Soccer and Regional Development. An Analysis of the Regional Economic Impacts of a Bundesliga Soccer Club—Using the Example of Borussia VfL 1900 Mönchengladbach

Authors

  • Rüdiger Hamm NIERS Institut, Hochschule Niederrhein, Richard-Wagner-Straße 140, 41065, Mönchengladbach, Deutschland
  • Angelika Jäger NIERS Institut, Hochschule Niederrhein, Richard-Wagner-Straße 140, 41065, Mönchengladbach, Deutschland
  • Christina Fischer NIERS Institut, Hochschule Niederrhein, Richard-Wagner-Straße 140, 41065, Mönchengladbach, Deutschland

DOI:

https://doi.org/10.1007/s13147-016-0389-4

Keywords:

Sports, Regional Development, Location Factor, Image Measurement, Multiplier Analysis, City Image

Abstract

Soccer—the world’s most important triviality—is not only the most popular sport in Europe, but has furthermore become an increasingly important research subject for various scientific disciplines. For regional economists and policy advisers, especially the estimation of regional economic impacts of soccer clubs and their regular major sport events are of high importance and interest. Whereas athletic success and challenges are achieved within the stadium, along with the popularity of the soccer club and its athletes, significant economic benefits can arise for the cities and regions hosting a soccer club. The purpose of this article is to analyze and estimate the impact, the German national league soccer club Borussia VfL 1900 Mönchengladbach exerts on its surrounding region, the Middle Lower Rhine Region in North Rhine-Westphalia, Germany. The analysis differentiates expenditure-based and supply side effects. On one hand, the value added effect for the hosting region is estimated at nearly 100 mio. € annually. In addition, employment effects arise from the 1.075 employees working for the club. On the other hand, the results indicate that the club’s effects on the region’s perception, awareness and public image—which are mostly not included in comparable scientific studies, as it is difficult to quantify and measure these effects—are significant and should no longer be neglected in cost-benefit analysis of large sporting events. The results also suggest the existence of a positive influence on the local identity and sense of belonging of the population that is characterized in this study as “psychological income”. Summarized, a soccer club is identified as a significant and valuable location factor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahlert, G. (2013): Die wirtschaftliche Bedeutung des Sports in Deutschland. Abschlussbericht zum Forschungsprojekt „Satellitenkonto Sport 2008“ für das Bundesinstitut für Sportwissenschaft (BISp). http://www.gws-os.com/discussionpapers/gws_researchreport13-2.pdf (20.07.2015).

Crompton, J. L. (1995): Economic Impact Analysis of Sports Facilities and Events: Eleven Sources of Misapplication. In: Journal of Sport Management 9, 1, 14–35.

Crompton, J. L. (2004): Beyond Economic Impact: An Alternative Rationale for the Public Subsidy of Major League Sports Facilities. In: Journal of Sport Management 18, 1, 40–58.

Dietl, M.; Pauli, M. (1999): Wirtschaftliche Auswirkungen öffentlich finanzierter Stadionprojekte. Paderborn. = Arbeitspapiere der Universität Paderborn 61.

Diller, C. (1991): Weiche Standortfaktoren. Zur Entwicklung eines kommunalen Handlungsfeldes. Das Beispiel Nürnberg. Berlin. = Arbeitshefte des Instituts für Stadt- und Regionalplanung der Technischen Universität Berlin 43.

Essig, C.; Soulas de Russel, D.; Semanakova, M. (2003): Das Image von Produkten, Marken und Unternehmen. Sternenfels.

EWMG – Entwicklungsgesellschaft der Stadt Mönchengladbach mbH (2014): Projekt Nordpark. Visionen und Potentiale. http://ewmg.de/projekt-nordpark.html (13.01.2014).

Grabow, B. (1994): „Weiche“ Standortfaktoren. In: Dieckmann, J.; König, E. M. (Hrsg.): Kommunale Wirtschaftsförderung – Handbuch der Standortsicherung und -entwicklung in Stadt, Gemeinde und Kreis. Stuttgart, 147–163.

Hamm, R. (1998): Regionalwirtschaftliche Effekte eines Fußballbundesligisten – Theoretische Überlegungen und einige empirische Ergebnisse. In: Raumforschung und Raumordnung 56, 1, 43–48.

Hamm, R. (1999): Regionalwirtschaftliche Effekte von Events und Probleme bei ihrer Quantifizierung – Überlegungen am Beispiel eines Fußball-Bundesligavereins. In: Tourismus Journal 3, 3, 303–324.

