How Walkable are German Cities? New Results from the Field of Walkability Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14512/rur.1664

Keywords:

Walkability, Mobility transition, Pedestrians, Public Health, GIS

Abstract

Pedestrian-friendly urban structures motivate people to use active modes of mobility and walk instead of using their car. Active mobility is associated with health-promoting benefits and assumed to support neighbourhood-based social interaction. In this context, walkability assessment tools help urban and transport planning to identify deficiencies for the walkability of urban neighbourhoods and use the results to work towards improvements. The results contribute towards the establishment of indicators to measure development and planning targets with respect to the walkability of urban neighbourhoods and continuous monitoring over time. Based on a newly developed and free available GIS-measurement tool this paper assesses the walkability of the 16 most populated Germany cities at a small scale. The lowest average walkability can be found in the city of Dortmund, while Frankfurt am Main shows the highest values. The paper discusses the methodology and the results for the 16 cities and uses short portrayals of the town planning history and pedestrian infrastructure in Dortmund and Frankfurt am Main to explain possible reasons for the differences in the measurement results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agora Verkehrswende (2017): Mit der Verkehrswende die Mobilität von morgen sichern. 12 Thesen zur Verkehrswende. Berlin.

Agora Verkehrswende (2020): Städte in Bewegung. Zahlen, Daten, Fakten zur Mobilität in 35 deutschen Städten. Berlin.

Berzi, C.; Gorrini, A.; Vizzari, G. (2019): Mining the social media data for a bottom-up evaluation of walkability. In: Hamdar, S. (Hrsg.): Traffic and Granular Flow ’17. Cham, 167–175. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11440-4_20

Blečić, I.; Congiu, T.; Fancello, G.; Trunfio, G. A. (2020): Planning and Design Support Tools for Walkability: A Guide for Urban Analysts. In: Sustainability 12, 11, 4405. https://doi.org/10.3390/su12114405

BMVI – Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (2018): RegioStaR: Regionalstatistische Raumtypologie für die Mobilitäts- und Verkehrsforschung. Bonn.

Bruns, A. (2015): Reurbanisierung und residenzielle Selbstselektion: Determinanten der Standort- und Verkehrsmittelwahl bewusster Innenstadtbewohner. Aachen. Dissertation an der RWTH Aachen University.

Bucksch, J.; Schneider, S. (2014): Walkability – Einführung und Überblick. In: Bucksch, J.; Schneider, S. (Hrsg.): Walkability – Das Handbuch zur Bewegungsförderung in der Kommune. Bern, 15–27.

Burger, A.; Bretschneider, W. (2021): Umweltschädliche Subventionen in Deutschland. Aktualisierte Ausgabe 2021. Dessau-Roßlau. = UBA-Texte 143/2021.

Cervero, R.; Kockelman, K. (1997): Travel demand and the 3Ds: Density, diversity, and design. In: Transportation Research Part D: Transport and Environment 2, 3, 199–219. https://doi.org/10.1016/S1361-9209(97)00009‑6

Dobešová, Z., Křivka, T. (2012): Walkability index in the urban planning: A case study in Olomouc city. In: Burian, J. (Hrsg.): Advances in Spatial Planning. London, 178–196. https://doi.org/10.5772/36587

Edwards, J. R.; Caplan, R. D.; Harrison, R. V. (1998): Person-Environment Fit Theory. Conceptual Foundations, Empirical Evidence, and Directions for Future Research. In Cooper, C.L. (Hrsg.): Theories of organizational stress. Oxford, 28–67.

