Storytelling in the real-world laboratory. A contribution to the conceptual design of participatory methods for the co-production of knowledge through storytelling in the real-world laboratory

Authors

  • Hanna Seydel Technische Universität Dortmund https://orcid.org/0000-0001-5309-5259
  • Katrin Gliemann Technische Universität Dortmund
  • Sandra Stark Universität der Künste Berlin
  • Bianca Herlo Universität der Künste Berlin

DOI:

https://doi.org/10.14512/rur.46

Keywords:

Transdisciplinarity, Co-production, Narrative research, Design research, Participation, Urban development, Berlin-Moabit, Wiesbaden-Biebrich

Abstract

The transdisciplinary intersection between science and society in the real-world-laboratory approach is seen as a potential for generating transformational knowledge. At the same time, there are open questions in the methodological implementation, which are addressed in this paper by insights on experimental formats of storytelling. Using the example of the research project INTERPART, this paper explores the questions how intercultural spaces of participation in urban development can be expanded and what changes in institutional processes are required to achieve this. The paper involves two academic disciplines – spatial planning and design research – and fields of practice. Central findings include how deliberately designed narrative situations promote the co-production of transformative knowledge by encouraging participation in research and engaging citizens as experts of everyday life in co-research. The paper thus contributes to the current discourse on participatory research and co-production of knowledge in the context of methodological differentiation of real-world laboratory approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altrock, U.; Huning, S.; Peters, D. (2006): Neue Wege in der Planungspraxis und warum aktuelle Planungstheorien unvollständig bleiben. In: Selle, K. (Hrsg.).: Planung neu denken. Band 1: Zur räumlichen Entwicklung beitragen: Konzepte, Theorien, Impulse. Dortmund, 248-263.

Ball-Rokeach, S. J.; Kim, Y.-C.; Matei, S. (2001): Storytelling Neighborhood. Paths to Belonging in Diverse Urban Environments. In: Communication Research 4, 28, 392-428. https://doi.org/10.1177/009365001028004003

Bamberg, M.; Georgakopoulou, A. (2008): Small stories as a new perspective in narrative and identity analysis. In: Text & Talk 28, 3, 377-396. https://doi.org/10.1515/TEXT.2008.018

Beer, I. (2013): Quartiersentwicklung als Diversitäts- und Teilhabestrategie. Zwischen traditionellen Integrationsdiskursen und gelebten Migrationsrealitäten. In: Schnur, O.; Zakrzewski, P.; Drilling, M. (Hrsg.): Migrationsort Quartier. Zwischen Segregation, Integration und Interkultur. Wiesbaden, 41-53. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01048-5_3

Björgvinsson, E.; Ehn, P.; Hillgren, P.-A. (2010): Participatory design and “democratizing innovation”. In: Robertson, T. (Hrsg.): Proceedings of the 11th Biennial Participatory Design Conference. New York, 41-50. https://doi.org/10.1145/1900441.1900448

Borner, J.; Kraft, A. H. (2018): Konzeptpapier zur Reallabor-Methode im ENavi-Projekt. http://kmgne.de/wp-content/uploads/2019/04/ENavi_AP13_KMGNE_Konzeptpapier_Reallabore_Borner-Kraft_Jan2018.pdf (25.02.2021).

Bruner, J. (2004): Life as Narrative. In: Social Research 71, 3, 691-710.

Dezuanni, M.; Foth, M.; Mallan, K.; Hughes, H.; Osborne, R. (2018): Social Living Labs for Digital Participation and Connected Learning. In: Dezuanni, M.; Foth, M.; Mallan, K.; Hughes, H. (Hrsg.): Digital Participation through Social Living Labs: Valuing Local Knowledge, Enhancing Engagement. Cambridge, 1‑17. https://doi.org/10.1016/C2016-0-01911-3

Eckart, J.; Ley, A.; Häußler, E.; Erl, T. (2018): Leitfragen für die Gestaltung von Partizipationsprozessen in Reallaboren. In: Defila, R.; Di Giulio, A. (Hrsg.): Transdisziplinär und transformativ forschen. Eine Methodensammlung. Wiesbaden, 105-135. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21530-9_6

Eckstein, B. J.; Throgmorton, J. A. (Hrsg.) (2003): Story and Sustainability. Planning, Practice, and Possibility for American Cities. Cambridge.

Finnegan, R. H. (2004): Tales of the city. A study of narrative and urban life. Cambridge.

Flick, U. (2005): Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. Reinbek bei Hamburg.

