Internet Start-Ups – which Influence do the Alma Mater and the University Region have on the Location Decision of Founders?

Authors

  • Johannes Kopper Niederrhein Institut für Regional- und Strukturforschung (NIERS), Richard-Wagner-Straße 140, 41065, Mönchengladbach, Deutschland
  • Angelika Jäger The Nielsen Company GmbH, Sachsenstraße 16, 20097, Hamburg, Deutschland

DOI:

https://doi.org/10.1007/s13147-016-0439-y

Keywords:

Start-up, Regional knowledge transfer, Online sector

Abstract

The regional orientation of academic activities and economic support of the university region are increasingly important responsibilities. The paper examines to which extent academic founders of the online sector decide to establish firms close to their alma mater, and which factors affecting this decision are associated with the university or the region. Are entrepreneurs’ decisions to stay or leave the region dependent upon factors of the region itself? What influence do the structure and strategic focus of the university have on this decision? These questions are of interest for political decision makers and university stakeholders – especially as the regional effectiveness of start-ups and their contribution to regional economy is put into question. This regional effectiveness justifies high public financial support. The analysis is based on the German digital platform Gründerszene, which provides services for founders in the online sector. By using regression analysis, the factors of influence of academic institutions and the region on the location decision of online founders are identified. There is no noticeably higher rate of founders deciding to stay within regions which are strong with knowledge, innovation, and service compared to structurally weak regions. On the other hand, a regional entrepreneurial climate that is conducive for start-ups is very important.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Audretsch, D.B.; Falck, O.; Feldman, M.P.; Heblich, S. (2012): Local Entrepreneurship in Context. In: Regional Studies 46, 3, 379–389.

Backes-Gellner, U.; Demirer, G.; Sternberg, R. (2002): Individuelle und regionale Einflussfaktoren auf die Gründungsneigung von Hochschülern. In: Schmude, J.; Leiner, R. (Hrsg.): Unternehmensgründungen – Interdisziplinäre Beiträge zum Entrepreneurship Research. Heidelberg, 63–97.

Backhaus, K.; Erichson, B.; Plinke, W.; Weiber, R. (2011): Multivariate Analysemethoden. Eine anwendungsorientierte Einführung. Berlin, Heidelberg.

Beyer, F.; Majer, B. (2002): Wege der Abgrenzung von Wirkungsregionen der Universität. In: Bathelt, H.; Schamp, E. (Hrsg.): Die Universität in der Region. Frankfurt, 9–16. = Frankfurter Wirtschafts- und Sozialgeographische Schriften 71.

Blum, U.; Leibbrand, F. (2001): Entrepreneurship und Unternehmertum – Denkstrukturen für eine neue Zeit. Wiesbaden.

BMWI – Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (2008): Rahmenbedingungen und Ausprägung der akademischen Gründungsförderung an 100 deutschen Fachhochschulen. Berlin. = Forschungsbericht 576.

BMWI – Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (2012): Monitoring Report Digitale Wirtschaft 2012 – Mehrwert für Deutschland. Berlin.

Bruns, R. W.; Görisch, J. (2002): Unternehmensgründungen aus Hochschulen im regionalen Kontext – Gründungsneigung und Mobilitätsbereitschaft von Studierenden. Karlsruhe. = Arbeitspapiere Unternehmen und Region R1/2000.

Bundesagentur für Arbeit (2015): Sonderauswertung Sozialversicherungspflichtig Beschäftigte nach Wirtschaftszweigen WZ 2008. Nürnberg.

Caniëls, M.; van den Bosch, H. (2011): The Role of Higher Education Institutions in building regional innovation systems. In: Papers in Regional Science 90, 2, 271–286.

Di Gregorio, D.; Shane, S. (2003): Why do some universities generate more start-ups than others? In: Research Policy 32, 2, 209–227.

Dinse, H.-C.; Hamm, R.; Jäger, A.; Karl, H.; Kopper, J.; Strotebeck, F.; Warnecke, C. (2014): Regionale Transfereffekte verschiedener Hochschultypen (Abschlussbericht). Bochum. = Beiträge zur Ballungsraumforschung 14.

Egeln, J.; Gottschalk, S.; Rammer, C. (2004): Location decisions of spin-offs from public research institutions. In: Industry and Innovation 11, 3, 207–223.

