Managed settlement retreat – a strategy for the mitigation of flood risks

Authors

  • Stefan Greiving Institut für Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44227, Dortmund, Deutschland http://orcid.org/0000-0002-6245-752X
  • Florian Hurth Institut für Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44227, Dortmund, Deutschland
  • Christina Gollmann Institut für Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44227, Dortmund, Deutschland
  • Madeleine Kirstein Institut für Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44227, Dortmund, Deutschland
  • Mark Fleischhauer Institut für Raumplanung, Technische Universität Dortmund, August-Schmidt-Straße 10, 44227, Dortmund, Deutschland
  • Andrea Hartz agl Hartz • Saad • Wendl, Großherzog-Friedrich-Straße 16-18, 66111, Saarbrücken, Deutschland
  • Sascha Saad agl Hartz • Saad • Wendl, Großherzog-Friedrich-Straße 16-18, 66111, Saarbrücken, Deutschland

DOI:

https://doi.org/10.1007/s13147-018-0533-4

Keywords:

Flooding, Spatial planning, Risk, Settlement retreat

Abstract

Currently, spatial planning contributes to the management of flood risks by keeping flood-prone area free of further development. This approach does not contribute to the reduction of flood risks which are mainly related to already built-up areas. For reducing flood risks, threatened settlement and infrastructure have to be protected or retreated from flood-prone areas. This paper discusses managed settlement retreat. First, the present role of spatial planning in flood risk management is investigated by means of a literature survey and an analysis of the practice of spatial planning in all major territorial states. Moreover, existing examples for managed settlement retreat from Germany and other countries are analysed. Managed settlement retreat can be conceptualized as a proactive or reactive planning strategy in order to reduce flooding risk. The paper presents the results of a gaming simulation of a proactive settlement retreat in Saxonia (Germany). This test proved the applicability of managed settlement retreat in context or urban renewal. Here, a close cooperation between urban development, regional planning and water management is seen as a success factor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARGEBAU – Bauministerkonferenz (2008): Handlungsanleitung für den Einsatz rechtlicher und technischer Instrumente zum Hochwasserschutz in der Raumordnung, in der Bauleitplanung und bei der Zulassung von Einzelbauvorhaben. https://www.is-argebau.de/Dokumente/42310893.pdf (18.01.2018).

BABS – Bundesamt für Bevölkerungsschutz (2008): Risikoaversion: Entwicklung systematischer Instrumente zur Risiko- bzw. Sicherheitsbeurteilung. Zusammenfassender Bericht. Bern.

Barredo, J. I. (2009): Normalised flood losses in Europe: 1970-2006. In: Natural Hazards and Earth System Sciences 9, 1, 97-104. doi: 10.5194/nhess-9-97-2009

BBSR – Bundesinstitut für Bau‑, Stadt- und Raumforschung (Hrsg.) (2015): Überflutungs- und Hitzevorsorge durch die Stadtentwicklung. Strategien und Maßnahmen zum Regenwassermanagement gegen urbane Sturzfluten und überhitzte Städte. Bonn.

BBSR – Bundesinstitut für Bau‑, Stadt- und Raumforschung (Hrsg.) (2016): Klimaschutz und Klimaanpassung im Stadtumbau Ost und West. Bonn. = BBSR-Online-Publikation 11/2016. http://www.bbsr.bund.de/BBSR/DE/Veroeffentlichungen/BBSROnline/2016/bbsr-online-11-2016-dl.pdf (22.01.2018).

BBSR – Bundesinstitut für Bau‑, Stadt- und Raumforschung; BMUB – Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit (Hrsg.) (2016): Gemeinsame Evaluierung der Programme Stadtumbau Ost und Stadtumbau West. Berlin.

Birkmann, J.; Garschagen, M.; Kraas, F.; Quang, N. (2010): Adaptive urban governance: new challenges for the second generation of urban adaptation strategies to climate change. In: Sustainability Science 5, 2, 185-206. doi: 10.1007/s11625-010-0111-3

Birkmann, J.; Greiving, S.; Overbeck, G.; Pohl, J.; Rother, K.-H.; Rumberg, M.; Spangenberg, M.; Wernig, R.; Zehetmair, S. (2011): Zukünftige Ausgestaltung des Risikomanagements in der Raumplanung. Hannover. = Positionspapier aus der ARL 86.