Flick, U. (2011): Das Episodische Interview. In: Oelerich, G.; Otto, H.-U. (Hrsg.): Empirische Forschung und Soziale Arbeit. Ein Studienbuch. Wiesbaden, 273-280. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92708-4_17

Gerhard, U.; Marquardt, E. (2017): Reallabore als innovatives Forschungsformat zur Untersuchung nachhaltiger Stadtentwicklung – eine kritische Reflexion. In: Berichte. Geographie und Landeskunde 91, 1, 97-111.

Hahne, U. (2019): Reallabore. Katalysator für die nachhaltige Stadt- und Regionalentwicklung? In: RaumPlanung 200, 1, 50-55.

Hörning, K.H. (2001): Experten des Alltags. Die Wiederentdeckung des praktischen Wissens. Weilerswist.

Hydén, L.-C. (2013): Bodies, embodiment and stories. In: Andrews, M.; Squire, C.; Tamboukou, M. (Hrsg.): Doing narrative research. London, 126-141.

Joost, G.; Unteidig, A. (2015): Design and Social Change: The Changing Environment of a Discipline in Flux. In: Jonas, W.; Zerwas, S.; von Anshelm, K. (Hrsg.): Transformation Design. Perspectives on a New Design Attitude. Basel, 134-148.

Kanning, H. (2018): Reallabore aus planerischer Perspektive. Hannover. = sustainify Arbeits- und Diskussionspapier 3.

Landolt, S. (2010): Unordentliche Jugendliche an ordentlichen Orten? Raumkonstruktion im Spannungsfeld städtischer Politik, Raumaneignungen Jugendlicher und Bedürfnissen Anwohnender. In: Berichte zur deutschen Landeskunde 84, 3, 237-253.

Lucius-Hoene, G.; Deppermann, A. (2004): Narrative Identität und Positionierung. In: Gesprächsforschung. Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion 5, 1, 166-183.

Mandelbaum, S. J. (1991): Telling Stories. In: Journal of Planning Education and Research 10, 3, 209-214. https://doi.org/10.1177/0739456X9101000308

Mareis, C. (2010): Entwerfen – Wissen – Produzieren. Designforschung im Anwendungskontext. In: Mareis, C.; Joost, G.; Kimpel, K. (Hrsg.): Entwerfen – Wissen – Produzieren. Designforschung im Anwendungskontext. Bielefeld, 9‑32. https://doi.org/10.14361/transcript.9783839414637.9

Mareis, C. (2011): Design als Wissenskultur. Interferenzen zwischen Design- und Wissensdiskursen seit 1960. Bielefeld.

Martínez, M. (Hrsg.) (2011a): Handbuch Erzählliteratur. Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart.

Martínez, M. (2011b): Erzählen. In: Martínez, M. (Hrsg.): Handbuch Erzählliteratur. Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart, 1‑11.

Martínez, M. (Hrsg.) (2017): Erzählen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart.

Massey, D. (2005): For space. London.

McVee, M. B.; Boyd, F. B. (2015): Exploring diversity through multimodality, narrative, and dialogue: A framework for teacher reflection. New York.

Müller, F. (2018): Designethnografie. Methodologie und Praxisbeispiele. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21388-6

Norrick, N. R. (2010): Conversational Storytelling. In: Herman, D. (Hrsg.): The Cambridge Companion to Narrative. Cambridge, 127-141.

Parodi, O.; Beecroft, R.; Albiez, M.; Quint, A.; Seebacher, A.; Tamm, K.; Waitz, C. (2016): Von „Aktionsforschung“ bis „Zielkonflikte“. Schlüsselbegriffe der Reallaborforschung. In: Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis 25, 3, 9‑18. https://doi.org/10.14512/tatup.25.3.9

Polanyi, M. (1985): Implizites Wissen. Frankfurt am Main.

Richter, R.; Rohnstock, N. (2016): Der Erzählsalon als Verfahren strategischen Erzählens. Konzeptionelle Voraussetzungen und empirische Gestalt am Beispiel des Projektes Lausitz an einen Tisch. In: DIEGESIS 5, 2, 84-100.

Ricoeur, P. (1984): Time and Narrative. Chicago.

Ricoeur, P. (1986): Life. A Story in Search of a Narrator. In: Doeser, M. C.; Kraay, J. N. (Hrsg.): Facts and Values. Dordrecht, 121-132. https://doi.org/10.1007/978-94-009-4454-1

Römhild, R. (2017): Konvivialität – Momente von Post-Otherness. In: Hill, M.; Yıldız, E. (Hrsg.): Postmigrantische Visionen. Erfahrungen – Ideen – Reflexionen. Bielefeld, 63-72. https://doi.org/10.14361/9783839439166-007

Rössig, W.; Herlo, B.; Moormann, A.; Faber, A.; Diekämper, J. (2018): Visitor Participation. An instrument for enhancing scientific literacy. In: Finlayson, O. E.; McLoughlin, E.; Erduran, S.; Childs, P. (Hrsg.): Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education. Dublin, 1002-1015.