Egeln, J.; Gottschalk, S.; Rammer, C.; Spielkamp, A.(2002): Spinoff-Gründungen aus der öffentlichen Forschung in Deutschland. Bonn. = Bundesministerium für Bildung und Forschung EXIST-Studien 4.

Florida, R. (2002): The rise of the Creative Class and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York.

Fritsch, M. (2016): Entrepreneurship. Theorie, Empirie, Politik. Wiesbaden.

Fritsch, M.; Aamoucke, R. (2013): Regional public research, higher education, and innovative start-ups: an empirical investigation. In: Small Business Economics 41, 4, 865–885.

Fritsch, M.; Henning, T.; Slavtchev, V.; Steigenberger, N. (2007): Hochschulen, Innovation, Region. Wissenstransfer im räumlichen Kontext. Berlin.

Fritsch, M.; Schroeter, A. (2011): Why does the effect of new business formation differ across regions? In: Small Business Economics 36, 4, 383–400.

Fromhold-Eisebith, M. (1992): Wissenschaft und Forschung als regionalwirtschaftliches Potential? Das Beispiel von Rheinisch Westfälischer Technischer Hochschule und Region Aachen. Aachen.

Goldstein, H. A. (2005): The Role of Knowledge Infrastructure in Regional Economic Development: The Case of the Research Triangle. In: Canadian Journal of Regional Science 28, 2, 199–220.

Goldstein, H. A. (2009): What we know and what we don’t know about the regional economic impacts of universities. In: Varga, A. (Hrsg.): Universities, knowledge transfer and regional development. Cheltenham, 11–35.

Goldstein, H.; Maier, G.; Lugner, M. (1995): The university as an instrument for economic and business development: U.S. and European comparisons. In: Dill, D. D.; Sporn, B. (Hrsg.): Emerging patterns of social demand and university reform: through a glass darkly. Oxford, 105–133.

Gottschalk, C.; Hamm, R.; Imöhl, I. (2010): Die Bedeutung der Kreativen Klasse für die wirtschaftliche Entwicklung der nordrhein-westfälischen Regionen. https://www.hs-niederrhein.de/fileadmin/dateien/institute/niers/pdf/Kreative-Klasse.Abschlussbericht-Teil 1.pdf (29.06.2016).

Hamm, R.; Jäger, A.; Karl, H.; Kopper, J.; Strotebeck, F.; Warnecke, C. (2013a): Regionale Transfereffekte verschiedener Hochschultypen. Analysen und Strategien für eine verbesserte Potenzialausschöpfung – Zwischenbericht II. https://www.hs-niederrhein.de/fileadmin/dateien/institute/niers/pdf/Publikationen/REGTRANS.2.ZWIBI.28.10.pdf (15.07.2016).

Hamm, R.; Jäger, A.; Karl, H.; Kopper, J.; Strotebeck, F.; Warnecke, C. (2013b): Regionale Transfereffekte verschiedener Hochschultypen. Analysen und Strategien für eine verbesserte Potenzialausschöpfung – Zwischenbericht I. https://www.hs-niederrhein.de/fileadmin/dateien/institute/niers/pdf/Publikationen/REGTRANS_ZWIBI_01.pdf (16.07.2016).

Hemer, J.; Walter, G.; Berteit, H.; Göthner, M. (2006): Erfolgsfaktoren für Unternehmensausgründungen aus der Wissenschaft. Karlsruhe.

Heumann, S. (2010): Bewegliche Ziele – Die räumlich-strategische Differenzierung der akademischen Gründungsförderung an 50 deutschen Universitäten. In: Beiträge zur Hochschulforschung 32, 3, 54–77.

Iacobucci, D.; Micozzi, A. (2015): How to evaluate the impact of academic spin-offs on local development: an empirical analysis of the Italian case. In: The Journal of Technology Transfer 40, 3, 434–452.

INCHER – International Centre for Higher Education Research Kassel (2011): KOAB Absolventenbefragung 2011, Jahrgang 2009. Kassel.

Jäger, A.; Kopper, J. (2014): Third mission potential in higher education: measuring the regional focus of different types of HEIs. In: Review of Regional Research 34, 2, 95–118.

Koschatzky, K. (2002): Hochschulen im regionalen Gründungskontext. In: Koschatzky, K.; Kulicke, M. (Hrsg.): Wissenschaft und Wirtschaft im regionalen Gründungskontext. Stuttgart, 31–36.

