Determinants of online shopping – an empirical study in six North Rhine-Westphalian city regions Authors Claus-C. Wiegandt Geographisches Institut, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, Meckenheimer Allee 166, 53115, Bonn, Deutschland Sabine Baumgart Fakultät Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44221, Dortmund, Deutschland Nina Hangebruch Fakultät Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44221, Dortmund, Deutschland Linus Holtermann Geographisches Institut, Ruhr-Universität Bochum, Universitätsstraße 104, 44799, Bochum, Deutschland Christian Krajewski Institut für Geographie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Heisenbergstraße 2, 48149, Münster, Deutschland Matthias Mensing Geographisches Institut, RWTH Aachen, Templergraben 55, 52056, Aachen, Deutschland Cordula Neiberger Geographisches Institut, RWTH Aachen, Templergraben 55, 52056, Aachen, Deutschland Frank Osterhage ILS – Institut für Landes- und Stadtentwicklungsforschung, Brüderweg 22-24, 44135, Dortmund, Deutschland Verena Texier-Ast Institut für Geographie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Heisenbergstraße 2, 48149, Münster, Deutschland Klaus Zehner Geographisches Institut, Universität zu Köln, Otto-Fischer-Straße 4, 50674, Köln, Deutschland Björn Zucknik Geographisches Institut, Ruhr-Universität Bochum, Universitätsstraße 104, 44799, Bochum, Deutschland DOI: https://doi.org/10.1007/s13147-018-0532-5 Keywords: Retail trade, E-commerce, Online shopping, Buyer behavior, North Rhine-Westphalia Abstract Retail trade is no longer occurring in urban centres or suburban malls on the edge of cities, exclusively. It increasingly takes place online. The aim of this study is to examine the determining factors for in-store and online shopping respectively. The results are based on a survey of approximately 2,900 people in the six North Rhine-Westphalian city regions of Aachen, Bochum, Bonn, Dortmund, Münster and Cologne. Depending on the distance to each particular urban centre, 26 neighbourhoods were chosen to conduct the questionnaires. In all six city regions it is apparent that instead of spatial factors selected demographic and socio-economic forces determine buyer behaviour. While gender, age and lifestyles are important in terms of online shopping, income is no longer an influencing parameter. Downloads Download data is not yet available. References BBSR – Bundesinstitut für Bau‑, Stadt- und Raumforschung (Hrsg.) (2017): Online-Handel – Mögliche räumliche Auswirkungen auf Innenstädte, Stadtteil- und Ortszentren. Bonn. = BBSR-Online-Publikation 08/2017. Beckmann, R. M.; Hangebruch, N. 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Downloads PDF (German) Published 2018-06-30 Issue Vol. 76 No. 3 (2018) Section Research Article License Copyright (c) 2018 RuR Editors This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License. Articles in Raumforschung und Raumordnung – Spatial Research and Planning are published under a Creative Commons license. From Vol. 79 No. 2 (2021), the license applied is CC BY 4.0. From Vol. 77 No. 1 to Vol. 79 No.1, articles were published under a CC BY-SA license. Earlier volumes have been re-published by oekom 2022 under the Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY 4.0. How to Cite 1.Wiegandt C-C, Baumgart S, Hangebruch N, Holtermann L, Krajewski C, Mensing M, et al. Determinants of online shopping – an empirical study in six North Rhine-Westphalian city regions. RuR [Internet]. 2018 Jun. 30 [cited 2024 Dec. 7];76(3):247–265. 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