Rose, M.; Wanner, M.; Hilger, A. (2019): Das Reallabor als Forschungsprozess und -infrastruktur für nachhaltige Entwicklung. Konzepte, Herausforderungen und Empfehlungen. o.O. = NaWiKo Synthese Working Paper 1.

Sandercock, L. (2003): Out of the Closet: The Importance of Stories and Storytelling in Planning Practice. In: Planning Theory and Practice 4, 1, 11-28. https://doi.org/10.1080/1464935032000057209

Sandercock, L.; Attili, G. (Hrsg.) (2010): Multimedia Explorations in Urban Policy and Planning. Beyond the Flatlands. Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-90-481-3209-6

Sanders, E. B.-N. (2006): Scaffolds for building everyday creativity. In: Frascara, J. (Hrsg.): Designing Effective Communications: Creating Contexts for Clarity and Meaning. New York, 65-77.

Sanders, E. B.-N. (2013): Perspectives on Participation in Design. In: Mareis, C.; Held, M.; Joost, G. (Hrsg.): Wer gestaltet die Gestaltung? Praxis, Theorie und Geschichte des partizipatorischen Designs. Bielefeld, 65-78. https://doi.org/10.14361/transcript.9783839420386.65

Schäpke, N.; Stelzer, F.; Bergmann, M.; Singer-Brodowski, M.; Wanner, M.; Caniglia, G.; Lang, D. J. (2017): Reallabore im Kontext transformativer Forschung. Ansatzpunkte zur Konzeption und Einbettung in den internationalen Forschungsstand. Lüneburg. = IETSR Discussion Papers in Transdisciplinary Sustainability Research 1/2017.

Schneidewind, U. (2014): Urbane Reallabore. Ein Blick in die aktuelle Forschungswerkstatt. In: pnd|online 3, 1‑7.

Schütze, F. (1983): Biographieforschung und narratives Interview. In: Neue Praxis 13, 3, 283-293.

SEG – Stadtentwicklungsgesellschaft Wiesbaden (2020): Integriertes Städtebauliches Entwicklungskonzept: ‚Soziale Stadt‘ Biebrich-Mitte. Wiesbaden.

Solorzano, D. G.; Yosso, T. J. (2001): Critical race and LatCrit theory and method: Counter-storytelling. In: International Journal of Qualitative Studies in Education 14, 4, 471-495. https://doi.org/10.1080/09518390110063365

Sommer, R. (2017): Gruppenbildung. In: Martínez, M. (Hrsg.): Erzählen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart, 257-259.

Strauss, A. L.; Corbin, J.M. (1997): Grounded theory in practice. Thousand Oaks.

Throgmorton, J. A. (1992): Planning as Persuasive Storytelling About the Future. Negotiating an Electric Power Rate Settlement in Illinois. In: Journal of Planning Education and Research 12, 1, 17-31. https://doi.org/10.1177/0739456X9201200103

Throgmorton, J. A. (2003): Planning as Persuasive Storytelling in a Global-Scale Web of Relationships. In: Planning Theory 2, 2, 125-151. https://doi.org/10.1177/14730952030022003

Unteidig, A.; Domínguez Cobreros, B.; Calderon-Lüning, E.; Joost, G. (2017): Digital commons, urban struggles and the role of Design. In: The Design Journal 20, S1, 3106-3120. https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1352818

Vacchelli, E. (2018): Embodied research in migration studies. Using creative and participatory approaches. Bristol.

van Hulst, M. (2012): Storytelling, a model of and a model for planning. In: Planning Theory 11, 3, 299-318. https://doi.org/10.1177/1473095212440425

von Unger, H. (2014): Partizipative Forschung. Einführung in die Forschungspraxis. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01290-8

Published

Issue publication date 2021-08-31 (version 2)
Published online first 2021-05-05 (version 1)

Versions

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Seydel H, Gliemann K, Stark S, Herlo B. Storytelling in the real-world laboratory. A contribution to the conceptual design of participatory methods for the co-production of knowledge through storytelling in the real-world laboratory. RuR [Internet]. 2021 Aug. 31 [cited 2024 Mar. 19];79(4):351-65. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/46