Promotion of innovation and administration: the example of the Free Hanseatic City of Bremen

Authors

  • Peter Dirksmeier Geographisches Institut, Humboldt-Universität zu Berlin, Unter den Linden 6, 10099, Berlin

DOI:

https://doi.org/10.1007/BF03183193

Keywords:

Innovation, Administration, Promotion of innovation, Bremen, Paradox, Creative industries

Abstract

The paper presents the thesis that the administration should be the target for innovation research. In the context of the promotion of innovations the administration deals with a threefold paradox. Innovations are non-intendable, the administration forms a non-innovative environment and the administration is dependent on majority decisions. Using the Free Hanseatic City of Bremen as a case study the paper scrutinizes the internal handling of these obstacles of the administration. As a main empirical finding it shows up that presentation and delegation are the main methods the administration uses to encounter its own endogenous resistances in the context of the promotion of innovation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAW Institut für Regionale Wirtschaftsforschung GmbH (Hrsg.) (2007): Innovationsleistung und Innovationspotenzial. Die Metropolregion Bremen-Oldenburg im Nordwesten im-Vergleich der Verdichtungsräume in Deutschland. Berlin.

Behrendt, Heiko; Tamâsy, Christine (1997): Bilanz eines Booms: Erfüllen Technologie- und Gründerzentren die politischen Erwartungen? Deutsche Analysen im Licht anglo-amerikanischer Untersuchungen. Geographische Zeitschrift 85, S. 34–51.

Bourdieu, Pierre (1980): Le Capital Social: Notes Provisiores. Actes de la Recherche en Sciences Sociales 3 H. 31, S. 2–3.

Bourdieu, Pierre (1985): Sozialer Raum und «Klassen». Leçon sur la Leçon. Zwei Vorlesungen. Frankfurt/Main. Bouveresse, lacques (1993): Was ist eine Regel? In: Praxis und Ästhetik. Neue Perspektiven im Denken Pierre Bourdieus. Hrsg.: Gebauer, Gunter; Wulf, Christoph. Frankfurt/Main, S. 41–56

Bremische Bürgerschaft (Hrsg.) (2006): Entwurf eines Bremischen Gesetzes zur Stärkung von Einzelhandels- und Dienstleistungszentren (Drucksache 16/1074). Bremen.

Briffault, Richard (1999): A Government for Our Time? Business Improvement Districts and Urban Governance. Columbia Law Review 99, S. 365–477.

Caprarese, Marco (2007): Räumliche Verteilung der Innovationsleistung in der Schweiz. Geographica Helvetica 62, S. 210–220.

Dente, Bruno et al. (2005): Government or Governance of Urban Innovation? DISP 162 H. 3, S. 41–52.

Deuze, Mark (2007): Convergence Culture in the Creative Industries. International Tournai of Cultural Studies 10, S. 243–263.

Dirksmeier, Peter; Heibrecht, Ilse (2008): Engpassfaktor Humankapital II — Ansätze der Bremer Landespolitik zur Attraktion von Hochqualifizierten. Gutachten für den Senator für Wirtschaft und Häfen. Bremen. = ForStaR Gutachten, Nr. 5.

Dosi, Giovanni (1988a): Sources, Procedures, and Microeconomic Effects of Innovation. Journal of Economic Literature 26, S. 1120–1171.

Dosi, Giovanni (1988b): The Nature of the Innovative Process. In: Technical Change and Economic Theory. Hrsg.: Dosi, Giovanni et al. London/New York, S. 221–238.

Edgington, David W. (2008): The Kyoto Research Park and Innovation in Japanese Cities. Urban Geography 29, S. 411–454.

Eliade, Mircea (1978): Das Okkulte und die moderne Welt. Zeitströmungen in der Sicht der Religionsgeschichte. Salzburg.

Esposito, Elena (1991): Paradoxien als Unterscheidungen von Unterscheidungen. In: Paradoxien, Dissonanzen, Zusammenbrüche. Situationen offener Epistemologie. Hrsg.: Gumbrecht, Hans Ulrich; Pfeiffer, K. Ludwig. Frankfurt/Main, S. 35–57.

Feldman, Maryann P.; Florida, Richard (1994): The Geographie Sources of Innovation: Technological Infrastructure and Product Innovation in the United States. Annals of the Association of American Geographers 84, S. 210–229.

Florida, Richard; Kenney, Martin (1993): The New Age of Capitalism. Innovation-Mediated Production. Futures 25, S. 637–651.

Frankfurt, Harry G. (2005): On Bullshit. Princeton/Oxford.

Galloway, S.; Dunlop, S. (2007): A Critique of Definitions of the Cultural and Creative Industries in Public Policy. International Journal of Cultural Policy 13, S. 17–31.

Giese, Ernst; Nipper, Josef (1984): Die Bedeutung von Innovation und Diffusion neuer Technologien für die Regionalpolitik. Erdkunde 38, S. 202–215.

Günther, Adolf (1927): Soziologie des Grenzvolks, erläutert an den Alpenländern. Jahrbuch für Soziologie 3, S. 200–234.

Hernes, Gudmund (1995): Prozeß und struktureller Wandel. In: Sozialer Wandel. Modellbildung und theoretische Ansätze. Hrsg.: Müller, Hans-Peter; Schmid, Michael. Frankfurt/Main, S. 85–138.

Hettlage, Robert (1987): Der Fremde: Kulturmittler, Kulturbringer, Herausforderer von Kultur. In: Kulturtypen, Kulturcharaktere. Träger, Mittler und Stifter von Kultur. Hrsg.: Lipp, Wolfgang. Berlin, S. 27–44.

Horn, Eva (1998): Partisan, Siedler, Asylant. Zur politischen Anthropologie des Grenzgängers. Ästhetik und Kommunikation 29 H. 102, S. 39–46.