Hamm, R.; Jäger, A.; Fischer, C. (2014): Regionalwirtschaftliche Effekte eines Fußball-Bundesliga-Vereins – Dargestellt am Beispiel des Borussia VfL 1900 Mönchengladbach. Mönchengladbach. = Mönchengladbacher Schriften zur wirtschaftswissenschaftlichen Praxis 27.

Hamm, R.; Janßen-Timmen, R.; Moos, W. (2006): Die wirtschaftliche Bedeutung des VfL Borussia Mönchengladbach für den Niederrhein. Gutachten im Auftrag von Borussia Mönchengladbach. Mönchengladbach (unveröffentlichtes Manuskript).

Hamm, R.; Vetter, R. (2004): Kommunalwirtschaftliche Analysen als Instrument der Politikberatung – Eine Darstellung am Beispiel der Stadt Korschenbroich. Aachen. = Mönchengladbacher Schriften zur wirtschaftswissenschaftlichen Praxis 15.

Hamm, R.; Wenke, M.; Növer, R.; Werkle, G. (2013): Wirtschaftliche Strukturen und Entwicklungen im IHK-Bezirk Mittlerer Niederrhein. Krefeld. = IHK-Schriftenreihe 135.

Hassenpflug, F. (2012): Wirtschaftsfaktor VfL Osnabrück. Studie über ökonomische Auswirkungen des Fußballvereins in Stadt und Region (Kurzfassung). http://www.vfl.de/fileadmin/vfl/Redakteur/PDF-Dokumente/Wirtschaftsfaktor_VFL_Web.pdf (24.09.2013).

Information und Technik Nordrhein-Westfalen (2016): Kommunales Bildungsmonitoring: Tab. A1.2, Bevölkerung nach Altersgruppen und Geschlecht (Basis VZ 87). https://www.landesdatenbank.nrw.de/ldbnrw/online/logon (16.02.2016).

Luh, A. (2002): Wir sind die Ruhrpott-Kanaken: Fußball und Identität im Ruhrgebiet 1920–2000. In: Krüger, A.; Buss, W. (Hrsg.): Transformationen: Kontinuitäten und Veränderungen in der Sportgeschichte II. Göttingen, 203–211. = Schriftenreihe des Niedersächsischen Instituts für Sportgeschichte Hoya e. V. 17.

Misoch, S. (2015): Qualitative Interviews. Berlin, München, Boston.

Preuß, H.; Könecke, T.; Schütte, N. (2010): „Ökonomische Auswirkungen des 1. FC Kaiserslautern für Kaiserslautern und Rheinland-Pfalz“. Ergebniszusammenfassung der Studie. http://www.sport.uni-mainz.de/Preuss/Download%20public/projekte/20100510_FCK_Studie_Ergebnisse.pdf (24.09.2013).

Schmidt, S. L.; Bünning, F. (2012): Die Stadt und ihr Profifußball: Eine ganz normale Beziehung. https://www.ebs.edu/fileadmin/redakteur/funkt.dept.sol/ISBS/ISBS_Issue_5_Die_Stadt_und_ihr_Profifussball.pdf (24.09.2013). = ISBS Research Series 5.

Schwark, J. (2004): Regionale Wertschöpfung von Sport(groß)veranstaltungen. In: Krüger, A.; Dreyer, A. (Hrsg.): Sportmanagement: Eine themenbezogene Einführung. München, Wien, 193–210.

ServiceValue GmbH (2013): Familienfreundliche Unternehmen. http://www.servicevalue.de/wettbewerbe/branchenuebergreifend/familienfreundliche-unternehmen/ (03.01.2014).

Siegfried, J.; Zimbalist, A. (2000): The Economics of Sports Facilities and Their Communities. In: Journal of Economic Perspectives 14, 3, 95–114.

Statistisches Bundesamt (2010): Volkswirtschaftliche Gesamtrechnungen, Input-Output-Rechnung. https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/VolkswirtschaftlicheGesamtrechnungen/InputOutputRechnung/VGRInputOutputRechnung2180200079004.pdf?__blob=publicationFile (10.01.2014)

Vöpel, H.; Steinhardt, M. (2008): Wirtschaftsfaktor Fußball – Globale Entwicklungen und die regionalwirtschaftlichen Potenziale des HSV. Studie im Auftrag der HSH Nordbank AG. www.hwwi.org/fileadmin/hwwi/Publikationen/Partnerpublikationen/HSH/Fussballstudie_14_B.pdf (24.09.2013).

Downloads

Published

2016-04-30

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Hamm R, Jäger A, Fischer C. Soccer and Regional Development. An Analysis of the Regional Economic Impacts of a Bundesliga Soccer Club—Using the Example of Borussia VfL 1900 Mönchengladbach. RuR [Internet]. 2016 Apr. 30 [cited 2024 Apr. 26];74(2):135–150. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/545