BMI – Bundesministerium des Innern (2009): Nationale Strategie zum Schutz Kritischer Infrastrukturen (KRITIS-Strategie). Berlin.

BMLFUW – Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft (2005): Analyse der Hochwasserereignisse vom August 2002 – Flood Risk. Synthesebericht. Wien.

BMUB – Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit (Hrsg.) (2015): Integrierte städtebauliche Entwicklungskonzepte in der Städtebauförderung. Eine Arbeitshilfe für Kommunen. Berlin.

BMVBS – Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung (Hrsg.) (2011): Klimawandelgerechte Stadtentwicklung. Ursachen und Folgen des Klimawandels durch urbane Konzepte begegnen. Bonn. = Schriftenreihe Forschung 149.

BMVBS – Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung (Hrsg.) (2013a): Flexibilisierung der Planung für eine klimawandelgerechte Stadtentwicklung. Verfahren, Instrumente und Methoden für anpassungsflexible Raum- und Siedlungsstrukturen. Berlin. = BMVBS-Online-Publikation 16/2013. http://www.bbsr.bund.de/BBSR/DE/Veroeffentlichungen/BMVBS/Online/2013/DL_ON162013.pdf (22.01.2018).

BMVBS – Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung (Hrsg.) (2013b): Heute Zukunft gestalten. Raumentwicklungsstrategien zum Klimawandel. Berlin.

BMVBS – Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung (Hrsg.) (2014): Regionale Fragestellungen – regionale Lösungsansätze. Ergebnisbericht der Vertiefungsphase des Modellvorhabens der Raumordnung „Raumentwicklungsstrategien zum Klimawandel“ (KlimaMORO). Berlin. = BMVBS-Online-Publikation 01/2014. www.bbsr.bund.de/BBSR/DE/Veroeffentlichungen/BMVBS/Online/2014/DL_ON012014.pdf (18.01.2018).

BMVI – Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (Hrsg.) (2017): Handlungshilfe Klimawandelgerechter Regionalplan. Ergebnisse des Forschungsprojektes KlimREG für die Praxis. Berlin. = MORO Praxis 6/17.

BMVI – Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur; BBSR – Bundesinstitut für Bau‑, Stadt- und Raumforschung (Hrsg.) (2017): Endbericht des BMVI/BBSR MORO-Vorhabens „Regionalentwicklung und Hochwasserschutz in Flussgebieten (Elbe 1. Phase)“. Berlin/Bonn (unveröffentlicht).

Bronen, R. (2015): Climate-induced community relocations: using integrated social-ecological assessments to foster adaptation and resilience. In: Ecology and Society 20, 3, 36. doi: 10.5751/ES-07801-200336

Burby, R. J.; Deyle, R. E.; Godschalk, D. R.; Olshansky, R. B. (2000): Creating Hazard Resilient Communities through Land-Use Planning. In: Natural Hazards Review 1, 2, 99-106. doi: 10.1061/(ASCE)1527-6988(2000)1:2(99)

Christmann G.; Ibert, O. (2012): Vulnerability and Resilience in a Socio-Spatial Perspective: A Social-Scientific Approach. In: Raumforschung und Raumordnung 70, 4, 59-72. doi: 10.1007/s13147-012-0171-1

Dähnert, D. (1999): Bewältigung technischer und sozialer Probleme bei der Konzeption von Umsiedlungen. Dissertation, Brandenburgische Technische Universität Cottbus.

Davoudi, S. (2012): Resilience: A Bridging Concept or a Dead End? In: Planning Theory and Practice 13, 2, 299-307. doi: 10.1080/14649357.2012.677124

De Wet, C. (2001): Economic Development and Population Displacement. Can Everybody Win? In: Economic and Political Weekly 36, 50, 4637-4646.

DEFRA – Department for Environment, Food and Rural Affairs (2006): Shoreline management plan guidance. Volume 1: Aims and requirements. London.

Deutscher Städtetag (2012): Positionspapier Anpassung an den Klimawandel. Empfehlungen und Maßnahmen der Städte. Köln. http://www.staedtetag.de/imperia/md/content/dst/positionspapier_klimawandel_juni_2012.pdf (18.01.2018).