Ibert, Oliver (2005): Wie lassen sich Innovationen planen? Informationen zur Raumentwicklung H. 9/10, S. 599–607.

Jacobs, Jane: The Death and Life of Great American Cities. New York 1992.

Jaffe, Adam B. (1989): Real Effects of Academic Research. American Economic Review 79, S. 957–970.

Keeble, David et al. (1999): Collective Learning Processes, Networking and ‚Institutional Thickness’ in the Cambridge Region. Regional Studies 33, S. 319–332.

Klagge, Britta (2003): Regionale Kapitalmärkte, dezentrale Finanzplätze und die Eigenkapitalversorgung kleinerer Unternehmen — eine institutionell orientierte Analyse am Beispiel Deutschlands und Großbritanniens. Geographische Zeitschrift 91, S. 175–199.

Kulke, Elmar (2008): Wirtschaftsgeographie. Paderborn.

Lasuén, José Ramon (1973): Urbanisation and Development — the Temporal Interaction between Geographical and Sectoral Clusters. Urban Studies 10, S. 163–188.

Lawson, Clive; Lorenz, Edward (1999): Collective Learning, Tacit Knowledge and Regional Innovative Capacity. Regional Studies 33, S. 305–317.

Learner, Edward E.; Storper, Michael (2001): The Economic Geography of the Internet Age. Journal of International Business Studies 32, S. 641–666.

Leary, James P. (1976): Fists and Foul Mouths. Fights and Fight Stories in Contemporary Rural American Bars. Journal of American Folklore 89, S. 27–39.

Luhmann, Niklas (1969): Legitimation durch Verfahren. Neuwied/ Berlin.

Luhmann, Niklas (1971): Politische Planung. In: Politische Planung. Aufsätze zur Soziologie von Politik und Verwaltung. Luhmann, Niklas. Opladen, S. 66–89.

Meurer, Petra; Sünner, Isabel (2004): Förderung von Existenzgründungen. Ergebnisse aus der Mittelstandsenquête Bremen. Bremen. = BAW Monatsbericht, Heft 9.

Nowotny, Helga (2007): Innovationskultur — zur Produktion neuen Wissens. Vortragsmanuskript. Wolfsburg.

Pavitt, Keith (2005): Innovation Processes. In: The Oxford Handbook of Innovation. Hrsg.: Fagerberg, Jan; Mowery, David C; Nelson, Richard R. Oxford, S. 86–114.

Ponds, Roderik; Van Oort, Frank (2008): Spatial Patterns of Innovation in Science-Based Technologies in the Netherlands. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie 99, S. 238–247.

Prognos AG (Hrsg.) (2002): Prognos Deutschland Report 2002–2020. Basel.

Schamp, Eike W; Spengler, U. (1985): Universitäten als regionale Innovationszentren? Das Beispiel der Georg-August-Universität Göttingen. Zeitschrift für Wirtschaftsgeographie 29, S. 166–178.

Schumpeter, Joseph A. (1935): The Analysis of Economic Change. The Review of Economics and Statistics 17 H. 4, S. 2–10.

Schumpeter, Joseph A. (1939): Business Cycles. A Theoretical, Historical, and Statistical Analysis of the Capitalist Process. Volume I. — New York/London.

Scott, Allen J. (2001): Capitalism, Cities, and the Production of Symbolic Forms. Transactions of the Institute of British Geographers, New Series 26, S. 11–23.

Scott, Allen J. (2006): Creative Cities: Conceptual Issues and Policy Questions. Journal of Urban Affairs 28, S. 1–17.

Silverberg, Gerald; Dosi, Giovanni; Orsenigo, Luigi (1988): Innovation, Diversity, and Diffusion: A Self-Organisation Model. Economic Journal 98, S. 1032–1054.

Sombart, Werner (1987): Der moderne Kapitalismus. Historischsystematische Darstellung des gesamteuropäischen Wirtschaftslebens von seinen Anfängen bis zur Gegenwart. Erster Band. Die vorkapitalistische Wirtschaft. Zweiter Halbband. München.

Statistisches Bundesamt (Hrsg.) (2009): Unternehmen und Arbeitsstätten. Gewerbeanzeigen. Wiesbaden.

Storper, Michael; Venables, Anthony J. (2004): Buzz: Face-to-Face-Contact and the Urban Economy. Journal of Economic Geography 4, S. 351–370.

Sunley, Peter et al. (2005): Venture Capital Programmes in the UK and Germany: In What Sense Regional Policies? Regional Studies 39, S. 255–273.

Ward, Kevin (2007): “Creating a Personality for Downtown”: Business Improvement Districts in Milwaukee. Urban Geography 28, S. 781–808.

Weber, Max (1980): Wirtschaft und Gesellschaft. Grundriß der verstehenden Soziologie. Tübingen.

Wink, Rüdiger (2007): Innovationsförderung durch die EU-Strukturpolitik nach 2007. Neue Ansätze, alte Probleme? Raumforschung und Raumordnung 65, S. 315–326.

Wittgenstein, Ludwig (1984): Tractatus logico-philosophicus. Tagebücher 1914–1916. Philosophische Untersuchungen. Frankfurt/ Main.

Wolff, Stephan (2003): Dokumenten- und Aktenanalyse. In: Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Hrsg.: Flick, Uwe; Kardorff, Ernst von; Steinke, Ines. Reinbek, S. 502–513.

Downloads

Published

2009-07-31

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Dirksmeier P. Promotion of innovation and administration: the example of the Free Hanseatic City of Bremen. RuR [Internet]. 2009 Jul. 31 [cited 2024 May 2];67(4):308–317. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/983