The Great Transformation for Sustainable Spatial Development as a Challenge for University Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14512/rur.2533

Keywords:

Sustainable spatial development, Great transformation, University teaching, Germany, Spatial studies programs

Abstract

Climatic and ecological changes across the globe represent a challenge for humanity that can only be solved through a great transformation, that is, a widespread shift toward sustainable spatial development. This means addressing transformation needs in all systems to recognize that civil society, economies and politics are all predetermined by planetary boundaries. This transformation demands that the fields of applied spatial science and spatial planning identify strategies and solutions. This paper examines the extent to which these topics are already being addressed by the university-level spatial studies programs currently training future planners. It develops and examines criteria for evaluating these programs using guideline-based interviews and literature research to perform detailed analysis of selected programs. The study demonstrates that not only specialist knowledge, but also personal and methodological skills are crucial to the success for far-reaching change processes and, ultimately, a society-wide paradigm shift. In some cases, these skills are already being addressed by individual spatial studies programs, especially planning programs. However, there remains a need to accelerate the cultivation of independent learning skills and collaboration in inter- and transdisciplinary teams. Accordingly, this paper proposes a differentiated view of teaching and learning formats in higher education and encourages deepening the focus of spatial studies programs on sustainability and transformation issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnold, A.; Piontek, F. M. (2018): Zentrale Begriffe im Kontext der Reallaborforschung. In: Defila, R.; Di Giulio, A. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Eine Methodensammlung. Wiesbaden, 143–154. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_8

Augenstein, K.; Bögel, P. M.; Levin-Keitel, M.; Trenks, H. (2022): Wie entfalten Reallabore Wirkung für die Transformation? Eine embedded-agency perspective zur Analyse von Wirkmechanismen in Reallaboren. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 31, 4, 207–214. https://doi.org/10.14512/gaia.31.4.4

Bauriedl, S.; Held, M.; Kropp, C. (2021): Große Transformation zur Nachhaltigkeit: Konzeptionelle Grundlagen und Herausforderungen. In: Hofmeister, S.; Warner, B.; Ott, Z. (Hrsg.): Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation. Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung. Hannover, 22–44. = Forschungsberichte der ARL 15.

Blank, J.; Bergmüller, C.; Sälzle, S. (Hrsg.) (2023): Transformationsanspruch in Forschung und Bildung. Konzepte, Projekte, empirische Perspektiven. Münster.

Blotevogel, H. H. (2018): Geschichte der Raumordnung. In: ARL – Akademie für Raumforschung und Landesplanung (Hrsg.): Handwörterbuch der Stadt- und Raumentwicklung. Hannover, 793–803.

Bormann, I.; Kummer, B.; Niedlich, S.; Doneliene, M.; Rietzke, D.; Rieckmann, M.; Bauer, M.; Jaeger, L. (2020): Nachhaltigkeitsgovernance an Hochschulen. Berlin.

Boyer, R. H. W. (2020): Team-based learning in the urban planning classroom. In: Journal of Planning Education and Research 40, 4, 460–471. https://doi.org/10.1177/0739456X18769145

Daneshpour, H.; Kwegyir-Afful, E. (2022): Analysing transdisciplinary education: A scoping review. In: Science and Education 31, 4, 1047–1074. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00277-0

Danielzyk, R.; Gilliard, L.; Knieling, J.; Schlipf, S.; Weiland, U. (2020): Bildung für die Große Transformation. Die Rolle der planenden Raumwissenschaften. In: Planerin 3, 62–64.

DASL – Deutsche Akademie für Städtebau und Landesplanung (2024): Basler Thesen. Hochschulen als Ressourcen für eine transformative Planungskultur. Berlin.

Eckersley, R. (2021): Greening states and societies: from transitions to great transformations. In: Environmental Politics 30, 1/2, 245–265. https://doi.org/10.1080/09644016.2020.1810890

Engel, T.; Knieling, J. (2017): „Große Transformation“ und nachhaltige Raumentwicklung – Stand der Diskussion und theoretische Zugänge. In: Knieling, J. (Hrsg.): Wege zur großen Transformation. Herausforderungen für eine nachhaltige Stadt- und Regionalentwicklung. München, 13–32.

Finke, P. (2015): Citizen Science und akademische Wissenschaft. Der Konflikt zwischen Elite und Basis. In: Politische Ökologie 140, 1, 86–92.