Diekmann, P.; Leppert, H. (1978): Planspiel und Planspiel-Simulation in der Raumplanung. Basel.

DKKV – Deutsches Komitee für Katastrophenvorsorge (2004): Hochwasservorsorge in Deutschland. Lernen aus der Katastrophe 2002 im Elbegebiet. Bonn. = Schriftenreihe des DKKV 29.

DKKV – Deutsches Komitee für Katastrophenvorsorge; Universität Potsdam (Hrsg.) (2015): Das Hochwasser im Juni 2013: Bewährungsprobe für das Hochwasserrisikomanagement in Deutschland. Bonn. = DKKV-Schriftenreihe 53.

Faßbender, K. (2012): Rechtsgutachten zu den Anforderungen an regionalplanerische Festlegungen zur Hochwasservorsorge. Erstattet im Auftrag des Regionalen Planungsverbands Oberes Elbtal/Osterzgebirge. Leipzig.

FEMA – Federal Emergency Management Agency (Hrsg.) (2008): Guidelines for Design of Structures for Vertical Evacuation from Tsunamis. Washington, DC.

Glade, T.; Greiving, S. (2011): Naturgefahren und -risiken. Risikomanagement und Governance. In: Bevölkerungsschutz 56, 2, 13-19.

Greiving, S. (2002): Räumliche Planung und Risiko. München.

Greiving, S. (2008): Hochwasserrisikomanagement zwischen konditional und final programmierter Steuerung. In: Jarass, H. D. (Hrsg.): Wechselwirkungen zwischen Raumplanung und Wasserwirtschaft. Berlin, 124-145. = Beiträge zum Raumplanungsrecht 237.

Greiving, S. (2011a): Optionen und Hemmnisse für eine Koordination von Planung und Verfahren von Wasserwirtschaft und Raumplanung. In: von Haaren, C.; Galler, C. (Hrsg.): Zukunftsfähiger Umgang mit Wasser im Raum. Hannover, 81-104. = Forschungs- und Sitzungsberichte der ARL 234.

Greiving, S. (2011b): Methodik zur Festlegung raum- und raumplanungsrelevanter Risiken. In: Pohl, J.; Zehetmair, S. (Hrsg.): Risikomanagement als Handlungsfeld in der Raumplanung. Hannover, 22-30. = Arbeitsmaterial der ARL 357.

Greiving, S.; Pratzler-Wanczura, S.; Sapountzaki, K.; Ferri, F.; Grifoni, P.; Firus, K.; Xanthopoulos, G. (2012): Linking the actors and policies throughout the disaster management cycle by „Agreement on Objectives“ – a new output-oriented management approach. In: Natural Hazards and Earth System Sciences 12, 1085-1107. doi: 10.5194/nhess-12-1085-2012

Greiving, S.; Hartz, A.; Hurth, F.; Saad, S. (2016): Raumordnerische Risikovorsorge am Beispiel der Planungsregion Köln. In: Raumforschung und Raumordnung 74, 2, 83-99. doi: 10.1007/s13147-016-0387-6

Greiving, S.; Hurth, F.; Hartz, A.; Saad, S.; Fleischhauer, M. (2016): Developments and Drawbacks in Critical Infrastructure and Regional Planning: A Case Study on Region of Cologne, Germany. In: Journal of Extreme Events 3, 4. doi: 10.1142/S2345737616500147

Greiving, S.; Ubaura, M.; Tesliar, J. (Hrsg.) (2018): Spatial planning and resilience following disasters. International and comparative perspectives. Bristol.

Hagen, M. (2014): Vorbild USA? Die Absiedelung in überschwemmungsgefährdeten Gebieten zur Reduzierung des Hochwasserrisikos in Deutschland. Masterarbeit, Technische Universität Dortmund.

Heiland, P. (2002): Vorsorgender Hochwasserschutz durch Raumordnung, interregionale Kooperation und ökonomischen Lastenausgleich. Darmstadt. = Schriftenreihe WAR 143.

Holling, C.S. (1973): Resilience and stability of ecological systems. In: Annual Review of Ecology and Systematics 4, 1‑23. doi: 10.1146/annurev.es.04.110173.000245

Holling, C.S.; Gunderson, L.H. (2001): Resilience and Adaptive Cycles. In: Gunderson, L.H.; Holling, C.S. (Hrsg.): Panarchy. Understanding Transformations in Human and Natural Systems. Washington, DC, 25-62.

