://doi.org/10.1080/09518390110063365 DOI: https://doi.org/10.1080/09518390110063365 Sommer, R. (2017): Gruppenbildung. In: Martínez, M. (Hrsg.): Erzählen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart, 257-259. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05364-0_38 Strauss, A. L.; Corbin, J.M. (1997): Grounded theory in practice. Thousand Oaks. Throgmorton, J. A. (1992): Planning as Persuasive Storytelling About the Future. Negotiating an Electric Power Rate Settlement in Illinois. In: Journal of Planning Education and Research 12, 1, 17-31. https://doi.org/10.1177/0739456X9201200103 DOI: https://doi.org/10.1177/0739456X9201200103 Throgmorton, J. A. (2003): Planning as Persuasive Storytelling in a Global-Scale Web of Relationships. In: Planning Theory 2, 2, 125-151. https://doi.org/10.1177/14730952030022003 DOI: https://doi.org/10.1177/14730952030022003 Unteidig, A.; Domínguez Cobreros, B.; Calderon-Lüning, E.; Joost, G. (2017): Digital commons, urban struggles and the role of Design. In: The Design Journal 20, S1, 3106-3120. https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1352818 DOI: https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1352818 Vacchelli, E. (2018): Embodied research in migration studies. Using creative and participatory approaches. Bristol. DOI: https://doi.org/10.1332/policypress/9781447339069.001.0001 van Hulst, M. (2012): Storytelling, a model of and a model for planning. In: Planning Theory 11, 3, 299-318. https://doi.org/10.1177/1473095212440425 DOI: https://doi.org/10.1177/1473095212440425 von Unger, H. (2014): Partizipative Forschung. Einführung in die Forschungspraxis. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01290-8 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-01290-8 Downloads PDF (German) HTML (German) XML (German) Published Issue publication date 2021-08-31 (version 2)Published online first 2021-05-05 (version 1) Versions 2021-08-31 (2) 2021-05-05 (1) Issue Vol. 79 No. 4 (2021) Section Research Article License Copyright (c) 2021 Hanna Seydel, Katrin Gliemann, Sandra Stark, Bianca Herlo This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Articles in Raumforschung und Raumordnung – Spatial Research and Planning are published under a Creative Commons license. From Vol. 79 No. 2 (2021), the license applied is CC BY 4.0. From Vol. 77 No. 1 to Vol. 79 No.1, articles were published under a CC BY-SA license. Earlier volumes have been re-published by oekom 2022 under the Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY 4.0. How to Cite 1.Seydel H, Gliemann K, Stark S, Herlo B. Storytelling in the real-world laboratory. A contribution to the conceptual design of participatory methods for the co-production of knowledge through storytelling in the real-world laboratory. RuR [Internet]. 2021 Aug. 31 [cited 2025 Mar. 25];79(4):351-65. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/46 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Share
Acknowledgement to our reviewers 2024 March 6, 2025 The editors would like to thank all reviewers who have been reviewing articles in 2024.
A new Issue has been published February 28, 2025 A new issue of the Open-Access-Journal "Raumforschung und Raumordnung | Spatial Research and Planning" has been published. Volume 83 No. 1 (2025) is now available on our website.
A new Issue has been published December 30, 2024 A new issue of the Open-Access-Journal "Raumforschung und Raumordnung | Spatial Research and Planning" has been published. Volume 82 No. 6 (2024) is now available on our website.