Ewing, R.; Cervero, R. (2010): Travel and the Built Environment. In: Journal of the American Planning Association 76, 3, 265–294. https://doi.org/10.1080/01944361003766766

Fina, S.; Gerten, C.; Pondi, B.; D’Arcy, L.; O’Reilly, N.; Vale, D.; Pereira, M.; Zilio, S. (2022): OS-WALK-EU. An Open-Source Tool to assess health-promoting residential walkability of European city structures. In: Journal of Transport and Health 27, 101486. https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101486

Fina, S.; Osterhage, F.; Rönsch, J.; Rusche, K.; Siedentop, S.; Volgmann, K.; Zimmer-Hegmann, R. (2019): Monitoring StadtRegionen. In: Wehrhahn, R.; Pohlan, J.; Hannemann, C.; Othengrafen, F.; Schmidt-Lauber, B. (Hrsg.): Housing and housing politics in European Metropolises. Wiesbaden, 181–252. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22345-8_16

Finger, J. D.; Mensink, G. B. M.; Lange, C.; Manz, K. (2017): Gesundheitsfördernde körperliche Aktivität in der Freizeit bei Erwachsenen in Deutschland. In: Journal of Health Monitoring 2, 2, 37–44. https://doi.org/10.17886/RKI-GBE-2017-027

Gerten, C.; Fina, S. (2022): Scrutinizing the buzzwords in the mobility transition. The 15-minute-city, the one-hour metropolis, and the vicious cycle of car dependency. In: Projections 16. https://projections.pubpub.org/pub/g7vtbyns/release/1 (10.02.2023).

Henger, R.; Voigtländer, M. (2019): Ist der Wohnungsbau auf dem richtigen Weg? Aktuelle Ergebnisse des IW-Wohnungsbedarfsmodells. Köln. = IW-Report 28/2019.

Holz-Rau, C.; Wachter, I.; Feiertag, P.; Randelhoff, M.; Scheiner, J., Wächter, L.; Zimmermann, K. (2022): Mobilitätswende – wider den lähmenden Optimismus. In: Nachrichten der ARL 52, 1, 16–21.

ITDP – Institute for Transportation and Development Policy (2018): Pedestrians first, Tools for a walkable City. New York.

Kircher, E. (1976): Bevölkerungsentwicklung im Dortmunder Raum seit dem Beginn des 19. Jahrhunderts. Dortmund. = Dortmunder Statistik, Sonderheft 68.

Meeder, M. (2019): Level of Service Concept and Design Principles for Pedestrian Networks. Zürich. Dissertation an der ETH Zürich. https://doi.org/10.3929/ethz-b-000409249

Mensing, M. (2018): Lebensmittel-Onlinehandel – Alternative zur zukünftigen Versorgung der Bevölkerung ländlicher Räume? Dissertation an der RWTH Aachen University. https://doi.org/10.18154/RWTH-2019-02683

Nobis, C. (2019): Mobilität in Deutschland – MiD Analysen zum Radverkehr und Fußverkehr. Studie von infas, DLR, IVT und infas 360 im Auftrag des Bundesministeriums für Verkehr und digitale Infrastruktur. Bonn.

Nobis, C.; Kuhnimhof, T. (2018): Mobilität in Deutschland – MiD Ergebnisbericht. Studie von infas, DLR, IVT und infas 360 im Auftrag des Bundesministers für Verkehr und digitale Infrastruktur. Bonn.

Nobis, C.; Kuhnimhof, T.; Follmer, R.; Bäumer, M. (2019): Mobilität in Deutschland – MiD Zeitreihenbericht 2002 – 2008 – 2017. Studie von infas, DLR, IVT und infas 360 im Auftrag des Bundesministeriums für Verkehr und digitale Infrastruktur. Bonn.

Peter, H.; Tippel, C.; Steinführer, A. (2022): Wohnstandortentscheidungen in einer wohnbiographischen Perspektive: Eine explorative Studie in ländlichen und großstädtischen Kontexten. Braunschweig. = Thünen Report 93.

Pozoukidou, G.; Chatziyiannaki, Z. (2021): 15-Minute City: Decomposing the New Urban Planning Eutopia. In: Sustainability 13, 2, 1‑25. https://doi.org/10.3390/su13020928

Reyer, M.; Fina, S.; Siedentop, S.; Schlicht, W. (2014): Walkability is only part of the story: Walking for transportation in Stuttgart, Germany. In: International Journal of Environmental Research and Public Health 11, 6, 5849–5865. https://doi.org/10.3390/ijerph110605849

Schiavina, M.; Melchiorri, M. (2022): GHS-BUILT-LAU2STAT R2022A. GHS built-up surface statistics in European LAU2, multitemporal (1975-2020). European Commission, Joint Research Centre (JRC). Brüssel. https://doi.org/10.2905/94D62A61-25D0-42FD-9E1E-A41F877CF788

Schubert, S.; Eckert, K.; Dross, M.; Michalski, D.; Preuß, T.; Schröder, A. (2022): Dreifache Innenentwicklung. Definition, Aufgaben und Chancen für eine umweltorientierte Stadtentwicklung. Dessau-Roßlau.