IKSR – Internationale Kommission zum Schutz des Rheins (2002): Hochwasservorsorge – Maßnahmen und ihre Wirksamkeit. Koblenz.

Janssen, G.; Rubel, C.; Schulze, F.; Keimeyer, F. (2016): Siedlungsrückzug – Recht und Planung im Kontext von Klima- und demografischem Wandel. Dessau-Roßlau. = Climate Change 21/2016.

von Kintzel, A. (2004): Bodenordnerische und bodenwirtschaftliche Modifikationen der bergrechtlichen Grundabtretung für den rheinischen Baunkohlentagebau. Bonn. = Beiträge zu Städtebau und Bodenordnung 28.

Köck, W. (2010): Rücknahme von Baurecht. In: In: Landes- und Kommunalverwaltung 10, 9, 404-414.

Kron, W.; Steuer, M.; Löw, P.; Wirtz, A. (2012): How to deal properly with a natural catastrophe database – analysis of flood losses. In: Natural Hazards and Earth System Sciences 12, 535-550. doi: 10.5194/nhess-12-535-2012

LAWA – Länderarbeitsgemeinschaft Wasser (1995): Leitlinien für einen zukunftsweisenden Hochwasserschutz. o.O.

LAWA – Bund/Länder-Arbeitsgemeinschaft Wasser (2014): Nationales Hochwasserschutzprogramm. Kiel.

Meier, R.L.; Duke, R.D. (2007): Gaming Simulation for Urban Planning. In: Journal of the American Institute of Planners 32, 1, 3‑17. doi: 10.1080/01944366608978484

Merz, B.; Hall, J.; Disse, M.; Schumann, A. (2010): Fluvial flood risk management in a changing world. In: Natural Hazards and Earth System Sciences 10, 509-527. doi: 10.5194/nhess-10-509-2010

MKRO – Ministerkonferenz für Raumordnung (2013): Raumordnung und Klimawandel. Umlaufbeschluss vom 06.02.2013. http://www.klimamoro.de/fileadmin/Dateien/Transfer_KlimaMORO/Beratungsmodul/Leitf%C3%A4den/Leitf%C3%A4den%20mit%20Ma%C3%9Fnahmenvorschl%C3%A4gen%20in%20relevanten%20Handlungsfeldern/MKRO-Handlungskonzept%20der%20Raumordnung%20.pdf (18.01.2018).

Niekamp, O.; Pieroth, K. (2013): Hochwasserschäden. In: Patt, H.; Jüpner, R. (Hrsg.): Hochwasser-Handbuch. Auswirkungen und Schutz. Berlin, 519-552. doi: 10.1007/978-3-642-28191-4

Pardede, T. S.; Munandar, G. C. (2018): Politics in spatial planning in Aceh recovery post-tsunami 2004. In: Greiving S.; Ubaura, M.; Tesliar, J. (Hrsg.): Spatial planning and resilience following disasters. International and comparative perspectives. Bristol, 77-97.

Pelling, M. (2003): The Vulnerability of Cities: Natural Disasters and Social Resilience. London.

Pohl, J. (2011): Risikovorsorge, Risikonachsorge und Raumplanung. In: Pohl, J.; Zehetmair, S. (Hrsg.): Risikomanagement als Handlungsfeld in der Raumplanung. Hannover, 11-20. = Arbeitsmaterial der ARL 357.

Polefka, S. (2013): Moving Out of Harm’s Way. https://cdn.americanprogress.org/wp-content/uploads/2013/12/FloodBuyouts-2.pdf (19.01.2018).

Reese, M. (2012): Klimaanpassung im Umwelt- und Planungsrecht – Konzeptionelle Herausforderungen und Optionen. In: Verwaltungsarchiv 112, 3, 399-420.

Regionaler Planungsverband Oberes Elbtal/Osterzgebirge (2017): Regionalplan Oberes Elbtal/Osterzgebirge. 2. Gesamtfortschreibung. Entwurf für das Verfahren nach §§ 9 und 10 ROG. Stand 7/2017. Radebeul.