Flick, U. (2007): Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. Reinbek.

Förster, R.; Zimmermann, A .B.; Mader, C. (2019): Transformative teaching in higher education for sustainable development: facing the challenges. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 28, 3, 324–326. https://doi.org/10.14512/gaia.28.3.18

Frank, A. I.; da Rosa Pires, A. (2021): Introduction: Transformational change in planning education pedagogy? In: Frank, A.I.; da Rosa Pires, A. (Hrsg.): Teaching urban and regional planning. Innovative pedagogies in practice. Cheltenham, 1–19.

Fraser, S. P. (2015): Transformative science teaching in higher education. In: Journal of Transformative Education 13, 2, 140–160. https://doi.org/10.1177/1541344615571417

Freihardt, J. (2021): Draußen ist es anders: Auf neuen Wegen zu einer Wissenschaft für den Wandel. München.

Gilliard, L. (2018): Die Große Transformation und ihre Vermittlung in der Lehre. Studie im Auftrag des FRU – Förderkreis für Raum- und Umweltforschung (unveröffentlicht). Hannover.

Glaser, B.; Strauss, A. (1999): Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. New York.

Gnest, H. (2008): Entwicklung der überörtlichen Raumplanung in der Bundesrepublik von 1975 bis heute. Hannover. = Arbeitsmaterial der ARL 337.

Healey, P. (1992): Planning through Debate: The Communicative Turn in Planning Theory. In: Town Planning Review 63, 2, 142–162.

Held, M. (2019): Räumliche Transformation – eine Einführung in die Große Transformation zur Nachhaltigkeit. In: Abassiharofteh, M.; Baier, J.; Göb, A.; Thimm, I.; Eberth, A.; Knaps, F.; Larjosto, V.; Zebner, F. (Hrsg.): Räumliche Transformation – Prozesse, Konzepte, Forschungsdesigns. Hannover, 29–52. = Forschungsberichte der ARL 10.

Hölscher, K.; Wittmayer, J. M.; Loorbach, D. (2017): Transition versus transformation: What’s the difference? In: Environmental Innovation and Societal Transitions 27, 1–3. https://doi.org/10.1016/j.eist.2017.10.007

Hofmeister, S.; Kanning, H. (2021): Raumwissen für die Große Transformation. In: Hofmeister, S.; Warner, B.; Ott, Z. (Hrsg.): Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation. Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung. Hannover, 190–213. = Forschungsberichte der ARL 15.

Hofmeister, S.; Warner, B. (2021): Einführung: Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation – neue Anforderungen an Raumwissenschaften und -planung. In: Hofmeister, S.; Warner, B.; Ott, Z. (Hrsg.): Nachhaltige Raumentwicklung für die Große Transformation. Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung. Hannover, 7–21. = Forschungsberichte der ARL 15.

Hofmeister, S.; Warner, B. (2022): Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation. Perspektiven und Barrieren für die räumliche Planung. In: Nachrichten der ARL 52, 1, 8–11.

Hofmeister, S.; Warner, B.; Ott, Z. (Hrsg.) (2021): Nachhaltige Raumentwicklung für die Große Transformation. Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung. Hannover. = Forschungsberichte der ARL 15.

Holst, J.; Singer-Brodowski, M. (2022): Nachhaltigkeit & BNE im Hochschulsystem: Stärkung in Gesetzen und Zielvereinbarungen, ungenutzte Potentiale bei Curricula und der Selbstverwaltung. Berlin. https://doi.org/10.17169/refubium-35828

Holzer, J. M.; Orenstein, D. E. (2023): Organizational transformation for greater sustainability impact: recent changes in a scientific research infrastructure in Europe. In: Landscape Ecology 38, 12, 4275–4289. https://doi.org/10.1007/s10980-023-01624-y

Kaiser, S.; Sieber, E.; Hornung, E.; Seiterle, E. (2023): Das TRANS4-Kompetenzmodell in und für die transformative Wissenschaft. Karlsruhe. = Transform-Diskussionspapier 04 | März 2023.

Kerschbaum, P.; Schroeter, B. (2023): Universitäre Planungs-Lehre für die Große Transformation. Unveröffentlichte Studie im Auftrag von AESOP.