Kratz, F.; Lenz, T. (2015): Regional-ökonomische Effekte von Hochschulabsolventen. In: Beiträge zur Hochschulforschung 37, 2, 8–28.

Krebs, D. (1995): Selbstselektion: demographisches oder attitudinales Problem? In: ZA-Information/Zentralarchiv für empirische Sozialforschung 36, 114–125.

Kulicke, M.; Dornbusch, F.; Kripp, K.; Schleinkofer, M. (2012): Nachhaltigkeit der EXIST-Förderung. Gründungsunterstützung an Hochschulen, die zwischen 1998 und 2011 gefördert wurden. Bericht der wissenschaftlichen Begleitforschung zu „EXIST – Existenzgründungen aus der Wissenschaft“. Karlsruhe.

Landry, R.; Amara, N.; Rherrad, I. (2006): Why are some university researchers more likely to create spin-offs than others? Evidence from Canadian universities. In: Research Policy 35, 10, 1599–1615.

Lockett, A.; Siegel, D.; Wright, M.; Ensley, M. D. (2005): The creation of spin-off firms at public research institutions: Managerial and policy implications. In: Research Policy 34, 7, 981–993.

Möller, K. (2014): Culturally clustered or in the cloud? Location of internet start-ups in Berlin. London. = Spatial Economic Research Centre Discussion Paper 157.

Neubecker, J. (2006): Finanzierung durch Corporate Venture Capital und Venture Capital. Empirische Untersuchung zum Value Added junger, innovativer Unternehmen in Deutschland. Wiesbaden.

Petersen, M. A. (2009): Estimating Standard Errors in Finance Panel Data Sets: Comparing Approaches. In: The Revue of Financial Studies 22, 1, 435–480.

Roessler, I.; Duong, S.; Hachmeister, C.-D. (2015): Welche Missionen haben Hochschulen? Third Mission als Leistung der Fachhochschulen für die und mit der Gesellschaft. Gütersloh. = Centrum für Hochschulentwicklung Arbeitspapier 182.

Schefczyk, M. (2004): Erfolgsstrategien deutscher Venture Capital-Gesellschaften. Analyse der Investitionsaktivitäten und des Beteiligungsmanagements von Venture Capital-Gesellschaften. Stuttgart. = Betriebswirtschaftliche Abhandlungen 106.

Schleinkofer, M. (2006): Unternehmensgründungen aus Hochschulen und außeruniversitären Forschungseinrichtungen. Empirisch basierte Studie zu Erfolgsfaktoren aus dem betrieblichen Umfeld. Diplomarbeit an der Universität Regensburg.

Schmidt, A.; Heinrichs, S.; Walter, A. (2010): Ein Forschungsüberblick zu Einflussgrößen der Entwicklung technologieorientierter Spin-off-Unternehmen. Kiel. = Arbeitspapiere Institut für Betriebswirtschaftslehre, Universität Kiel.

Schmitt, N. (1996): Uses and abuses of coefficient alpha. In: Psychological Assessment 8, 4, 350–353.

Schmoch, U.; Licht, G.; Reinhard, M. (2000): Wissens- und Technologietransfer in Deutschland. Studie im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung und Forschung. Karlsruhe, Mannheim, München.

Schmude, J. (1994): Geförderte Unternehmensgründungen in Baden-Württemberg. Eine Analyse der regionalen Unterschiede des Existenzgründungsgeschehens am Beispiel des Eigenkapitalhilfe-Programms (1979–1989). Stuttgart. = Erdkundliches Wissen 114.

Statistisches Bundesamt (2013): Monetäre hochschulstatistische Kennzahlen – Einzelne Hochschulen. Spezialauswertung Fachserie 11/4.3.2. Wiesbaden.

Wissenschaftsrat (2007): Empfehlungen zur Interaktion von Wissenschaft und Wirtschaft. Oldenburg.

Zhang, J. (2006): Silicon Valley’s regional advantages: evidence from venture capital data. In: Karlsson, C.; Johannson, B.; Stough, R. R. (Hrsg.): Entrepreneurship and Dynamics in the Knowledge Economy. New York, 167–188.

Downloads

Published

2017-04-30

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Kopper J, Jäger A. Internet Start-Ups – which Influence do the Alma Mater and the University Region have on the Location Decision of Founders?. RuR [Internet]. 2017 Apr. 30 [cited 2024 May 27];75(2):109–123. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/463