Riegel, C. (2015): Die Berücksichtigung des Schutzes kritischer Infrastrukturen in der Raumplanung. Zum Stellenwert des KRITIS-Grundsatzes im Raumordnungsgesetz. Dissertation, RWTH Aachen.

Rivolin, U. J. (2008): Conforming and Performing Planning Systems in Europe: An Unbearable Cohabitation. In: Planning Practice and Research 23, 2, 167-186. doi: 10.1080/02697450802327081

Sapountzaki, K.; Wanczura, S.; Casertano, G.; Greiving, S.; Xanthopoulos, G.; Ferrara, F. F. (2011): Disconnected policies and actors and the missing role of spatial planning throughout the risk management cycle. In: Natural Hazards 59, 3, 1445-1474. doi: 10.1007/s11069-011-9843-3

Schanze, J.; Zeman, E.; Marsalek, J. (Hrsg.) (2006): Flood Risk Management: Hazards, Vulnerability, and Mitigation Measures. Dordrecht. = NATO Science Series 67.

Schmidt-Thomé, P.; Greiving, S. (2008): Response to Natural Hazards and Climate Change in Europe. In: Faludi, A. (Hrsg.): European Spatial Research and Planning. Cambridge, 141-167.

Schmitt, H. C. (2016): Klimaanpassung in der Regionalplanung. Eine deutschlandweite Analyse zum Implementationsstand klimaanpassungsrelevanter Regionalplaninhalte. In: Raumforschung und Raumordnung 74, 1, 9‑21. doi: 10.1007/s13147-015-0375-2

Schulz, P.-M. (2014): Bauen in Überschwemmungsgebieten in der aktuellen gerichtlichen Praxis. In: Korrespondenz Wasserwirtschaft 61, 11, 650-653. doi: 10.3243/kwe2014.11.002

Seifert, P. (2012): Mit Sicherheit wächst der Schaden? Überlegungen zum Umgang mit Hochwasser in der räumlichen Planung. Radebeul.

Shaw, R. (Hrsg.) (2014): Recovery from the Indian Ocean Tsunami. A Ten-Year Journey. Tokio. doi: 10.1007/978-4-431-55117-1

Slovic, P.; Weber, E. U. (2002): Perception of Risk Posed by Extreme Events. New York. http://www.rff.org/files/sharepoint/Documents/Events/Workshops%20and%20Conferences/Climate%20Change%20and%20Extreme%20Events/slovic%20extreme%20events%20final%20geneva.pdf (22.01.2018).

Ubaura, M. (2018): Urban planning and reconstruction after the Great East Japan Earthquake. In: Greiving S.; Ubaura, M.; Tesliar, J. (Hrsg.): Spatial planning and resilience following disasters. International and comparative perspectives. Bristol, 55-76.

UNISDR – The United Nations Office for Disaster Risk Reduction (2015): Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. Genf. http://www.wcdrr.org/uploads/Sendai_Framework_for_Disaster_Risk_Reduction_2015-2030.pdf (17.01.2018).

Verchick, R. R. M.; Johnson, L. (2014): When Retreat is the Best Option: Flood Insurance after Biggert-Waters and Other Climate Change Puzzles. New Orleans. = Loyola University New Orleans College of Law Legal Studies Research Paper Series 2014-19. doi: 10.2139/ssrn.2418089

Wasserwirtschaftsamt Ingolstadt (2009): Merkblatt zur finanziellen Unterstützung von absiedlungsentschlossenen Wohngebäudeeigentümern in Markt Burgheim, Ortsteil Moos. Ingolstadt.

Wheater, H.; Evans, E. (2009): Land use, water management and future flood risk. In: Land Use Policy 26, Supplement 1, 251-264. doi: 10.1016/j.landusepol.2009.08.019

Wiechmann, T. (2008): Planung und Adaption. Strategieentwicklung in Regionen, Organisationen und Netzwerken. Dortmund.

Downloads

Published

2018-06-30

Issue

Section

Research Article

How to Cite

1.
Greiving S, Hurth F, Gollmann C, Kirstein M, Fleischhauer M, Hartz A, et al. Managed settlement retreat – a strategy for the mitigation of flood risks. RuR [Internet]. 2018 Jun. 30 [cited 2024 May 2];76(3):193–209. Available from: https://rur.oekom.de/index.php/rur/article/view/386

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>