Knieling, J. (2021): Akteure und ihre Beiträge zur großen Transformation in ausgewählten Handlungsfeldern. Stadt- und Raumplanerinnen und -planer als Pioniere nachhaltiger Transformation. In: Hofmeister, S.; Warner, B.; Ott, Z. (Hrsg.): Nachhaltige Raumentwicklung für die Große Transformation. Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung. Hannover, 172–182. = Forschungsberichte der ARL 15.

Komatsu, H.; Fu, S.-P.; Lin, M.-H., Hsieh, Y.-H.; Rappleye, J.; Silova, I. (2022): Measuring the transformation of university students’ self-construal for greater environmental sustainability. In: SAGE Open 12, 1–12. https://doi.org/10.1177/21582440221079836

Lahsen, M.; Turnhout, E. (2021): How norms, needs and power in science obstruct transformations towards sustainability. In: Environmental Research Letters 16, 2, 025008. https://doi.org/10.1088/1748-9326/abdcf0

Lamnek, S. (2005): Qualitative Sozialforschung. Weinheim.

Lazarus, R. J. (2009): Super wicked problems and climate change: Restraining the present to liberate the future. In: Cornell Law Review 94, 1153–1234.

Leventon, J.; Abson, D. J.; Lang, D. J. (2021): Leverage points for sustainability transformations: nine guiding questions for sustainability science and practice. In: Sustainability Science 16, 3, 721–726. https://doi.org/10.1007/s11625-021-00961-8

Levin, K.; Cashore, B.; Bernstein, S.; Auld, G. (2012): Overcoming the tragedy of super wicked problems: Constraining our future selves to ameliorate global climate change. In: Policy Sciences 45, 2, 123–152. https://doi.org/10.1007/s11077-012-9151-0

Linnér, B.-O.; Wibeck, V. (2019): Sustainability transformations: Agents and drivers across societies. Cambridge. https://doi.org/10.1017/9781108766975

Loorbach, D. (2014): To transition! Governance panarchy in the new transformation. Inaugural Address. Rotterdam.

Mälkki, K.; Green, L. (2014): Navigational aids: The phenomenology of transformative learning. In: Journal of Transformative Education 12, 1, 5–24. https://doi.org/10.1177/1541344614541171

Maikämper, M.; Peters, I.; Danielzyk, R. (2022): Transformation in der Wissenschaft? Was es bedeutet, gesellschaftlich verantwortungsvoll zu forschen. In: Nachrichten der ARL 52, 1, 31–34.

Marshall, F.; Dolley, J.; Priya, R. (2018): Transdisciplinary research as transformative space making for sustainability: enhancing propoor transformative agency in periurban contexts. In: Ecology and Society 23, 3, 8. https://doi.org/10.5751/ES-10249-230308

Mayring, P. (2010): Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim.

Meier Kruker, V.; Rauh, J. (2005): Arbeitsmethoden der Humangeographie. Darmstadt.

Michelsen, G. (2015): Nachhaltigkeit an den Hochschulen. Viele Steinchen, aber kein Mosaik. In: Politische Ökologie 140, 1, 37–42.

Mölders, T.; Levin-Keitel, M. (2022): Umkämpfte Wissensformen der räumlichen Transformation. In: Nachrichten der ARL 52, 1, 27–30.

Norton, R. K.; Gerber, E. R.; Fontaine, P.; Hohner, G.; Koman, P. D. (2022): The promise and challenges of integrating multidisciplinary and civically engaged learning. In: Journal of Planning Education and Research 42, 1, 102–117. https://doi.org/10.1177/0739456X18803435

Odell, V.; Molthan-Hill, P.; Martin, S.; Sterling, S. (2019): Transformative education to address all sustainable development goals. In: Filho, W. L.; Azul, A. M.; Brandli, L.; Özuyar, P. G.; Wall, T. (Hrsg.): Quality Education, Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals. Cham, 905–916. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95870-5_106

Paulini, I.; Haum, R. (2015): Der Beitrag von Bildung und Forschung zur Großen Transformation. Mündige Bürger braucht das Land! In: Politische Ökologie 140, 1, 24–29.

Peters, B. G. (2017): What is so wicked about wicked problems? A conceptual analysis and a research program. In: Policy and Society 36, 3, 385–396. https://doi.org/10.1080/14494035.2017.1361633

Polanyi, K. (1944): The Great Transformation. New York.

ProClim – Forum für Klima und Global Change (1997): Visionen der Forschenden. Forschung zu Nachhaltigkeit und Globalem Wandel – Wissenschaftspolitische Visionen der Schweizer Forschenden. Bern.