Siedentop, S.; Roos, S.; Fina, S. (2013): Ist die „Autoabhängigkeit“ von Bewohnern städtischer und ländlicher Siedlungsgebiete messbar? In: Raumforschung und Raumordnung 71, 4, 329–341. https://doi.org/10.1007/s13147-013-0240-0

Stadt Dortmund: Stadtplanungs- und Bauordnungsamt (2013): Masterplan Einzelhandel. Einzelhandels- und Zentrenkonzept der Stadt Dortmund. Dortmund.

Stadt Dortmund, Stadtplanungs- und Bauordnungsamt (2020): Nahversorgungsstruktur in Dortmund. Dortmund. = Berichte zur Stadtentwicklung Dortmunds 6.

Stadt Frankfurt am Main (2016): Frankfurt 2030: Statusbericht zum Integrierten Stadtentwicklungskonzept Frankfurt am Main. Frankfurt am Main.

Stadt Frankfurt am Main (2019): Frankfurt 2030+: Integriertes Stadtentwicklungskonzept. Frankfurt am Main.

Stadt Frankfurt am Main (2021): Leitlinien der Nachverdichtung der Stadt Frankfurt am Main. Frankfurt am Main.

Telega, A.; Telega, I.; Bieda, A. (2021): Measuring Walkability with GIS – Methods Overview and New Approach Proposal. In: Sustainability 13, 4, 1883. https://doi.org/10.3390/su13041883

Tran, M.-C. (2018): Walkability als ein Baustein gesundheitsförderlicher Stadtentwicklung und -gestaltung. In: Baumgart, S.; Köckler, H.; Ritzinger, A.; Rüdiger, A. (Hrsg.): Planung für gesundheitsfördernde Städte. Hannover, 284–296. = Forschungsberichte der ARL 8.

Tran, M.-C.; Manz, C.; Nouri, F. (2017): Messung und Erfassung der Fußgängerfreundlichkeit von Stadträumen. Eine GIS-basierte Analyse gemischt genutzter Quartiersgebiete am Fallbeispiel Essen mit Hilfe des integrierten Walkability Audits auf Mikroebene. Essen.

Van Holle, V.; Deforche, B.; Van Cauwenberg, J.; Goubert, L.; Maes, L.; Van de Weghe, N.; De Bourdeaudhuij, I. (2012): Relationship between the physical environment and different domains of physical activity in European adults: a systematic review. In: BMC Public Health 12, 807. https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-807

Wachter, I.; Holz-Rau, C. (2022): Verkehrsnachfrage im Städtevergleich. In: Straßenverkehrstechnik 66, 5, 357–364.

WHO – World Health Organization (2010): Global recommendations on physical activity for health. Genf.

Wilsch, B.; Martens, M. (2023): Resiliente und agile Mobilitätssysteme der Zukunft. In: Wittpahl, V. (Hrsg.): Resilienz. Leben, Räume, Technik. Berlin, 148–161. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66057-7_9

Yang, S.; Shen, J.; Konečný, M.; Wang, Y.; Štampach, R. (2018): Study on the spatial heterogeneity of the POI quality in OpenStreetMap. In: Bandrova, T.; Konečný, M. (Hrsg.): Proceedings of the 7th International Conference on Cartography and GIS. Sozopol, 286–295.

Published

Issue publication date 2023-08-31 (version 2)
Published online first 2023-03-21 (version 1)

Versions

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Schmitz J, Fina S, Gerten C. How Walkable are German Cities? New Results from the Field of Walkability Research. RuR [Internet]. 2023 Aug. 31 [cited 2024 Oct. 11];81(4):327-41. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/1664

Share

Most read articles by the same author(s)