Determinants of online shopping – an empirical study in six North Rhine-Westphalian city regions

Authors

  • Claus-C. Wiegandt Geographisches Institut, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, Meckenheimer Allee 166, 53115, Bonn, Deutschland
  • Sabine Baumgart Fakultät Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44221, Dortmund, Deutschland
  • Nina Hangebruch Fakultät Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44221, Dortmund, Deutschland
  • Linus Holtermann Geographisches Institut, Ruhr-Universität Bochum, Universitätsstraße 104, 44799, Bochum, Deutschland
  • Christian Krajewski Institut für Geographie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Heisenbergstraße 2, 48149, Münster, Deutschland
  • Matthias Mensing Geographisches Institut, RWTH Aachen, Templergraben 55, 52056, Aachen, Deutschland
  • Cordula Neiberger Geographisches Institut, RWTH Aachen, Templergraben 55, 52056, Aachen, Deutschland
  • Frank Osterhage ILS – Institut für Landes- und Stadtentwicklungsforschung, Brüderweg 22-24, 44135, Dortmund, Deutschland
  • Verena Texier-Ast Institut für Geographie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Heisenbergstraße 2, 48149, Münster, Deutschland
  • Klaus Zehner Geographisches Institut, Universität zu Köln, Otto-Fischer-Straße 4, 50674, Köln, Deutschland
  • Björn Zucknik Geographisches Institut, Ruhr-Universität Bochum, Universitätsstraße 104, 44799, Bochum, Deutschland

DOI:

https://doi.org/10.1007/s13147-018-0532-5

Keywords:

Retail trade, E-commerce, Online shopping, Buyer behavior, North Rhine-Westphalia

Abstract

Retail trade is no longer occurring in urban centres or suburban malls on the edge of cities, exclusively. It increasingly takes place online. The aim of this study is to examine the determining factors for in-store and online shopping respectively. The results are based on a survey of approximately 2,900 people in the six North Rhine-Westphalian city regions of Aachen, Bochum, Bonn, Dortmund, Münster and Cologne. Depending on the distance to each particular urban centre, 26 neighbourhoods were chosen to conduct the questionnaires. In all six city regions it is apparent that instead of spatial factors selected demographic and socio-economic forces determine buyer behaviour. While gender, age and lifestyles are important in terms of online shopping, income is no longer an influencing parameter.

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Published

2018-06-30

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1.
Wiegandt C-C, Baumgart S, Hangebruch N, Holtermann L, Krajewski C, Mensing M, et al. Determinants of online shopping – an empirical study in six North Rhine-Westphalian city regions. RuR [Internet]. 2018 Jun. 30 [cited 2024 Nov. 4];76(3):247–265. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/390

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