Purkarthofer, E.; Mäntysalo, R. (2024): Enhancing knowledge, skills, and identity development through collaborative student-led learning: Experiences with the gradual empowerment of students in a planning studio course. In: Journal of Planning Education and Research 44, 3, 1148–1159. https://doi.org/10.1177/0739456X221118599

Rhodius, R.; Bachinger, M.; Díaz Méndez, K.; Ober, S. (2022): Transformative Lehre. Ein Leitfaden für den Einbezug von Praxisakteuren. Baden-Baden. https://doi.org/10.5771/9783828876071

Rostock, S.; Weller, S. (2016): Die große Transformation. Was soll wachsen und was nicht. Wirtschaften und Leben innerhalb sozialer und ökologischer Leitplanken. Bonn.

Schmitt, P.; Magnusson D. (2024): Educating planning professionals to promote the transformation towards carbon-free cities and regions – a survey of planning schools in Europe. In: Planning Practice and Research 39, 4, 703–720. https://doi.org/10.1080/02697459.2024.2355421

Schneidewind, U. (2018): Die Große Transformation. Eine Einführung in die Kunst gesellschaftlichen Wandels. Frankfurt am Main.

Scholz, R. W. (2011): Environmental literacy in science and society. From knowledge to decisions. Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511921520

Seckelmann, A. (2020): Der Nutzen von Exkursionen für die Studierenden: Lernerfolg, fachliche Identität und soziale Integration. In: Seckelmann, A.; Hof, A. (Hrsg.): Exkursionen und Exkursionsdidaktik in der Hochschullehre. Erprobte und reproduzierbare Lehr- und Lernkonzepte. Berlin, 7–14. https://doi.org/10.1007/978-3-662-61031-2_1

Singer-Brodowski, M. (2016): Transformative Bildung durch transformatives Lernen. Zur Notwendigkeit der erziehungswissenschaftlichen Fundierung einer neuen Idee. In: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 39, 1, 13–17. https://doi.org/10.25656/01:15443

Springett, D.; Kearins, K. (2001): Gaining legitimacy? Sustainable development in business school curricula. In: Sustainable Development 9, 4, 213–221. https://doi.org/10.1002/sd.164

Sterling, S. (2010): Transformative learning and sustainability: sketching the conceptual ground. In: Learning and Teaching in Higher Education 11, 5, 17–33.

UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2016): Global education monitoring report: Education for people and planet. Creating sustainable futures for all. Paris.

WBGU – Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen (2011): Welt im Wandel. Gesellschaftsvertrag für eine Große Transformation. Berlin.

WBGU – Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen (2016): Der Umzug der Menschheit: Die transformative Kraft der Städte. Berlin.

WBGU – Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen (2020): Landwende im Anthropozän: Von der Konkurrenz zur Integration. Berlin.

Wiek, A.; Withycombe, L.; Redman, C. L. (2011): Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. In: Sustainability Science 6, 2, 203–218. https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6

Wihlenda, M. (2015): Studentische Initiativen als Treiber der Transformation. Curriculum Change now! In: Politische Ökologie 140, 1, 110–115.

Wilhelm, S.; Förster, R.; Zimmermann, A. B. (2019): Implementing competence orientation: Towards constructively aligned education for sustainable development in university-level teaching-and-learning. In: Sustainability 11, 7, 1891. https://doi.org/10.3390/su11071891

World Commission on Environment and Development (1987): Our Common Future. Oxford.

Ziegele, P. (2015): Die Zukunft der Hochschule. „Auch wenn es tolle Vorreiter gibt, muss noch viel mehr passieren.“ In: Politische Ökologie 140, 1, 105–109.

Zimmermann, A. B.; Stauffacher, M.; Bornemann, B.; da Silva-Trolliet, T. (2021): Transformatives Lernen als Herausforderung für die universitäre Hochschulbildung. In: GAIA – Ecological Perspectives for Science and Society 30, 1, 57–59. https://doi.org/10.14512/gaia.30.1.12

Published

Issue publication date 2024-10-30 (version 2)
Published online first 2024-10-18 (version 1)

Versions

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Wagner M, Knieling J, Weiland U. The Great Transformation for Sustainable Spatial Development as a Challenge for University Education. RuR [Internet]. 2024 Oct. 30 [cited 2025 Feb. 11];82(5):405-21. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/2533

Share

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>